Gå til innhold

Abort eller ikke?

mamma_Christine

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på om jeg skal ta abort eller ikke. Jeg fant ut at jeg hadde blitt gravid igjen for 2 dager siden. Er 4+4 uker idag. Mannen vil ikke beholde det i det hele tatt da vi har ei på snart 4 år å synes det holder i massevis. Jeg vil beholde fordi jeg vil ha en til, fordi jeg har lyst at vår datter skal få en lillebror/søster og fordi jeg er egentlig helt imot abort uten noe veldig spesiell grunn. Mannen klikka i vinkler igår ang. dette (sagt unnskyld for det), men sier at grunnene til at han ikke vil beholde er penger, plass og han ikke vil ha flere enn 1. Penger ser jeg ikke problemet da vi har fastjobb begge to med helt grei inntekt. Vi eier en leilighet på 65 kvm med to soverom, så plassen ser jeg heller ikke problem i. Da når barnet skal inn på eget rom så kan bare de sove på samme rom begge barna.

Hva skal jeg gjøre? Vil ikke miste mannen min heller da vi gifta oss i sommer.

Fortsetter under...

Hvis ikke han vil ha en til er det vanskelig,men han kan ikke tvinge deg til og ta abort heller, jeg synes det er veldig fint med søsken og tror datteren deres har godt av søsken :),dere må sette dere ned og prate sikkelig. Jeg skal bare ha en,men det er pga sykdom,men han har en halvbror da,så han blir ikke alenebarn.

Det høres ut som for meg at du kommer til å angre på abort resten av ditt liv. Du har ikke lyst til å ta abort, så ikke gjør det. Mannen må da forstå at du ikke klarer det, og hvis han ikke gjør det, kan du jo be han lese rundt på hva abort gjør med mange kvinner i ettertid... Depresjoner, angst, etc...

Jeg tror ikke mannen din går fra deg, jeg mener, om han gjør det... Er han virkelig noe å samle på?! Han bør støtte deg i denne situasjonen, uansett hva du velger. Han bør støtte deg før du tar et valg også!

Anonym poster: 5284363d2c683483de86cba216622961

Halvsøsken, da er ikke barnet alenebarn nei :-) Har det selv. Men jeg vil ikke at min datter skal være alenebarn, fordi HVIS det skulle skje noe med oss foreldrene da, så har ho ingen å støtte seg på eller snakke med om det (utenom venner og annen familie) å det har jeg ikke lyst til. Vi er nå blitt enig om at vi skal bestille parsamtale hos amathea å snakke om dette.

Jeg vil ikke fjerne i det hele tatt egentlig

Vil du ikke ta abort, skal du det ikke heller. Det er helt opp til deg. Men fornuftig med en samtale med Amathea sammen med mannen, da kan du få uttrykke deg fritt uten at han krangler med deg, stikker av, etc... Vel, forhåpentligvis gjør han ikke dette da, foran andre mennesker. Men er jo viktig at han også får uttrykt sine meninger, og at du hører på dem.

Men jeg synes det er litt "rart" å beholde av kun søskengrunner, det bør jo være et realt ønske om å faktisk få et barn til, om å bli foreldre til en til, ikke fordi søster skal få oppleve søsken... Dette vil kanskje mannen din også se litt rart på, så finn frem andre grunner til å beholde, så kan han kanskje forstå deg bedre.

Annonse

Jeg tok abort lit under tvang... Press, tvang... Kall det hva man vil.... Forholdet til den mannen kan aldri bli bra igjen.... Hadde jeg kunne valgt igjen ville jeg beholdt. Uten tvil!! Er du i tvil så må du ikke gjøre det... Angst, depresjoner, dårlig selvbilde og mye annet er det jeg sitter igjen med.... Så tenk deg godt om før du tar et valg og hver ærlig med deg selv og dine følelser...

Vil du ikke ta abort, skal du det ikke heller. Det er helt opp til deg. Men fornuftig med en samtale med Amathea sammen med mannen, da kan du få uttrykke deg fritt uten at han krangler med deg, stikker av, etc... Vel, forhåpentligvis gjør han ikke dette da, foran andre mennesker. Men er jo viktig at han også får uttrykt sine meninger, og at du hører på dem.

Men jeg synes det er litt "rart" å beholde av kun søskengrunner, det bør jo være et realt ønske om å faktisk få et barn til, om å bli foreldre til en til, ikke fordi søster skal få oppleve søsken... Dette vil kanskje mannen din også se litt rart på, så finn frem andre grunner til å beholde, så kan han kanskje forstå deg bedre.

Er selvsagt mer grunner enn bare det med søster/bror. Bare skrev et eksempel. Jeg har så lenge jeg har ønsket meg barn tenkt at jeg vil ha to fordi jeg har lyst til å være mor til to og under ingen å være alenebarn hvis det ikke er noe grunn til det. Jeg ønsker meg veldig et barn til, så det er den største grunnen til at jeg ikke vil ta abort.

Jeg tok abort lit under tvang... Press, tvang... Kall det hva man vil.... Forholdet til den mannen kan aldri bli bra igjen.... Hadde jeg kunne valgt igjen ville jeg beholdt. Uten tvil!! Er du i tvil så må du ikke gjøre det... Angst, depresjoner, dårlig selvbilde og mye annet er det jeg sitter igjen med.... Så tenk deg godt om før du tar et valg og hver ærlig med deg selv og dine følelser...

Er det jeg er redd for også hvis jeg tar abort. Jeg vil ikke at ting skal bli annerledes mellom meg og mannen. Jeg har sliti med utbrenthet og depresjon tidligere, så er redd jeg detter rett tilbake der igjen. Har også hatt dårlig selvbilde gjennom hele livet da jeg har blitt mobbet. Har endelig de siste 3-4 årene fått bedre selvbilde og er bedre med meg selv. Å vil ikke ende tilbake der jeg var før :-(

Føler virkelig med deg <3

Er det jeg er redd for også hvis jeg tar abort. Jeg vil ikke at ting skal bli annerledes mellom meg og mannen. Jeg har sliti med utbrenthet og depresjon tidligere, så er redd jeg detter rett tilbake der igjen. Har også hatt dårlig selvbilde gjennom hele livet da jeg har blitt mobbet. Har endelig de siste 3-4 årene fått bedre selvbilde og er bedre med meg selv. Å vil ikke ende tilbake der jeg var før :-(

Har sliti mye med depresjoner og angst og div og hadde fått det mye bedre med meg selv men datt rett tilbake etter aborten:/ Har heldigvis funnet meg en bra privat psykolog og begynner å få det bedre igjen. Men uansett hva du gjør blir nok forholdet endra. Tror du rett og slett (vis han fortsetter å være bestemt på abort) bare må finne ut hva som er viktigst for deg.. Mannen din eller barnet ditt... Hva som er det riktige for deg kan bare du finne ut at av. Jeg er ikke i mot abort generelt sett heller. Så vis abort viser seg å være det riktige valget for deg bør du gjøre det. Bare aldri la noen andre påvirke deg. En abort du ikke ønsker men gjennomfører fordet vil nok gjøre mer skade for deg psykisk enn om du går fra mannen. Menn er det mange av også:) Uff for et vanskelig valg!! Håper du klarer å være sterk og gjøre det valget som er riktig for akkurat DEG!! :) Du høres jo sterk ut og det må du være som har kommet deg gjennom depresjoner og andre vonde ting:)

Har sliti mye med depresjoner og angst og div og hadde fått det mye bedre med meg selv men datt rett tilbake etter aborten:/ Har heldigvis funnet meg en bra privat psykolog og begynner å få det bedre igjen. Men uansett hva du gjør blir nok forholdet endra. Tror du rett og slett (vis han fortsetter å være bestemt på abort) bare må finne ut hva som er viktigst for deg.. Mannen din eller barnet ditt... Hva som er det riktige for deg kan bare du finne ut at av. Jeg er ikke i mot abort generelt sett heller. Så vis abort viser seg å være det riktige valget for deg bør du gjøre det. Bare aldri la noen andre påvirke deg. En abort du ikke ønsker men gjennomfører fordet vil nok gjøre mer skade for deg psykisk enn om du går fra mannen. Menn er det mange av også :) Uff for et vanskelig valg!! Håper du klarer å være sterk og gjøre det valget som er riktig for akkurat DEG!! :) Du høres jo sterk ut og det må du være som har kommet deg gjennom depresjoner og andre vonde ting:)

Tusen takk for gode ord. Vi får se hva tiden viser. Skal hvertfall til samtale sammen, så får vi se hva det ender med da :-)

Hvis en mann ikke ønsker seg barn, bruker HAN prevensjon, eller steriliserer seg... Alle som har sex,har SELV annsvar for å passe på at å bruke prevensjon, om man ikke ønsker flere barn... Blir irritert når menn, som ikke har den minste peiling på hva det vil si å ta abort, skal kreve at kvinnen gjør det...

Annonse

Huff har nett vore det sjølv!!:/ min samboer vil ikkje ha barn nå...han Rrist ikkje klar!:/ men eg klarte ikkje ta abort for at han skulle få det som han ville!!:( sjølv om eg ville han å skulle ha det fint...så klarte eg ikkje det! Han så han kom til å gå frå meg viss eg ikkje tok abort. Men eg så at eg var sikker på at om vi tok det valget ville aldri vi få det fine forholdet vores tilbake uansett!! Så eg sto på mitt å gidde han valget...eg skal alltids klare meg alene:-) men han er her no enda!!:) er ca 12+4 idag:-) å han har roet seg fint ned foreløbi iallfall :-)

Vi har nå snakka mer sammen om det. En av grunnene hans er at han tror ikke han takler et barn til. Vi krangla ganskje mye på begynnelsen etter vi fikk ho første. Han er redd for at dette skjer igjen og at forholdet ikke takler det da. Det er jeg redd for også.

Jeg er redd for at da hvis forholdet ikke takler det, så føler jeg selv at jeg kommer ikke til å takle å være alene mamma med to. Selvsagt han ha ansvar han også, men tror ikke jeg klarer det.

Han sier også at det er pga penger og plass. Vi sliter litt økonomisk nå og redd vi kommer til å slite enda med. Å det er jeg også :-( Plassen er jeg ikke enig med, men det er det eneste jeg ikke er enig med på de 3 største grunnene hans.

Huff, detta er vanskelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Ja det er sjølvsagt viktig atdu gjere slik at det er rett for deg!! Viss det er bare han som vil ta vekk skal du ikkje retferdiggjere det for han dersom du er uenig!!:/

Er fryktelig vanskelig !!:/ ønsker deg alt godt...å håper du velg ka som er mest viktig for DEG!!:)

Stooor klem!!

Jeg er så usikker på om jeg skal ta abort eller ikke. Jeg fant ut at jeg hadde blitt gravid igjen for 2 dager siden. Er 4+4 uker idag. Mannen vil ikke beholde det i det hele tatt da vi har ei på snart 4 år å synes det holder i massevis. Jeg vil beholde fordi jeg vil ha en til, fordi jeg har lyst at vår datter skal få en lillebror/søster og fordi jeg er egentlig helt imot abort uten noe veldig spesiell grunn. Mannen klikka i vinkler igår ang. dette (sagt unnskyld for det), men sier at grunnene til at han ikke vil beholde er penger, plass og han ikke vil ha flere enn 1. Penger ser jeg ikke problemet da vi har fastjobb begge to med helt grei inntekt. Vi eier en leilighet på 65 kvm med to soverom, så plassen ser jeg heller ikke problem i. Da når barnet skal inn på eget rom så kan bare de sove på samme rom begge barna.

Hva skal jeg gjøre? Vil ikke miste mannen min heller da vi gifta oss i sommer.

JEg har akkurat hatt min 4. sa/ma:( Og kjenner at jeg blir ganske forbauset og provosert når dere er to voksne mennesker som har klart å lage en spire til liv, så vurderer dere å ta abort? Fordi det ikke passer? Fordi du er redd for åmiste mannen din?

Dette er ikke en brukt bil, eller et spisebord.. dette er spiren til et lite menneske..

Jeg syns du skal gjøre det som føles riktig for deg! Jeg leste her forleden(husker desverre ikke hvor) at kvinner ofte føler seg presset av sine partnere til å ta abort.Tenk nøye over hva din holdning til situasjonen er.Mange kvinner sliter i lang tid etterpå på grunn av at de valgte abort,en del blir deprimerte.Tenk deg i allefall nøye om. Det er jo i bunn og grunn din avgjørelse,det er du som er gravid og bestemmer. Hvis du ønsker dette barnet syns jeg ikke du bør ta abort fordi mannen ønsker dette.Dette er en avgjørelse du må leve med resten av livet... Lykke til med valget ditt.Jeg kan tenke meg at du sikkert har det fryktelig vanskelig!

Anonym poster: 4f36b7389c273fe288ac6f02fce3a031

Jeg har forsøkt begge deler og er for frivillig abort. Selv valgte jeg abort da jeg var alenemor til 2 og ble gravid ganske tidlig i nytt forhold. Han ønsket ikke barn på det tidspunktet og jeg så da en fremtid som alene med 3 barn. Ikke en ønskesituasjon så valget ble abort. I ettertid har dette vært vanskelig å tenke på for begge. Han kom også etter et par år og fortalte at han angret veldig på valget vi tok den gangen. Vi gikk fra hverandre like etter aborten men treffes innimellom. Så jeg mener at man bør tenke nøye gjennom valget man tar og ikke la seg lede. Man skal leve med beslutningen resten av livet. Og det er helt klart lettere å angre på en abort enn at man valgte å bære frem barnet. Barnet vil man elske men med en abort så vil man alltid lure på hvordan det kunne vært. Lykke til med beslutningen.

Anonym poster: bb8ebade17b09cebfa5928725db6b8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...