Gå til innhold

Middagsmat til en på 8 mnd. Får de smake det meste?

Anbefalte innlegg

Kan de få smake på feks pannekake(uten sukker), fiskeboller, små pølsebiter etc, eller er det for mye salt i de to sistnevnte? Har hittil gitt middagsglass...og han elsker de(utrolig nok!!) :) men vært greit at han fikk smake det vi andre spiser også når vi har noe han kan få.

Hvilken middagsmat får deres små smake? som er rundt 8 mnd.. Han har fått to tenner nede og to oppi er på vei(stikker så vidt frem).

Fortsetter under...

Min gutt er 10 mnd men spiser ikke så ulikt fra da han var 8 mnd. Da han var 8 spiste han kun grønnsaker. Kokte opp kålerabi, potet, gulrot og brokkoli. Tilsatte enten meieresmør, basilikum eller en fløteskvett. Kjempesunt. Han får smake litt på fiskekaker om det er fiskekaker som er sunne. Han får ikke kjøtt enda. Det syntes jeg er for tidlig av mange grunner men orker ikke skrive om det her.

Om du vil at han skal spise noe fra middagen så kan han kanskje smake litt på spaghetti, grønnsaker, fiskekake, ris og slike ting?

Det viktigste å huske på uansett om det er fisk, kjøtt, kylling osv er at det er rene produkter. Rene produkter uten salt og tilsettningstoffer, krydder, pepper osv. Pølse som du nevner, det ville jeg ikke gitt!

Krydder som er bra kan være basilikum og oregano.

Fisketyper som er bra å starte med er hvit fisk. Ren kylling kan også gå. Om du absolutt skal gi kjøtt så må du begynne forsiktig og kun bruke rent kjøtt.

Min gutt på 10 mnd får kun smake rene produkter og da har jeg begynt forsiktig. Han har fått smake middagsglass om vi er på farten. Da blir det grønnsaksblanding, lapskaus o.l. Taco-middagsglass og de greiene der syntes jeg er helt idiotisk og på trynet!

Jeg bruker bare ha en pakke pulrøtter, brokkoli, poteter og kålerabi i kjøleskapet også koker jeg bare opp litt. Kjempeenkelt og lettvint. :)

Dette er mine meninger som jeg følger. Sånn i tilfelle noen vil krangle på det. Hva du gjør er opp til deg. :)

Endret av mrsrogaland
Gjest Kira bjeffer!

Min er straks 9 mnd, og har også kun de to tennene nede som har kommet helt frem.

Han er ikke noe glad i middagsglass, så vi er heldige hvis vi får inn han noe av det (derimot eter han brødskiver som en voksen mann!).

Når vi spiser middag så får han smake hvis vi har noe jeg føler passer. Er ganske åpen til å la han smake på stort sett alt, men er veldig streng når det kommer til salt.

Vi har ofte enten potet, ris eller pasta når vi spiser middag. Potet er han ikke så glad i, men han elsker både ris og pasta (begge delene finnes jo også i fullkorn). Han er veldig glad i å spise selv, og da er blant annet ris og f.eks makaroni ypperlig.

Har ikke gitt han så mye kjøtt enda, bortsett fra falunkorv. Det gir jeg han i små biter. Ellers så er ren fisk også fint å gi de små. Og selvsagt også grønnsaker.

Når det kommer til krydder er vi kun forsiktige med salt og kanel (pga innholdet av kumarin som kan skade leveren). Som nevnt ovenfor er både basilikum og oregano fine krydder til små barn. Våre barn er også veldig glade i hvitløk og persille. Her er en link ang krydder:

http://www.klikk.no/...ticle588213.ece

Vi har også gitt han litt eggerøre/omelett, men husk da å lag uten salt den delen han skal spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...