Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #26 Skrevet 6. november 2012 Har bestilt time på nettet hos specsavers jeg.. leste dette: Et godt syn er noe av det viktigste vi har, og derfor er det viktig at du velger en godt kvalifisert optiker når du skal sjekke synet. Vi i Specsavers har høy fagkunnskap og alle våre optikere er autoriserte, mange med: mastergrad i klinisk optometri, spesialistutdannelse i tilpassing av kontaktlinser, spesialkompetanse i undersøkelse av barn, synstrening og arbeidsplassoptometri. Du er i trygge hender når du tar synsundersøkelse hos oss! Håper de er flinke...Tusen takk for tips og råd! Har ikke peiling på dette, og vet såvidt hva langsynhet er.... HI Har man problemer med feks samsyn så kompenserer man ofte hele tiden og man bruker øynene feil. Øyemusklene blir da sliten og man kan se dårlig både på nær og lang avstand. Går man til noen som ikke er flinke med dette så blir dette ofte forvekslet med nær eller langsynhet. Og man får briller som ikke passer. Jeg mener at ved en utvidet synstest så skal dette sjekkes. Og av erfaring så må man selv be om en utvidet synstest hos de fleste optikerne. Jeg har selv hatt store problemer i mange år pga at jeg har gått til optikere som ikke har tatt en utvidet synstest.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #27 Skrevet 8. november 2012 Hei. Min jente er langsynt, har vært hos øyelege med henne. Der ble jeg fortalt at flere blir diagnostisert med adhd feilaktig.. De har problemer med synet som kan gjøre barn urolige med symptomer lik adhd. Har ikke erfaring med det selv, men det var en spennende opplysning syntes jeg.. For å sjekke langsynthet på de aller minste må man bruke pupillutvidende dråper før de ser inn i et apparat..vet ikke hvor aldersgrensen går.. Tror ikke optikere har like mye erfaring med dette, så jeg ville gått til en øyelege med erfaring med barn. Anonym poster: 3529d6123ea4f76d63c54d623757c9d8
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #28 Skrevet 8. november 2012 Hei! Takk for svar. Mye jeg ikke har tenkt på her. Er nok mange som blir feil diagnosert med ADHD, det kan være hørsel,syn eller andre årsaker som gjør barnet ukonsentrert. Det som dog er merkelig her er at jenta aldri har klaget på synet før, utenom at hun er svært følsom for lys. Snibler mye, men alltid gjort det. Hvem vet kanskje hun trenger briller da, men alle andre synstester på helsestasjon har vært ok. Skal avgårde på lørdag. Har pratet med optiker, og god erfaring med barn. Skal be om en utividet synstest som dere sier, samt henvising til legen/bestille time hos legen for henvisning hvis de er usikre på noe. Tror jammen meg jeg skal sjekke synet selv, hadde briller (lesebriller) som liten, og føler jeg nå myser mye og blir fort sliten i øynene selv. HI Anonym poster: 52b72a9293e1aede0174b86f9b40cf09
Nits72 Skrevet 14. februar 2013 #29 Skrevet 14. februar 2013 Fikk nettopp høre av lærer at min 6 åring klager på vondt i øynene. Jeg har aldri hørt dette før hjemme, utenom at jenta er sensitiv mot lys, og avhengig av solbriller ( helt lik meg!). nok arvelig... Jenta sliter med konsentrasjonen og jeg tenker dermed at hun får vondt i hodet av å konsentrere seg så mye på skolen ( 1 klasse). Hun har ganske store konsentrasjonsproblemer. Uansett jeg sa til mannen min at en synstest skader da ikke, så blir han irritert og mener barnet bare gjør seg til, for dette var nytt for han. Han er tydeligvis redd for at barnet skal få briller? Han sa: å, er det noe galt med øynene også nå ? som om vi ikke har nok. barnet har adhd, men i liten grad, kun konsentrasjonsvansker. Barnet kan tulle og tøyse å gjøre seg til litt, men jeg tror ikke barnet gjør det når det kommer til øynene, da dette skjedde hver dag sa læreren rundt 11 tiden.....så mannen mener jeg ikke bør ta en synstest på henne, noe jeg mener jeg bør. Skal bestille time etterhvert tenkte jeg, men dere som har barn med briller, kan dere fortelle litt hvordan barnet fikk det? Hva var symptomene? Barnet har aldri hatt dårlig syn før, testet seg hos helsesøster før skolestart...alt var fint sa helsesøster.... Children with undetected vision problems can exhibit symptoms similar to ADD. Studies show that approximately 20% of school-aged children suffer from eye teaming or focusing deficits which make remaining on task for long periods of time difficult. Like those with ADD, children with vision-based learning problems are highly distractible, have short attention spans, make careless errors, fail to complete assignments, and are often fidgety and off task. However, their inability to remain on task is caused by the discomfort of using their eyes for long periods of time at close ranges, not true deficits in attention. Unfortunately, parents and teachers are not trained to recognize the difference and these children are often misdiagnosed. http://www.childrensvision.com/ADD.htm
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #30 Skrevet 14. februar 2013 Få det sjekket hos en som kan det! Jeg hadde det likedan som barn, var i den alderen jeg fikk dårlig syn. Før det var alt perfekt. Ble urolig, mestret ikke ting og ble sint. OG barnet skjønner ikke hvorfor heller. Med briller ble livet helt annerledes. Ser det på andres barn i dag ( jobber med barn). Briller kan være fantastisk! Anonym poster: 8260655c30bdaf2ce85f7be0cfb23cf9
Superdolly Skrevet 14. februar 2013 #31 Skrevet 14. februar 2013 Det som dog er merkelig her er at jenta aldri har klaget på synet før, utenom at hun er svært følsom for lys. Snibler mye, men alltid gjort det. Hvem vet kanskje hun trenger briller da, men alle andre synstester på helsestasjon har vært ok. HI Anonym poster: 52b72a9293e1aede0174b86f9b40cf09 Jenta klager ikke på at hun ser dårlig - for henne er dette normalt. Det har alltid vært sånn, og derfor tror huna t det er slik det skal være og slik alle har det. Du skriver at hun alltid har snublet mye, og det får alarmklokkene til å ringe hos meg i hvert fall. Bra at du får sjekket det opp nå .
førti Skrevet 14. februar 2013 #32 Skrevet 14. februar 2013 Jeg var hos ortoptist og øyelege med min datter på 10 mnd. Hun fikk en type øyedråper som utvidet pupillene og da kunne en etterpå måle lengden på lurt for å sjekke skjeve hornhinner, langsynhet og kortsynhet. Ortoptist sjekket sjeling og samsyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå