Gå til innhold

Har noen fått vite kjønnet på tidlig UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter fra før, og har et lite håp om gutt denne gangen (begge deler er SELVFØLGELIG velkommen ;) )

Skal på tidlig UL i morgen- ca uke 12. Har noen sett kjønnet så tidlig? Regner med at de ikke klarer å se om det er jente, men kanskje om det er gutt?

Skrevet

Rundt uke 12 er gutte- og jentefostrene så godt som like nedentil. Klitoris og penis ser omtrent likedan ut. trente øyne kan gjøre en kvalifisert gjetting ut fra vinkelen på tuten, men man skal ikke stole på dette.

Jeg tok ul hos nasjonalt senter for fostermedisin på St.Olavs hospital, i uke 13+2, og da s hun som utførte ultralyden at det var for tidlig å se kjønnet.

Skrevet

Min lege sa at han ikke hadde lov til å si noe om kjønn før etter uke 12.

Skrevet

Ja, det er jo ikke lett å se. Og det kommer nok HELT an på legen og ul-apparatet. Når jeg søker på spørsmålet her inne, så får jeg også mange svar fra jordmødrene om at det er mulig å se det fra uke 12. Så får bare vente i spenning til i morgen, og håpe at legen er flink ;) Ellers får jeg smøre meg med tålmodighet til ordinær UL ;)

Skrevet

Jeg fikk vite kjønn på UL i uke 13, men jordmoren understreket at dette var hennes mistanke og at det ikke var 100% sikkert. Samme kjønn ble bekreftet på ordinær UL og det stemte med det som kom ut ;-) Men som det nevnes er det veldig forskjellig fra lege til lege og tilfelle til tilfelle. Noen vil ikke spre beina, hos andre kan det være såpass tvil om det er snakk om hoven klitoris eller liten penis.. Hør hva de sier og ta det med litt forbehold :-)

Skrevet

Jeg har i tre svangerskap vært på privat tidlig ultralyd i uke 12 for å sjekke at alt er ok, og han så kjønnet alle tre gangene og ikke minst traff han nærmest m termin også!

Skrevet

Så moro! Hvor var du på tidlig UL? :)

Skrevet

På Jessheim, spesialistsenteret for kvinner. Han jobber også på Ahus. Super dyktig og hyggelig!

Skrevet

Aha! Litt langt for en Bergenser å reise, men håper de er like flinke her ;)

Skrevet

jeg var på ultralyd i uke 12+1, dette var også på jessheim. da ville han helst ikke si noe fordi det er så likt rundt uke 12, men han sa hvis jeg hadde kommet tilbake om 2 uker og det fortsatt hadde sett sånn ut hadde han sagt 70% sikkert at det var ei jente..

har vært på ordinær Ul etterpå og det er ei jente ;) Martin som han heter har sagt at han ikke har tatt feil på kjønn siden 1986 hehe!

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Jeg var på privat ul i uke 13+ og da fikk bi vite at det var en jente. Valgte å ikke bekrefte avkrefte kjønn på ordinær ul. Er 37+4 idag :)

Skrevet

var på ul i uke 14+5. hun sa hun kunne se ganske godt hva det var, men jeg valgte å vente siden sambo ikke var med på akkurat den timen. neste gang var uke 19 på ordinær ul og det ble bekreftet gutt. ringte til gynekologen som jeg var hos i uke 14 og hun sa at hun allerede da hadde sett det :P

neste ul i uke 28 var det fremdels gutt... hehe.. nå er det 4 uker til termin. jjiiippiii... venter spent på lille kjøttbollen

Skrevet

Min ultralydlege har sett det i uke 12 (jeg trodde motsatt pga symptomer, men han hadde rett) og nå i uke 14 (jeg trodde også da motsatt pga symptomer)

Han sier ikke at det og det kjønnet er det. Men: jeg ser ikke antydning til noe maskulint/feminint - isteden. ;) Men han hadde rett begge gangene!!

• 2 uker senere...
Skrevet
jeg var på ultralyd i uke 12+1, dette var også på jessheim. da ville han helst ikke si noe fordi det er så likt rundt uke 12, men han sa hvis jeg hadde kommet tilbake om 2 uker og det fortsatt hadde sett sånn ut hadde han sagt 70% sikkert at det var ei jente.. har vært på ordinær Ul etterpå og det er ei jente ;) Martin som han heter har sagt at han ikke har tatt feil på kjønn siden 1986 hehe!

Hei! :) Jeg var også hos Martin tidlig og han sa som han sa til deg..Om jeg hadde kommet tilbake om 2 uker og det hadde sett sånn ut (som 2d bildet) så hadde det blitt jente.

Men ordinær ul viste gutt :)

Skrevet

Fikk vite kjønn i uke 12, men det var FEIL :P

Skrevet

Var på tidelig UL i forrige uke, var kommet ca 12 +2 og han sa det var umulig å se noe fordi kjønnene var veldig like på dette tidspunkt!

Skrevet

Ja, vi fikk vite kjønn på Riksen ifm duotest 12+6. Legen forklarte hva som er forskjellen på kjønnene. De er ganske like, men vinkelen angir gutt eller jente. Hvis det er 30% opp er det mest sannsynlig gutt, og går "røret" ned eller rett frem er det som oftest jente.

I uke 12 treffer de oppmot 85% riktig, noe større feilmargin på jenter enn gutter. Dette forutsetter selvsagt godt utstyr og dyktig lege. Vi var som sagt på Riksen hos spes i forsterdiagnostikk, så de kan nok dette bedre enn de fleste. Vi fikk vite at det var jente med stor sannsynlighet - og det ble jente.

Skrevet

Fikk vite kjønn ved Ultralyd i uke 12. Han var sikker på gutt og kunne se det tydelig selv. Det stemte for kom en gutt ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...