Gå til innhold

Usikker på hva jeg bør og kan gjøre

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg til daglig er avhengig av både astma og allergimedisiner. Legene sier og anbefaler så mye forskjellig at jeg er usikker på hva jeg bør forholde meg til i graviditeten.

Lungespesialisten mener at jeg bør fortsette med den ene astmamedisinen og kutte ut resten. Symbicort er den medisinen jeg personlig er mest skeptisk til ifm graviditet og grunnen til dette er at jeg har mistet 2 ganger etter at jeg begynte å ta denne medisinen, mot at jeg aldri mistet med mine to første barn når jeg ikke gikk på denne medisinen.

Under de andre graviditetene gikk jeg på allergimedisin poleramin og det fungerte fint, og jeg har 2 friske barn. Allergi tabletter er jeg egentlig helt avhengig av for å fungere godt i hverdagen. (Jeg utviklet ikke kronisk astma før etter disse graviditetene, så der var ikke astmamedisin et tema.)

Dilemma er at jeg kan fint overleve uten medisiner i noen måneder, men at jeg da vil være veldig plaget med anfall og utslett og dermed ikke vil kunne fungere normalt i hverdagen. Det er kjempeslitsomt og tungt, men det vil ikke være fare for at jeg ikke får pust nok.

Jeg føler at det er verdt slitet og være medisinfri de første 12 kritiske ukene, men det vil da kreve sykemelding. Påkjenningen/belastningen vil være for stor til at jeg vil klare jobb i tillegg.

Jeg ønsker ikke å være borte fra jobb. Jeg har mange prosjekter jeg har ansvar for og er midt i en kritisk fase iforbndelse med en oppnåelig lønnforhøyelse som er like om hjørnet dersom jeg står på de neste månedene og som jeg ikke vil få dersom det blir kjent at jeg er gravid, eller blir sykemeldt.

Gynokologen min mener at jeg bør gå på allergitabletter men kutte astmamedisinene. Altså begge legene foreslår i utgangspunktet forskjellige behandlinger, men med det felles at de bare halveis vil gjøre meg frisk. Noen plager må jeg leve med uannsett.

Hva bør jeg gjøre? Jeg klarer ikke å bestemme meg. (Foreløpig bare 5 uker på vei og har sluttet med alle medisiner inntil jeg bestemmer meg for hva som er fornuftig)

Er det andre som vurderer/går på medisiner i svangerskapet? Hvilke vurderinger har dere gjort dere?

Fortsetter under...

Jeg kan kun fortelle hva mine leger sagt til meg. Når det gjelder astma jeg fikk rådet om å fortsette med Ventoline, men ikke Symbicort (da den inneholder kortison). Når det gjelder allergimedisin skal det ikke være noe problem. Første legen jeg var til turte kun anbefale 'eldre' generasjons allergimedisin, siden den var mest dokumentert og testet. De blir man dog meget trett av. Neste lege sa at nå betraktes også den nye generasjonen som godt nok testet, så jeg tar nå Loratadin som vanlig.

Jeg har også måttet ta andre vanskelige valg siden jeg har epilepsi og tar sterke medisiner mot dette. Her har jeg valgt å fortsette til tross for økt risk for blant annet hjertfeil, da et anfall er en enda større risk for det ufødde barnet. Får dog ekstra UL i uke 15 for å sjekke at alt ser bra ut.

Takk for svar. Det er noe valg vi bare må ta og da gjelder det å tenke at det i de aller fleste tilfeller går bra selv med medisiner innenbords.

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre, men tror jeg går for å ta allergimedisin og kutte ut astmamedisinene så får jeg se hvordan formen utvikler seg.

Jeg må også gå på medisiner i svangerskapet. Betablokkere. Erfarne leger sier at det går bra, men felleskatalogen er ikke akkurat hyggelig lesning. Velger å stole på de som kan dette. Har uansett ikke noe valg, jeg får ikke under noen omstendigheter slutte på medisinen. Rikshospitalet og SUS kommer nok til å følge meg bra opp når jeg bare får somlet meg til å fortelle om svangerskapet ;) Vil gjerne vente til etter tidlig ul på onsdag slik at jeg vet at det er liv.

Jeg fikk beskjed om å kutte nuelin tabletter og symbicort. Fikk bruke seretide istedenfor, da med barnedose. Det fungerer greit, har måttet øke airomir litt. i tillegg har jeg fått tilbake utslett i ansiktet siden jeg måtte kutte kestine og bruke poleramin istedenfor. Fikk heller ikke bruke mildison eller andre "eksemsalver"

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...