Gå til innhold

Ang bilsete, isofix og vogn - kjøpe pakke med alt?

Anbefalte innlegg

3 måneder til termin, med førstemann. Og helt grønn på alt som har med utstyr å gjøre!

Vi ønsker oss et sikkert(selvsagt) bilsete, med isofix. Ønsker da en type der man tar bilsetet og "klikker på" vognen, så vi slipper å ta med bagen for småturer på senteret osv. Samtidig ønsker vi en base som vi kan bruke på neste sete også, at vi ikke trenger å kjøpe ny base for hver stol...

Noen som har erfaringer, tips, råd?

Fortsetter under...

Det er vel bare et setemerke på markedet som produserer en base hvor to stoler kan brukes til. Og det er maxi cosi, der er stol nr2 en fremovervendt bilstol noe som ikke er anbefalt før barnet er over fire år. Kjøp heller et babysete med base og så et annet sete2 sete når den tid kommer.

De fleste vogner i dag har adaptere til de vanligste babystolene, så jeg hadde valgt vogn først og så valgt et bilsete som er kompatibelt med vognen dere har valgt.

Når man skal velge vogn er det viktig å tenke gjennom hva slags bruk vognen skal ha. By eller på landet? Mye i ulendt terreng? Shopping? Mye ut å inn av bil? Osv.

Kom med noen kriterier så kan jeg godt komme med en anbefaling :)

Takk for svar! :)

Så man må uansett kjøpe ny base for hver stol man hopper oppover. Det høres ut som noen må finne opp noe man kan bruke til minst 2 stoler... ;)

Det kommer til å bli endel inn og ut av bil, men sjeldent at bagen trenger å være med. Viktig at den ikke tar for stor plass i bilen, da hunden også må få et sted å sitte. :) Ikke noe shopping, men turer på grus og asfalt, samt besøk. :)

Takk for svar! :)

Så man må uansett kjøpe ny base for hver stol man hopper oppover. Det høres ut som noen må finne opp noe man kan bruke til minst 2 stoler... ;)

Det kommer til å bli endel inn og ut av bil, men sjeldent at bagen trenger å være med. Viktig at den ikke tar for stor plass i bilen, da hunden også må få et sted å sitte. :) Ikke noe shopping, men turer på grus og asfalt, samt besøk. :)

Det er bare babysetene som har base, hvis ikke dere kjøper acta graco duologic -det kan brukes fra fødsel til fire år. Det har base.

Hvorfor skal du ikke bruke bagen på vogna så mye? Det er jo ikke anbefalt at babyene sitter så mye i bilstolen før de er 4-5mnd gamle. En bag er jo veldig kjekt å ha med som seng når man er ute på tur og på besøk. Bugaboo cameleon blir liten sammenlagt selv med bag, den har også adapter til de fleste baby bilstoler.

En blå og 2 rosa: Bagen på vogna kommer til å bli brukt mye, men da mest hjemme. Når vi skal på besøk til foreldre og søsken og slikt, så har vi vogn med bag tilgjengelig der, og trenger da bare å klikke på bilsetet på vogna fra bilen og gåturen inn. Hvis du skjønner.. Har ikke tenkt å bruke setet som bag. :)

Annonse

En blå og 2 rosa: Bagen på vogna kommer til å bli brukt mye, men da mest hjemme. Når vi skal på besøk til foreldre og søsken og slikt, så har vi vogn med bag tilgjengelig der, og trenger da bare å klikke på bilsetet på vogna fra bilen og gåturen inn. Hvis du skjønner.. Har ikke tenkt å bruke setet som bag. :)

Ja ok :)

Da hadde jeg kjøpt brio go og hatt en softbag oppi, tar minimalt med plass.

hm.. etter hva jeg har forstått så kan man bruke isofixen som vi har kjøpt til resten av stolene, så lenge vi holder oss til samme merke?

Som sagt så er det bare maxi cosi som har mulighet for dette, da med familyfix base, pebble eller cabriofix babysete og pearl som nr.2 stol. Men pearl er et fremovervendt sete, og det anbefales ikke til barn under 4år. Det er lov men ikke anbefalt!

Hva slags stol har du kjøpt?

har kjøpt recaro, ikke så veldig kjent barnebilstol tror jeg :P'

Og etter hva vi forsto fra forhandlere så fungerer isofixen til resten av stolene

Ok, da regner jeg med at du har young profi plus babystol og skal ha young expert plus som stol nr2?

Dette er også en ren fremovervendt stol, det er ikke anbefalt til barn under 4år da det utgjør en 70% større sjanse for store skader på nakke og rygg ved ulykke. Se her:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

Synes det er skikkelig leit at bilbutikker selger og råder unge foreldre til å kjøpe seter som ikke er bra.

er young profi plus vi har nå ja..

Hvilket barnesete som blir nr. 2 har jeg ikke satt meg inn i, er sambo som styrer ;)

Men vil tro det blir recaro polaris

Polaris er et bakovervendt sete, men det kan ikke brukes med den basen dere har nå. Det har egne isofix fester.

Det er kun young profi plus som kan beukes med basen dere har nå.

• 2 uker senere...

http://www.dinside.n...este-bilstolene

Når man ser på denne tabellen så er jo det bare noen få som er bakovervendt av dei som har kommet bra ut i tester. Det synes jeg er rart siden det blir mast om å ha ungen bakovervendt til den er 4-5 år. Må jo bety at ungen sitter bra sikret i disse framovervendte stoler da også? Og det er bare i de nordiske landene det er så mye snakk om å ha ungen bakovervendt. I resten av verden kjører de fleste framovervendt. Og jeg skjønner jo at det blir ei stor belastning på nakken til ungen under oppbremsinga, men i disse stolene er jo det også testa, er ikke det? Man blir jo ikke klok av alle tester!

Annonse

http://www.dinside.n...este-bilstolene

Når man ser på denne tabellen så er jo det bare noen få som er bakovervendt av dei som har kommet bra ut i tester. Det synes jeg er rart siden det blir mast om å ha ungen bakovervendt til den er 4-5 år. Må jo bety at ungen sitter bra sikret i disse framovervendte stoler da også? Og det er bare i de nordiske landene det er så mye snakk om å ha ungen bakovervendt. I resten av verden kjører de fleste framovervendt. Og jeg skjønner jo at det blir ei stor belastning på nakken til ungen under oppbremsinga, men i disse stolene er jo det også testa, er ikke det? Man blir jo ikke klok av alle tester!

Desverre så blir bakovervendte seter sjeldent testet i europeiske tester og når de blir testet får de trekk for at de er plasskrevende og vanskelige å monterer, noe som er svært synd fordi setene gjør det jo veldig godt i kollisjonstestene. Forbrukerrådet er tydelig på at bakovervendte seter er best og påpeker at det ser ut til at norske og svenske foreldre ikke har problemer med å få plass til bakovervendte seter i sine biler selv om det ut i fra disse store testene kan se ut som om det er tilnærmet umulig. Det europeiske forbrukerrådet, ANEC, kom i en rapport basert på virkelige ulykker, i 2008, frem til at barn over hele Europa bør sitte bakovervendt til de er minst 4 år. Det er underlig at ikke de europeiske organisasjonene ser ut til å ta dette til seg

Ja der har du noe. Jeg er selv fra Latvia og kan si en ting, det finnes ikke så mange andre land hvor det er så mange stasjonsvogn som i norge (og sikkert nordiske land). Og har man en liten bil, så har jo man ikke altid mulighet å ha en bakovendt bilstol baki.

Jeg kan ta som eksempel broren min som ellers er så opptatt av å ha det beste til ungene sine. Han har en diger wm sharan. Men bakovervendt sete, nei det er ikke noe som trenges. Må jo ha noe med det at tilnærmet ingen har dem. Når vi snakket angåendes dette med barnesikring i bil, så nevnte han nok at det finnes også bakovervendte seter i butikkene der.

Vi hadde röhmer britax?? Tror jeg det het med isofix base som passet til første og andre sete. Det vet jeg fordi jeg kjøpte base brukt da jeg fikk barn nummer to for at begge skulle ha isofix. Sete to var også bakovervendt. I etterkant da vi kjøpte sete 3 var det et sete med isofixfeste i stolen

Vi hadde röhmer britax?? Tror jeg det het med isofix base som passet til første og andre sete. Det vet jeg fordi jeg kjøpte base brukt da jeg fikk barn nummer to for at begge skulle ha isofix. Sete to var også bakovervendt. I etterkant da vi kjøpte sete 3 var det et sete med isofixfeste i stolen

Stemmer at Britax hadde et slikt sete før, men det lages ikke lenger desverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...