Gå til innhold

Dere som velger Spesielle navn :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere vet det er en trend nå? Så snart er det ikke så spesielt lengre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da spør jeg - hva er spesielle navn?

Man velger vel navn som man syns er fint, uavhengig om det er trend eller ikke... Mine barn får ikke "toppliste" navn, da jeg ikke liker navn som er populære nå, men det er jo smak og behag. Jeg skifter hvertfall ikke navnesmak etter hva som er populært og ikke.

Skrevet

Baltizar

Ferdinand

Emillian

Nathaniel

Chrisander

Aurelius

Sånne navn i den gaten. Digger selv Nathaniel og Ferdinand og sansen for Caspian også :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Men Nathaniel og Emilian har jo vært gjengangere på dette forumet i 5-6 år nå. Hvor kommer det fra at de navna liksom er spesielle? Når folk omtaler "Per, Pål og Ola" som vanlige navn, må det være en helt annen generasjon de sikter til, for Per, Pål og Ola er sånt som våre fedre og bestefedre heter... de er i alle fall ikke vanlige i barnehagene rundt om kring.

Skrevet

Jeg liker spesielle navn, men de navnene du nevner kommer, for meg, i en helt annen kategori enn spesielle;) Men vi er forskjellige. Det du synes er spesielt, synes kanskje jeg er "harry"?

-Og andre veien.... :) 

Skrevet

Jeg tenker som andre her. Hva er spesielt?

For meg vil det å kalle en evt sønn for Kjell, Totleif eller Øystein være mer spesielt enn å kalle han Lendaer, Emilian, Ferdinand, Aurelius etc.

Så jeg tror man har forskjellig oppfatning av hva som er "spesielle" navn. For min del liker jeg ikke å kalle det "spesielle" navn, heller sjeldne/mindre brukt navn.

Jeg syns ingen av de du nevner er spesielt spesielle. Spesielle navn for meg er mer type, Modulf, Lodvar, Hector, Mirakel,Clementine, Sky, Jentoft og den type navn.

Skrevet

Ja det er sant :) alle har forskjellige oppfattinger av navn,men jeg synes mange er kjempe herlige,men mange som ikke passer heller i norge. Og Men har ikke vert her i 5-6 år så visste ikke det :).

Skrevet

Spesielle navn er navn ingen andre i barnehage og på skolen kommer til å hete. Spesielt trenger ikke være synonymt med sært eller rart.

Skrevet

Noe er veldig sært og rart jo,men også veldig mange fine :)

Skrevet

Dere vet det er en trend nå? Så snart er det ikke så spesielt lengre :)

Begge mine voksne jenter fikk "spesielle navn" da de ble født for 19 og 21 år siden. Stor oppstandelse og mange var rimelig sjokkert da vi valgte å kalle den yngste for Tiril. For det var jo ikke noe navn :) Vi valgte både hennes og søsterens navn fordi vi syntes de var vakre. I tillegg var det ett pluss at navnene var lite brukt .....på den tiden. I dag er det jo ingen som hever øyenbrynen over navnet Tiril. Da vi fikk jentene lå bl.a Stine og Christine på topp på listene. Fine navn, men utrolig mange på jentenes alder som heter det, synes det er litt kjedelig. Nå venter vi barn nr. 3. Er ikke så opptatt at navnet skal være spesielt, men blir nok å unngå topp 10 iallefall.

Skrevet

Ikke sant :) Tiril er jo veldig fint, ikke spesielt lengre :). Folk må jo velge de navnene de føler,men sånne navn som Aurelius og Aurelia ville jeg ha unngått

Skrevet

Tenker på slike navn som Hulda og sånt jeg når du sier spesielle navn ;) noen er fine, mens noen er ikke like fine. Finnes jo også mange navn som ikke mange har, men som ikke blir så "spesielle" når du hører dem, for de ligner på mange andre navn hvis du skjønner :)

Skrevet

Hulda er spesielt ja. Nei er jo mange vakkre spesielle navn også,men som du sier er det mange merkelige også,men man må jo være glad for folk liker forskjellig også:) så ikke alle heter det samme :) For min del liker jeg best Poppis navn som dere kaller det her,men de kommer til og gå nedover nå fordi er mange som ikke velger de mer

Skrevet

Jeg valgte navnet til sønnen min ganske tidlig i svangerskapet, Max Marinius. Men mens jeg var gravid fikk flere hollywood kjendiser gutter, og flere kalte de max eller maximillian. Men Marinius har jeg fått beholde nesten for meg selv :)

Skrevet

Det var veldig spesielt,men helt nydelig :) Har alltid elsket Max Nydelig navn, det er jo ikke spesielt,men Marinius er veldig spesielt og helt nydelig :). Kommer jo helt an på hvilken navn man velger, er jo mange navn som er nydelige også

Skrevet

Det var veldig spesielt,men helt nydelig :) Har alltid elsket Max Nydelig navn, det er jo ikke spesielt,men Marinius er veldig spesielt og helt nydelig :). Kommer jo helt an på hvilken navn man velger, er jo mange navn som er nydelige også

Takk for det :) Max er ikke spesielt, men ikke så vanlig. Jobber i barnehage og husker et år vi hadde 3 Helene blandt 20 barn. Ikke gøy det. Greit å velge et navn jeg ikke knytter til noen av de x antall barna jeg har hatt opp igjennom åra :)

Så nå er det bare å bli enig med min kjære om navnet på nr 2, vi har veldig forskjellig smak på navn (jeg var alene med nr 1 og kunne dermed ta alle angjørelser på egenhånd)

Skrevet

Det som er komisk er mange av dem som tror de velger et spesielt navn, men så er det veldig mange som tenker likt, og så er ikke navnet spesielt lenger. For ti år siden var Noah et spesielt navn, nå ligger det høyt på statistikken. Navn som Liam, Nathaniel og Leander er heller ikke særlig spesielle lenger.

Er faktisk mye mer spesielt å kalle ungene Per, Knut, Kari, Hege, Berit etc.

Skrevet

Jeg mener også det er kjedelig å ha samme navn som tre andre i klassen. Navn er identitet, og jeg får hele tiden høre at barna mine har så "spesielle" navn, som om det i seg selv er negativt. Navnet til barna våre er det de sklal bygge sin identitet rundt, og derfor har våre barn fått navn som bærer med seg tradisjon og historie fra begge familiene og landene de kommer fra. Og det er en kjempefin ting, tenker jeg.

INGEN velger navn på barna sine bare for å være spesielle! Men det å slippe å dele navnet sitt med hele klassen er vel et greit og bevisst valg.

Skrevet

Hva er spesielle navn ja? Selv kjenner jeg 3 små gutter som heter Emilian, og 2 Leander, så for meg er f.eks. Ikke det spesielt lenger. Derimot vet jeg bare om 1 Trym og 1 Sølve, så synes det er det er litt uvanlige navnevalg, selv om det er navn jeg kjenner fra før. Tror det skal ganske mye til i dag, å velge et navn som folk oppfatter som veldig sært... Det særeste er vel kanskje å velge navn som Kjell, Inge eller Maj Britt... Da tror keg mange stusser litt ;-)

Skrevet

Som andre sier her, så vil det bli mer "spesielt" om unger i dag blir døpt Kari, Gro, Hilde, Geir, Svein, Pål eller Johan...

Skrevet

Velger man leander idag så velger man et poppis navn ikke et spesielt navn. Hva som er spesielt vil jo forandre seg med årene. Viktig å huske at hvis navnet blir for sært så kan det få negative konsekvenser for barnet oxo.

Skrevet

Velger man leander idag så velger man et poppis navn ikke et spesielt navn. Hva som er spesielt vil jo forandre seg med årene. Viktig å huske at hvis navnet blir for sært så kan det få negative konsekvenser for barnet oxo.

Akkurat som med Ida.

Noen enkelte fikk navnet på 70-tallet. Da var det ekstremt langt imellem Ida-ene.

Så kom den store bølgen på 80-tallet......

Skrevet

Emilian og nathaniel er jo poppis navn! Er ikke spesielle navn lenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...