Matrosen og Meg:) Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 jada, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre, "sånn er det første barnehageåret", "det er helt vanlig, han går jo i barnehage". Å ja, han går i barnehage. Men dette vil jo ingen ende ta. Han er forkjølet hele tiden, og de to siste mnd har vi nå vært igjennom øyekattar og luftveisinfeksjon. Begge deler med kur for å bli frisk. to uker etter antibiotika så er vi i gang igjen. Han hoster og hoster, og er våken mange timer om kvelden/natta. Ja det er slitsomt for oss, men jeg merker jo at han blir sliten han også stakkar. Og det hjelper jo ikke når han har fått fire tenner samtidig heller. Jeg synes så fryktelig synd på han, og jeg synes det begynner å bli mye, han rekker jo knapt å bli frisk før vi begynner med noe nytt. Er dette så vanlig som alle skal ha det til? flere som har det som oss, og vil dele? Og ikke minst, når vil dette evt. roe seg? Jeg prøver jo alt for at han skal få sove mest mulig hver natt, og det innebærer selvfølgelig lite søvn på oss. Han er i fin fart dagen lang, hoster knapt iløpet av dagen, men om kvelden og natta tar det helt av. skikkelig slimhoste. Vi lufter rommet godt før han legger seg, har tatt ut det som kan tas ut av rommet som kanskje kan tiltrekke støv, for å se om det hjelper. senga er hevet i hodeenden. Vi er åpne for alt nå, både vi voksne og lillemann vil jeg tro.
mbea Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 Vi har det helt likt. Siste to ukene har vi hatt omgangsyka, som alle fikk, øye betennelse og en virus infeksjon med hoste. Og hun hoste enda. Helt ærlig så har hun hostet, nesten konstant siden Bhg begynte for 3 mnd siden. Skal høre med legen anngående det på fredag. Og vi har hatt mange runder med hoste, feber, falsk krupp osv siden Bhg startet. Er veldig slitsomt, kanskje noen har noen gode råd? Vurderer om jeg kan gi henne honning når hun hoster jeg, noen som vet? Hun er 14 mnd nå.
Smil123 Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Akkurat det samme her.. Snuppa er 22 mnd og begynte i bhg i august.. Var nesten ikke syk før hun begynte men på dag TO i bhg var det snørr som rant fra nesa og sånn har det fortsatt hehe.. Nå har hun heldigvis fått alle tennene for de har også ført til dårlig søvn og ubehag.. Feber + oppkast x2, halsbetennelse med antibiotikakur, øyekatarr med salvekur, hoste, snørr, hoste og enda mer hoste. Ringte selv legen i dag for å høre da hun virker helt fin i formen nå siste to ukene, men surkler og hoster fortsatt (dog noe mindre da men..) Tenkte litt på astma da pappan hennes fikk dette når han var ganske liten, men konklusjonen var rett og slett sånn er det første året i bhg.. Hostesaft har jeg bedt om på resept, men fikk til beskjed at det ikke ble gitt til så små barn.. Solvipect hjelper minimalt...Honning kan jo gies til barn over ett år, men her virker det ikke til å ha spes effekt.. Så konklusjonen må vel bli at sove får vi gjøre når vi blir gamle.. Trøsten er mager, men det går over til slutt! Det er verre om barna våres hadde fått kreft eller lignende...
Busy_bee Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Har hatt det helt likt. De første to ukene i barnehagen gikk relativt greit, men han begynte tidlig, så det var få barn da. Så begynte det etter det og han har hostet og vært snørrete siden. Mini har en tendens til å få bronkitt når andre er forkjølet, så føler han har gått sammenhengende på Ventoline mikstur i 3 mnd nå, bare en uke her og en uke der at det er litt pause. Vi har også vært gjennom en antibiotikakur, det var en infeksjon av noe slag. Vet ikke hva. Og så har vi hatt en kort omgang med oppkast i tillegg. Hardt for disse små og begynne i barnehagen og hardt for oss voksne også. Vi har også hatt en del hosting på nettene selv når dagene er greie. De sier det samme i barnehagen at han hoster til tider mye mens han sover, men lite mens han er våken. Så i de verste periodene har han fått en liten ekstradose med ventoline eller bisolvon på natten. Min mini er 21 mnd og han har fått Bisolvon (reseptfritt) og Ventoline (reseptbelagt) siden ca. 12 mnd. Har ikke fått beskjed av noen at dette var problem i det hele tatt. Fikk også beskjed om å heller gi Bisolvon enn Solvipect. Det virker mye bedre og smaker enooormt mye bedre også, så minien godtar det faktisk. Det eneste her var at han kun fikk halv dosering. De spurte hvor mye han veier på apoteket og ga dosering basert på det, som var halv dose av det som sto på flasken (1,25 ml ca. tror jeg). Så leger er forskjellige, men har vært hos flere av legene på vårt legekontor når det har stått på og ingen der reagerer på at vi gir han verken Bisolvon eller Ventoline og heller ikke på apoteket. Så det har vi gitt med god samvittighet og også med god effekt (spesielt Ventolinen siden han får bronkitten etter noen dager). Spurte faktisk til og med på apoteket om det var greit å gi Bisolvon på nettene når han hadde fått alle dosene med ventoline, bare for å lette hosten den verste tiden, og det var ikke noe problem mente de. Sjekket både alder og vekt på mini før hun ga meg svar også. :-)
Matrosen og Meg:) Skrevet 10. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2012 Det er nesten godt å høre at det er flere. Men jeg føler virkelig med dere voksne også, for det er jo slitsomt for alle parter dette. Her hadde vi en hostekule 21, og en 02. så var det morgen 05. Veldig ulikt lille gutten min. Solvipec fungerer ikke her, det virker ihvertfall ikke slik. Han hoster masse slim, men svelger det jo igjen. hoster til han brekker seg stakkar. Leste litt om bronkitt nå når jeg så innlegget ditt " busy bee". og der sto det jo at det kunne komme etter en luftveisinnfeksjon. Noe lillemann hadde rett før dette kom. Men bisolvon, kan man gi det til barn under 2 år? Ser jo at det ikke anbefales. Kanskje ringe legevakten å høre? men tror jeg tar meg en tur på apoteket senere i dag. Takker så masse for svar.
Busy_bee Skrevet 10. november 2012 #6 Skrevet 10. november 2012 Off, det er definitivt ikke kjekt når det er sånn. Min har som nevnt brukt begge deler i perioder. Første gang skrev legen det på resept i tilfelle apoteket skulle reagere (på bisolvon). Men alt de gjorde var å dobbelsjekke at de var enige med legens dosering. Før 12 var det ikke noe annet enn solvipect de ville gi derimot. Men, jeg er ikke helsepersonell, så vil definitivt anbefale og spørre først. Har selv aldri opplevd at noen reagerer når jeg skal ha bisolvon på apoteket og har jøpt det flere steder. De pleier å spørre hvor gammel han er, om han har fått før og hvor tung han er for a bekrefte dosen. Når det gjelder ventoline og bronkitt, så hører jeg at det kommer på at ha hveser fælt. Så presser han ut hostene. Kaver og høres ut som han skal brekke seg, drømmer og presser og får som regel feber de første dagene. Så du bør definitivt merke forskjell på det og "vanlig" hoste. :-) Lykke til og håper du får hjelp i dag. :-)
LillemorHeidi Skrevet 10. november 2012 #7 Skrevet 10. november 2012 Hei. Jeg har to små. Lillepia er 2,5 år. De to første vinterne hennes slet hun med hoste på natta. Fin på dagen hoste noen timer fra hun la seg og utover. Etter samtale med lege begynte vi på ventolin og flutide. Dette gikk hun på med jevne mellomrom hele høsten og vinteren. Hun begynte gjerne med hoste hver gang hun var syk. På sommeren var hun helt fin. Nå har vi ennå ikke trengt å begynne med medisiner selv om hunhar vært syk flere ganger. Lillebror på litt over ett år har vært veldig syk det første leveåret. Kun på sommere og påska nordpå han har vært klar i brystet uten hoste og surkling. Nå ser det heldigvis ut som om det blir bedre.
Pomme Granate Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Her og har det gått i ett siden hun begynte i barnehagen i høst da hun var 10 mnd. Nå er hun 13 mnd og jeg føler at hun har vært konstant forkjølet siden hun startet. I tillegg har det vært ørebetennelser og nå forrie uke omgangssyke... Hun har hostet en del på kveld / nattestid så legen mistenker barneasma ( faren hadde det når han var liten , så sjansen er stor for det). Nå får hun Ventoline 4 ganger pr dag og skal fortsette med det til hosten gir seg.
Studentmamma88 Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 (endret) Ja vi hadde ni sykdommstilfeller (fem ørebetennelser, spysyka, femte barnesykdom osv.) på rappen når hun begynte i barnehagen. På kontrollen hos helsesøster begynte jeg å gråte fordi streken på vektoppgaven pekte rett ned i stedet for oppover på skrå. Hun var så tynn av alle sykdommene at det var ekkelt å ta på henne. Vi hadde begge brukt opp sykt-barn-dagene og måtte fornye dem gjennom legen. Ahh det var grumsomt den perioden, men hold ut! Det går over:) Den barnehagen hun gikk i da, var veldig sløv på håndvask og generelt hygiene. Så vi begynte å vaske hendene hennes når hun kom og når dro fra barnehagen. I tillegg tok jeg de flere ganger på "fersken" i å ikke kle godt nok på henne, hun var ofte ute i -15 grader uten hals og ulllue (som dekker ørene) under hovedluen. De hadde heller ikke gulvvarmen på inne i barnehagen, og ulltøfflene vi kjøpte glemte de alltid å ta på igjen etter bleieskift osv. Så det kan jo være lurt å sjekke over klærne og hygienen i barnehagen som et lite desperat forsøk på å forhindre flere sykdomsutbrudd på en stund. I den nye barnehagen har hun vært syk 1 gang! Bank i bordet! Endret 12. november 2012 av Studentmamma88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå