Gå til innhold

Forkurs ingenør?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her inne som har tatt forkurs ingenør?

Lurer på hvor hardt det året er og hvor stor sjanse man har til å komme inn på ingenørfag etterpå?

Jeg har fagbrev i salgsøkonomi og har så lyst til å ta ingenør utdanning, men har ikke studiekompetanse så vurderer å ta forkurs ingenør og søke bachlor året etter.

Jeg kan jo generell økonomi men er ikke spesielt god i matte, og siden ingenør er MYE matte, kjemi og fysikk så er jeg litt i tenkeboksen.

Hadde du klart 1 år på forkurs + 3 år bachlor med 1 lita jente hjemme som da er halvannet år og en mann med ønske om å få en til før jeg er ferdig på studiet..

Setter stor pris på alt av info og erfaringer dere har å komme med:D:D

Anonym poster: 9cb68f54437d8310150d186a730ed552

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143988528-forkurs-ingen%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes to typer forkurs - ett for de som har studiekompetanse men mangler matte, fysikk og kjemi.

Og ett for de som har yrkeskompetanse og som trenger alle fag som er relevant for ingenør.

Det er det siste forkurset jeg tenker på å ta. Den kompetansen kan jeg da ikke bruke på noe annet enn ingenørutdanning.

Anonym poster: 9cb68f54437d8310150d186a730ed552

Jeg har ikke gått dette kurset, men sambo gjorde det for 4 år siden. I begynnelsen satt han utrolig mye på skolen for å jobbe med matten, kunne sitte til i 22.00-23.00 tiden hver eneste kveld. Etterhver begynte det å roe seg når han forsto matten bedre. Det tar tid å sette seg inn i det, og det kommer jo også litt an på hvor lett du har til å forstå det. Vi hadde da ei jente, og han hadde desverre ikke så mye tid til henne den første stunden. Han var veldig flink til å prioritere, men det gikk jo litt utover familielivet også.

Om du vil klare det, så VET jeg at du greier det! :) Sett deg mål, følg med på skolen, ha rutiner for hva som er familietid og hva som er "leksetid" hjemme. Ta deg f.eks en eller to ettermiddager i uken hvor du sitter igjen på skolen for å jobbe.

Det er mange alenemødre som kommer seg igjennom studier, og du har jo mann som kan hjelpe deg. Det kommer til å gjøre studiet enklere for deg :)

Det er mange retninger innenfor ingeniør. Om du gjør det bra på forkurset er det greit å få skoleplass, men det varierer jo hvor du bor, om det er mange søkere og hvilken retning innen ingeniør du vil ta.

Gå inn på www.samordnetopptak.no så ser du på tallene i år om hvor mange som kom inn på det studiet du ønsker. Da får du hvertfall en pekepinne på hvor du ligger :)

Lykke til med valget! Er et veldig spennende yrke ifølge typen! Han stortrives hvertfall!

Anonym poster: 5dabebb9dbcf67661a70e91fbfb27ea4

Jeg tok en forkurs-variant hvor man bruker bare et halvt år, og det kun er matematikk og fysikk. Dette fordi jeg hadde studiekompetanse, men ikke 3. året matematikk fra videregående. Og så trengte jeg virkelig litt repetisjon!

Dette halve året er temmelig intenst, og det er vel vanlig forkurs også, ut i fra de jeg har pratet med! Men det går bare du vil! Det viktige er å henge med fra starten av, og være klar over at det kan ta litt tid å få "hjernen i gir" og komme i studentmodus igjen etter noen år med jobb og ikke minst mamma-perm!

Lag gode rutiner fra starten av. Møt på helst alle forelesninger, i hvert fall så mange du kan. Skriv notater, og lån gjerne andres hvis du ikke kan delta på timer. Ikke vær redd for å spørre læreren om det er noe du ikke forstår. Som mor er det ikke sikkert du rekker å sjekke det opp senere, da blir forelesningene ekstra viktige. Gode notater er også supre å bruke som repetisjon før eksamen. Delta på arbeidsgrupper/kollokvietimer. Utnytt tiden på skolen, finn likesinnede, og jobb med oppgaver i pauser, fritimer, lunsjen o.l. IKKE bruk tiden til prat, chatting på nettet, shopping og slikt...

Slutt til normal arbeidsslutt hver dag. Sett heller av en time til skolearbeid hver kveld. Kutt ut så mye TV, Facebook o.l. som mulig, tidstyver! Hvis du har et barn som sover litt lenger når det får muligheten, så kan helgemorgener være en fin mulighet til å få gjort skolearbeid i fred og ro.

Noen høgskoler har en ordning som sier at de som har fullført forkurs er garantert studieplass på ingeniørstudiet til høsten. Dette bør du sjekke med skolens rådgiver. Det er i det hele tatt lurt å ta en prat med en rådgiver i god tid, de ga i hvert fall meg mange nyttige tips. Jeg fullførte forkurset og ingeniørutdanningen med to små i barnehage og deltidsarbeid i tillegg!

Anonym poster: 13463b5a48acd75807ba438c45429476

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...