Gå til innhold

Tips til Matpakke til ei jente på 1 år som ikke liker så godt brødskive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva annet jeg kan ha oppi matpakka til jenta mi som ho skal ha med seg i morgen i bhg. Ho spiser nesten aldri brødskiva si der.. tips?

Anonym poster: ce82c664669d0b09ab654fb8c687153d

Skrevet

Her går det i spyd med grønnsaker/kjøtt/ost, pastasalat, fruktsalat, smoothie, grønnsaker og dip, omelett (du får kjøpt termobokser som holder maten varm) müsli, lefseruller, grove lapper osv

Skrevet

Vi brukte kalde middagsrester. Pasta, kylling,frukt og grønt. Jr her elske kald middag dagen etter. Pannekaker og alt mulig rart. Kun fantasien som setter grenser :-)

Skrevet

Sønnen min også hadde en periode han ikke ville ha brød.Da sendte vi med middagsrester,dvs pasta,grove pannekaker,fiskekaker,kokt egg,ulike grønnsaker,maccaroni eller yoghurt/frukt. Det er jo bare å bruke alt annet hun liker enn brødskiver da... hva med knekkerbrød?

Anonym poster: 2ee074ed63ca593177f1981f6eaa17eb

Skrevet

Knekkebrød har jeg ikke prøvd å gi ho enda. Er så redd at det skal sette seg fast i halsen eller noe :o men middagsrester til frokost? Ho er kjempe glad i grøt og får det i bhg når ikke ho spiser sin egen mat på morgenen. Jeg har en liten mistanke at hun ikke spiser maten sin fordi hun vet at hun da får grøt isteden :P jeg vet hun liker brødskive med banan på men om jeg ordner det i matboksen så blir banan brun og stygg etterhvert... hi

Skrevet

Grove pannekaker/lapper/vafler, matmuffins(finnes masse oppskrifter på nett), musli med yoghurt, egg(omelett, eggerøre, kokt egg). Hmmm. Nå kommer jeg ikke på mer. Fikk forøvrig veldig lyst på grove vafler!

Skrevet

Hehe grove vafler er godt ja hehe :)) tusen takk for mange tips. Snuppa mi er veldig kresen. Ikke mye ho liker og ho er skeptisk å smake. Men jeg prøver og prøver. Pannekaker liker ho ikke så regner meg ho ikke liker smaken på vafler heller. Mye pålegg ho ikke liker. Egentlig kun prim, banan og nugatti ho liker. "Meeen nugatti har ho bare fått smakt på ett par ganger!!" Men brødskiva gikk rett ned hehe. Men musli med yoghurt var en super ide da. Hvilken type er ok til ei jente på 13 mnd? Hi

Skrevet

Hvis du smører brødskive med smør og legger ved en bananbit kan vel de voksne ordne bananen som pålegg?

Pass også på hvilket brød du velger. Her spiser ungene mye mer om jeg kjøper litt lyse, "barnevennlige" brød, uten korn etc. Tror alle butikkene selger slike brød, og de har gjerne navn tilknyttet barneprodukter, finnes bl.a. istidbrød og kaptein sabeltannbrød. Og kutt gjerne bort skorpene, det kan hun lære seg å spise etter hvert.

Polarbrød er også populært her i huset.

Du har ellers fått mange gode tips til alternativer fra andre. Her i huset er vi så "kjipe" at matpakkene i hovedsak består av brødskiver (evt. litt frukt ved siden av, yoghurt etc.). Selvsagt er grove vafler, matmuffins, fylte horn, pizza, pastasalat, omelett osv. mer stas enn brødskiver, men jeg har to, snart tre barn og orker ikke lage til slike ting i opptil flere matpakker hver dag. Av og til selvsagt - men tenk gjennom om du vil gjøre dette til en vane. Både hjemme og i barnehagen - det krever nokså mye å finne alternativer til brød hele tida.

For ordens skyld: Jeg spiser vanlig brødmatpakke selv også :) 

Anonym poster: d8fac8e18af22401f07bcb40a0fe3723

Skrevet

Jeg har også hatt en frøken som ikke liker brød.

Jeg sender med bær, frukt, grove kjeks, grønnsaker, fiskekake, fiskepinner, middagsrester, brokkoli (hun er veldig glad i det) osv. Så mye annet man kan sende! Knekkebrød, kavring, noe fyll i pitabrød, nan brød, ris(otto), egg i alle former og fasonger, supper.

Noen dager får hun grov vaffel, rundstykk, knaskegulrøtter og sukkererter også. De to sistnevnte får hun ca. 2 dager i uka, men de andre er mer uvanlig.

Og husk at brød ikke er den eneste og sunneste kilden til fiber. Bær og grønnsaker inneholder så mye fiber og vitaminer og jern, brød er jo egentlig kun en norsk ukultur synes jeg. Og jeg er enig med din og min datter, det er litt kjedelig å tygge på brødet hver dag. Noen dager vegrer jeg meg også for å spise brød. Da spiser jeg noe annet i stedet.

Skrevet

Anonym #9, det er slettes ikke krevende å finne alternativer til brød hver dag. Nesten ALT kan brukes. Min datter får også middagsrester til frokost, men da ofte med "lettere" mat og mye grønnsaker.

Jeg har gjort dette siden dag en, hun har fått med litt av hvert. Stort sett det samme, kun noen dager jeg føler for å bake noe spesielt eller lage noe spesielt til matpakken. Jeg bruker det jeg har, grønnsaker og frukt har vi stort sett alltid, fiskekaker eller pinner har vi også stort sett alltid. Synes ikke det er spesielt tidkrevende, jeg mikser sammen litt av hvert.

Og til HI, min datter er faktisk også veldig kresen. Men det er noe som skjer i barnehagen, der andre barn også sitter rundt bordet og spiser samtidig, som gjør at min datter spiser mer. Prøver av og til å sende noe hun vanligvis ikke spiser, og jeg opplever ofte at hun har smakt en bit av det i barnehagen. Om man aldri tilbyr, så blir barnet kresent. Det er ikke bare å vente til det går over og gi den samme maten om og om igjen, man må prøve og prøve.

Og igjen, det er absolutt ikke tidkrevende. Lager ofte matpakke om morgenen når vi som oftest har ganske dårlig tid, og vi kommer aldri for sent til barnehage og jobb.

Om du skal følge alle mulige oppskrifter som bøker og blogger sier blir det nok vanskelig. Improviser! Bruk det du har!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...