Gå til innhold

Noen her med barn som kremter/grynter mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som er ganske ekstrem om dagen.... Fryktelig irriterende!! Men han blir jo så lei seg når jeg maser om at han må prøve å la være.... og ikke hjelper det noe heller.

Han er 6 år. Tror han starta med dette i 3-4 års alderen, også har det gått i perioder. Jeg vet ikke om det er en uvane, eller om det kan være tics.

Det jeg lurer på er om det er noe vi bør be han slutte med, eller om det beste er å ikke nevne det i det hele tatt. Akkurat nå har jeg valgt det siste, men holder jo på å bli gal....

Anonym poster: 911954e7da0edd4edd9cd3d8df1f5486

Skrevet

Hei. Jeg er voksen nå, så er min bror. Han hadde dette problemet i oppveksten, gjennom barneskolen. Jeg har undersøkt , og vet dette ofte er tegn på tics, men jeg tenker at det også kan være et tegn på at barnet er usikkert. Mulig du synes jeg drar det litt langt, men min bror hadde dårlig selvfølelse og slet litt i oppveksten, og kremtingen fulgte med dette. Jeg vil nok råde deg til å la det være. Dette er nok heller ingen ønsket adferd hos sønnen din, og da blir det , etter min mening, bare verre om noen ber han slutte med det. Prøv heller å se om det er tider han kremter mindre enn andre, se hva som evt skjer når det eskalerer. Kan du se noe mønster?

Skrevet

Jeg kremter selv veldig mye. Er en uvane når jeg er stresset eller nervøs, og det har gjort hele livet. Samme som å bite negler. Jeg pleier å gjøre begge deler bare i perioder. E jo klart det kan være tics også, men ikke nødvendigvis. Jeg blir verre i ukesvis etter at noen har kommentert det. Bare til advarsel.

Anonym poster: ac3f5ea2a86d843260ff1bd8ba82dfe3

Skrevet

Min eldste hadde nikking, lyder (hun gjorde noe med pusten som var skikkelig irriterende), risting på hånden mm. I begynnelsen holdt jeg på å bli gal! Gikk å kicket på det hele tiden, helt til jeg forsto at da ble vondt verre. Vi overså det, men hun hadde dette likevel fra hun var 3-4 år og helt frem til hun var 12 år. Da pratet jeg med henne for første gang om dette. Spurte henne om det var en uvane eller noe hun "måtte" gjøre. Hun selv mente det var noe hun "måtte" gjøre. Jeg spurte om hun hadde fått reaksjoner fra andre barn, men hun sa at hun sjerpet seg på skolen (noe som nok stemmer da jeg har spurt lærerne i alle år uten at de hadde lagt merke til det).

Faren til jenta har det også med å nikke på hodet og rocka lån være arvelig. Så jeg sa at jeg forsto at hun ikke gjorde det med vilje og at det kunne hende at hun hadde det fra faren. Vi ble enige om at om det ble sjenerende for henne selv kunne vi ta kontakt med legen slik at vi kunne utrede og evt få hjelp.

2 mnd etter samtalen var ticsene borte. De har vært borte i 1 år nå. Om de kommer tilbake søker vi lege om hun ønsker det.

Skrevet

Min jente har tourettes og kan kremte og lage sukkelyder en del. Hun er 7 år nå og har disse ticsene ofte, men som sakt så går tics i perioder. Barnet kan ikke noe for det, men jeg skjønner det er irriterende. Jeg velger å gå ut fra rommet en tur om eg blir for plaget av henne;) Du kan få barnet ditt utredet, ta kontak med ppd. Da får du også tips og råd.

Anonym poster: 7e95c32882c4c2c96ba1917f88595958

Skrevet

Han er en litt usikker gutt ja. Jeg hadde også en periode på barneskolen hvor jeg kremta og blunka mye. Læreren min fikk meg til å gå til legen, for hun mente det kunne være allergi. Men det var det jo ikke. Jeg var også en veldig sjenert og usikker unge.

Når jeg tenker meg om så er kremtingen her hjemme værst når han ser tv og/eller spiser.

I dag fortalte han meg at han ikke ville gå på skolen mer. (Han har likt seg veldig godt så langt). Jeg spurte hvorfor, men han ville ikke si hva det var. Etter litt så ville han fortelle likevel hvis jeg lovte å ikke bli sint. Da var det noen voksne på skolen som hadde bedt han om å slutte å kremte.

Anonym poster: 2c883aa5cca400f58e2d11c1181e09c3

Skrevet

Guttungen kremtet veldig mye på den alderen. Da han var 9 år fikk han diagnosen Tourettes.

Anonym poster: fbe8149317028d246714da94f7e1395b

Skrevet

Å, jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert. Den voksne på skolen kunne vel ha undersøkt litt mer før vedkommende bare ba han slutte!? Taktløst altså:( DET ville jeg ha tatt opp med vedkommende, evt kontaktlærer. Håper virkelig det ordner seg for han altså! Min bror er voksen, og helt kremte-fri, og en trygg voksen mann,så masse lykke til altså!

Skrevet

Jeg kremtet også veldig mye da jeg var lita. Etter hvert nektet jeg å drikke melk, men måtte jo fortsette med det. Først som ca 30-åring fikk jeg påvist melkeproteinintoleranse. Når jeg spiser melkeprodukter får jeg mye slim i halsen, noe som er veldig irriterende, og jeg bilr gående og kremte. Problemet er at man aldri blir kvitt det slimet så lenge man spiser det man ikke tåler. Dette slimet var det eneste tegnet jeg hadde på intoleransen!

Du skriver at det er verst når han er hjemme og spiser, eller ser på tv. Når han ser på tv har han kanskje spist ikke lenge før? Hos meg var det nok med ett glass melk til frokost så kremtet jeg i en-to dager.

Anonym poster: da3b7ddcd234d41894deb60a387b89a3

• 6 år senere...
Skrevet

Hvordan går det med han i dag? Ikke sikkert jeg får svar på det. Har nemlig en 6-åring som holder på sånn selv nå. Det begynte etter en sydentur i fjor sommer da han samtidig var forkjølet og det varte en god stund. Så avtok det. Men nå har han begynt igjen og holdt på en stund i høst. 

Skrevet
3 timer siden, silje-mamma85 skrev:

Hvordan går det med han i dag? Ikke sikkert jeg får svar på det. Har nemlig en 6-åring som holder på sånn selv nå. Det begynte etter en sydentur i fjor sommer da han samtidig var forkjølet og det varte en god stund. Så avtok det. Men nå har han begynt igjen og holdt på en stund i høst. 

Det er kjempevanlig at barn har litt små tics i en periode, så mange som 20 % av alle barn har det. Så lenge det bare er dette og går litt i perioder, ville jeg ikke brydd meg om det. Dersom det blir flere tics kan du godt følge litt mer med. Min ene hadde skuldertrekk og blunking av og på i nesten et år, så gikk det over. Broren derimot fikk flere og flere, han har Tourettes syndrom. 

Anonymkode: d54a9...828

Skrevet

Har en som kremtet enormt mye frem til hun fikk operert bort polypper og mandler. 

Anonymkode: 5d228...b06

Skrevet

Kan være refluks. 

Anonymkode: d5b1a...c48

Skrevet
På 9.11.2012 den 16.52, Anonym bruker skrev:

Jeg kremter selv veldig mye. Er en uvane når jeg er stresset eller nervøs, og det har gjort hele livet. Samme som å bite negler. Jeg pleier å gjøre begge deler bare i perioder. E jo klart det kan være tics også, men ikke nødvendigvis. Jeg blir verre i ukesvis etter at noen har kommentert det. Bare til advarsel.

Anonym poster: ac3f5ea2a86d843260ff1bd8ba82dfe3

Det heter ticks. 

Anonymkode: b8011...691

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er kjempevanlig at barn har litt små tics i en periode, så mange som 20 % av alle barn har det. Så lenge det bare er dette og går litt i perioder, ville jeg ikke brydd meg om det. Dersom det blir flere tics kan du godt følge litt mer med. Min ene hadde skuldertrekk og blunking av og på i nesten et år, så gikk det over. Broren derimot fikk flere og flere, han har Tourettes syndrom. 

Anonymkode: d54a9...828

Dette er riktig. Mitt barn hadde ticks  i et par år, men har ikke noe som er merkbart nå lengre. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan være refluks. 

Anonymkode: d5b1a...c48

Lurt å utelukke ja.

Skrevet
På 11.11.2012 den 21.48, samlex skrev:

Å, jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert. Den voksne på skolen kunne vel ha undersøkt litt mer før vedkommende bare ba han slutte!? Taktløst altså:( DET ville jeg ha tatt opp med vedkommende, evt kontaktlærer. Håper virkelig det ordner seg for han altså! Min bror er voksen, og helt kremte-fri, og en trygg voksen mann,så masse lykke til altså!

Vikarfastlegen så strengt på mitt barn og ba det slutte :/.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...