Gå til innhold

Noen sykepleier her? Ang. Fragmin..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykepleierstudent i praksis nå. I dag skulle jeg sette en sprøyte med Fragmin på en pasient, og praksisveilederen min sa at jeg ikke skulle fjerne luftboblen i sprøyten, men hun kunne ikke svare på hvorfor, hadde bare lært at sånn var det..

Noen som vet hvorfor den skal være der?

Skrevet

Jeg er sykepleier og vet faktisk heller ikke. Googlet litt og noen mener det er for å få alt virkestoffet inn, høres jo logisk ut egentlig.

Skrevet

Det står forresten også at luftboblen ikke skal presses ut først på produsentens sider.

Skrevet

Det står forresten også at luftboblen ikke skal presses ut først på produsentens sider.

Ja vet jo at det ikke skal det, men lurer på hvorfor...?

På ferdigfyllte vaksiner f.eks, så skal jo luftboblen fjernes..

Skrevet

Luftboblen ligger som regel bakerst i sprøyten, og er med å å presse alt virkestoffet inn, slik at ingenting blir liggende igjen i sprøyten/kanylen.

Det har vi lært. Hilsen spl.

Skrevet

Jeg er farmasøyt, men jeg svarer for det.

Luftboblen trenger ikke fjernes fordi preparatet settes subkutant. Det gjelder også Klexane. På sprøyter som settes intramuskulært eller intravenøst må selvsagt luftboblen fjernes.

Du sier det er selvsagt, men HVORFOR? Forklar en dum spl.stud da!!

Skrevet

Slik jeg fikk det forklart er at luftboblen skal være igjen til slutt:D for da blir det et trykk som gjør at all medisinen blir sprøytet inn og ikke ligger igjen i spissen.

Fragmin settes subkutant,- ved subkutant injeksjon trenger man ikke aspirere, mens vaksiner eller andre injeksjoner som settes intramuskulært skal en alltid aspirere på.

Hilsen sykepleier

Skrevet

Luftboblen trenger ikke fjernes fordi preparatet settes subkutant. Det gjelder også Klexane. På sprøyter som settes intramuskulært eller intravenøst må selvsagt luftboblen fjernes.

Beklager å blande meg, men ble litt nysgjerrig her. Da jeg skulle sette hormonsprøyter (menopur) på meg selv ved IVF behandling fikk jeg beskjed om å presse ut luftboblen først, men denne skulle også settes subkutant. Var det feil, eller er det en forskjell?

Skrevet

Slik jeg fikk det forklart er at luftboblen skal være igjen til slutt:D for da blir det et trykk som gjør at all medisinen blir sprøytet inn og ikke ligger igjen i spissen.

Fragmin settes subkutant,- ved subkutant injeksjon trenger man ikke aspirere, mens vaksiner eller andre injeksjoner som settes intramuskulært skal en alltid aspirere på.

Hilsen sykepleier

Men hva har aspireringen med luftboblen å gjøre?

Skrevet (endret)

Luftboblen er nok bare "stor" nok til å fylle kanylen.

Så da går alt virkestoffet inn, mens luftmengden er igjen og fyller kanylen. Da går alt virkestoffet inn i huden, og det er ingen rester i sprøyten.

Ang hormonsprøyten: er denne er også ferdigfylt?

Endret av hit og dit
Skrevet

Du sier det er selvsagt, men HVORFOR? Forklar en dum spl.stud da!!

For hvis du setter en luftboble i.v. så er det livsfarlig.

Tsss.. det er det vel ikke.. :) Da har du nok sett litt for mye for Greys..

Skrevet

Det er ikke farlig å få en liten luftboble sc.Jeg setter mange slike sprøyter på hver vakt og tar de aldri ut. Finnes vel ikke noe svar op hvorfor. De gangene jeg drar opp fragmin fra ampulle gjør jeg det.

Luftbobler i små megder er ikke farlig å få IV. Mens artrielt er livsfarlig!

Skrevet

Det er ikke farlig å få en liten luftboble sc.Jeg setter mange slike sprøyter på hver vakt og tar de aldri ut. Finnes vel ikke noe svar op hvorfor. De gangene jeg drar opp fragmin fra ampulle gjør jeg det.

Luftbobler i små megder er ikke farlig å få IV. Mens artrielt er livsfarlig!

Nå har vel alle her vært enige om at sc så fjerner man ikke luftboblen, så...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...