Gå til innhold

Noen sykepleier her? Ang. Fragmin..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykepleierstudent i praksis nå. I dag skulle jeg sette en sprøyte med Fragmin på en pasient, og praksisveilederen min sa at jeg ikke skulle fjerne luftboblen i sprøyten, men hun kunne ikke svare på hvorfor, hadde bare lært at sånn var det..

Noen som vet hvorfor den skal være der?

Skrevet

Jeg er sykepleier og vet faktisk heller ikke. Googlet litt og noen mener det er for å få alt virkestoffet inn, høres jo logisk ut egentlig.

Skrevet

Det står forresten også at luftboblen ikke skal presses ut først på produsentens sider.

Skrevet

Det står forresten også at luftboblen ikke skal presses ut først på produsentens sider.

Ja vet jo at det ikke skal det, men lurer på hvorfor...?

På ferdigfyllte vaksiner f.eks, så skal jo luftboblen fjernes..

Skrevet

Luftboblen ligger som regel bakerst i sprøyten, og er med å å presse alt virkestoffet inn, slik at ingenting blir liggende igjen i sprøyten/kanylen.

Det har vi lært. Hilsen spl.

Skrevet

Jeg er farmasøyt, men jeg svarer for det.

Luftboblen trenger ikke fjernes fordi preparatet settes subkutant. Det gjelder også Klexane. På sprøyter som settes intramuskulært eller intravenøst må selvsagt luftboblen fjernes.

Du sier det er selvsagt, men HVORFOR? Forklar en dum spl.stud da!!

Skrevet

Slik jeg fikk det forklart er at luftboblen skal være igjen til slutt:D for da blir det et trykk som gjør at all medisinen blir sprøytet inn og ikke ligger igjen i spissen.

Fragmin settes subkutant,- ved subkutant injeksjon trenger man ikke aspirere, mens vaksiner eller andre injeksjoner som settes intramuskulært skal en alltid aspirere på.

Hilsen sykepleier

Skrevet

Luftboblen trenger ikke fjernes fordi preparatet settes subkutant. Det gjelder også Klexane. På sprøyter som settes intramuskulært eller intravenøst må selvsagt luftboblen fjernes.