Gå til innhold

Briller?? ( barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp høre av lærer at min 6 åring klager på vondt i øynene. Jeg har aldri hørt dette før hjemme, utenom at jenta er sensitiv mot lys, og avhengig av solbriller ( helt lik meg!). nok arvelig...

Jenta sliter med konsentrasjonen og jeg tenker dermed at hun får vondt i hodet av å konsentrere seg så mye på skolen ( 1 klasse). Hun har ganske store konsentrasjonsproblemer.

Uansett jeg sa til mannen min at en synstest skader da ikke, så blir han irritert og mener barnet bare gjør seg til, for dette var nytt for han. Han er tydeligvis redd for at barnet skal få briller? Han sa: å, er det noe galt med øynene også nå ? som om vi ikke har nok. barnet har adhd, men i liten grad, kun konsentrasjonsvansker.

Barnet kan tulle og tøyse å gjøre seg til litt, men jeg tror ikke barnet gjør det når det kommer til øynene, da dette skjedde hver dag sa læreren rundt 11 tiden.....så mannen mener jeg ikke bør ta en synstest på henne, noe jeg mener jeg bør. Skal bestille time etterhvert tenkte jeg, men dere som har barn med briller, kan dere fortelle litt hvordan barnet fikk det? Hva var symptomene?

Barnet har aldri hatt dårlig syn før, testet seg hos helsesøster før skolestart...alt var fint sa helsesøster....

Skrevet

Helsesøster kan ikke få sjekket synet skikkelig. Du kan gå til lege og få henvisning til øyelege, noe jeg synes er bedre enn å bare gå til optiker.

Vår 5-åring har briller. Hun er nærsynt. Vi merket ingenting til dette i det daglige, men hun kjente oss ikke igjen på avstand når hun ble hentet i barnehagen. Hun tåler heller ikke lys. Har fått et nytt og bedre liv med briller.

Dere burde iallefall fått sjekket jenta deres. Ingen problem å ha briller, mange barn har det.

Skrevet

Så en optiker gjør ikke samme jobben en øyelege gjør da? Altså sjekker synet?

HI

Skrevet

Og problemet er jo at hun har konsentrasjonsproblemer så da er det ikke sikkert at synstesten blir riktig, for barna må vel gjenfortelle ting??

HI

Skrevet

Du må ikke gjøre dette " etterhvert", men nå!!! Du kan alltids gå til optikere, men støtter den at du bør gå til øyelege. Få henvisning. Er egentlig veldig sjokkert over mannen din sin holdning til barnet sitt, jeg. Dette med lese og skriveopplæring hvis man har nedsatt syn er alvorlig!

Vi merket ikke noe på vår gutt, bortsett fra at han også var avhengig av solbriller. Ble henvist til øyelege og for å gjøre lang historie kort, han var kjempe langsynt og helt avhengig av briller. Glad vi oppdaget før skolestart. Du må bare ta datteren din på alvor, ikke minst høre på lærerens signaler!

Kjenner jeg blir lei meg på jenta di sine vegne pga farens holdning til henne. Hvis jenta deres trenger briller må hun ha hjelp nå!!!!

Gjest Antarctica
Skrevet

Små barn skal til øyenlege. Jeg trodde også det bare var å gå til optikeren, men han ba meg gå videre... Og jo, han vet forskjell på dårlig syn og dårlig evne til å gjenfortelle. De ha masse måleapparater som de også tester synet på veldig små barn med, og andre som ikke har språk (Psykisk utviklingshemma osv).

Syns mannen din oppfører seg merkelig når han motsetter seg noe som kan hjelpe barnet! Er man lam, nekter man ikke å ta imot en rullestol, og ser man dårlig, nekter man da ikke på å få briller?

Det er dessuten mange "atferds"-problemer som kan skyldes dårlig syn: min sønn som nå er 6 var klossete, datt mye, skreik også mye (han var under 3 år da) fordi samsynet var så dårlig at han ikke kunne vurdere f eks avstander, trapper, ulendt terreng osv. Alt dette bedret seg veldig da han fikk rette briller! Jeg trengte også briller som barn, noe som betydde at alle ballspill gikk an å delta i igjen...

Et barn som har mye hodepine vil få det bedre med rett korreksjon på synet, OG konsentrasjonsvanskene kan bli bedre! F eks vil hun se hva som står på tavla på skolen osv., og føle seg mer involvert i mange flere leker. Det er bra for henne!

Skrevet

Og problemet er jo at hun har konsentrasjonsproblemer så da er det ikke sikkert at synstesten blir riktig, for barna må vel gjenfortelle ting??

HI

Nei man skal bare svare på hvilket bilde man ser best/klarest feks. av to bilder. Så holde de på sånn med forskjellige bilder og former til de finner ut hvilken synsstyrke man har

Skrevet

Hvis hun ser dårlig er det absolutt noe dom kan forklare konsentrasjonsvanskene hennes. Tenk deg selv hvis du måtte bruke masse energi på å se godt

Skrevet

Hei,

Det er langt kø hos øyelege så ta en time hos optiker først, h*n vil kunne avdekke om det er et problem med øynene og i hvilken grad.

Er det et problem med øynene så ber du optiker skrive en kort redegjørelse som du tar med til fastlegen, som gir deg en henvisning til øyelege.

Jeg har barn med briller og det har gått veldig fint. Ingen som mobber eller erter, barna bruker brillene uten problemer og med det ene barnet fikk jeg og barnet et nytt og bedre liv med briller!!

Utviklingen har vært enorm, mange av de tingene vi slet med før er borte fordi barnet endelig ser.

Lykke til

Skrevet

Det beste er som nevnt over å få en henvisning til øyelege. Datteren vår hadde ingen tegn til dårlig syn, men ble sliten i øynene om kvelden. Hun trengte briller, og er blitt helt avhengig av de. Ikke noe problem å få briller, det er mange som har det.

Gjest Antarctica
Skrevet

(Det hadde noe med NAV å gjøre, man får brillene til små barn dekt dersom øyenlegen anbefaler briller.)

Skrevet

Konsentrasjonsvansker kan høre sammen med synsproblematikk. Det er dessverre ikke alle optikere eller øyenleger som er gode på dette. Vil absolutt anbefale deg å velge en som er god på barn og synsproblemer. Faktisk er det godt mulig at hun bare trenger øyetrening og ikke briller:) motorikken i øynene er motorikken som utvikles senest som med all annen muskulatur trenger den trening. Lykke til:)

Skrevet

Ok, jeg har allerede bestilt en synstest så får vi se hva optikker sier først. Har aldri tenkt i de baner at barnet mitt har problemer med øynene, og det å si at barnet mitt trenger det nå og at jeg på en måte er avslappet blir for dumt!

Tror meg, jeg fikk utredet barnet mitt for adhd før fylte 5 års dag, hun fikk spes.ped hjelp og flere timer enn hun hadde krav på på grunn av min evne til å stå på.

Jeg ble også sur på mannen min da, mente han var helt inkompetent som tenker at barnet finner på dette, men han ser litt svart/hvit på ting, og ble nok overasket over at det ble prat om øynene hennes for det har vi aldri tenkt på.....

HI

Skrevet

Mannen har tatt seg selv i skinnet nå, sa hva jeg mente og nå var det plutselig bra å gå til synstest..viste han innleggene her jeg, og sa han var en idiot av en far..............

HI

Skrevet

Som noen over her skriver, så er det viktig at dere går til en optiker eller øyelege som er vant til å jobbe med barn. Både optiker og øyeleger kan overse problemer hos barn hvis de stort sett jobber med voksne, så spør litt rundt om hvilken optiker/øyelege der dere bor som blir anbefalt av andre med barn som bruker briller.

Nærsynthet er stort sett lett å oppdage hos barn fordi man merker at de ikke kjenner igjen folk på avstand og at de ikke ser det de skal hos helsesøster. Langsynte og de med dårlig samsyn er det vanskeligere å oppdage at har problemer. Mange av dem blir det konkludert med at har konsentrasjonsvansker og det er ikke rart fordi øynene deres må jobbe mye for å se det vi andre ser uten å anstrenge oss mye. Det å ta en ordentlig synsundersøkelse burde egentlig være en del av utredningen til barn med konsentrasjonsvansker.

Bra mannen din ombestemte seg!

Gjest Antarctica
Skrevet

Og hørselsundersøkelse burde også være del av den. (Som supplement til det nr 15 sier.) For dårlig hørsel kan feiltolkes som "ulydig", "distre", "dårlig språkuvikling", "utviklingshemma", "vimsete", "talefeil" "følger ikke med" osv, rett og slett fordi barnet ikke får med seg alt.

Skrevet

Og hørselsundersøkelse burde også være del av den. (Som supplement til det nr 15 sier.) For dårlig hørsel kan feiltolkes som "ulydig", "distre", "dårlig språkuvikling", "utviklingshemma", "vimsete", "talefeil" "følger ikke med" osv, rett og slett fordi barnet ikke får med seg alt.

Pashla. Det er tatt mange hørselstester av barnet, barnet er et ørebarn og har dren, så føler vi har sjekket absolutt alt, og vi har aldri tenkt på øynene, fordi barnet alltid har klart "syn" tester hos helsestasjonen og aldri klaget på øynene utenom på sterkt lys. Jeg er også avhengig av solbriller og tåler ikke sterk lys, men trenger ikke briller tror jeg. Har iallfall ikke problemer med øynene å har kontorjobb også. Men takk for råd:))

HI

Skrevet

Som noen over her skriver, så er det viktig at dere går til en optiker eller øyelege som er vant til å jobbe med barn. Både optiker og øyeleger kan overse problemer hos barn hvis de stort sett jobber med voksne, så spør litt rundt om hvilken optiker/øyelege der dere bor som blir anbefalt av andre med barn som bruker briller.

Nærsynthet er stort sett lett å oppdage hos barn fordi man merker at de ikke kjenner igjen folk på avstand og at de ikke ser det de skal hos helsesøster. Langsynte og de med dårlig samsyn er det vanskeligere å oppdage at har problemer. Mange av dem blir det konkludert med at har konsentrasjonsvansker og det er ikke rart fordi øynene deres må jobbe mye for å se det vi andre ser uten å anstrenge oss mye. Det å ta en ordentlig synsundersøkelse burde egentlig være en del av utredningen til barn med konsentrasjonsvansker.

Bra mannen din ombestemte seg!

Ok, har aldri tenkt på dette med øynene. Rart at ingen av legene, spes.ped eller noen av de mange andre som har jobbet tett med barnet vårt har nevnt dette før da?? Føler meg litt dum nå, er det virkelig mulig at hennes konsentrasjonsvansker kan komme av synet? huff...

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Pashla. Det er tatt mange hørselstester av barnet, barnet er et ørebarn og har dren, så føler vi har sjekket absolutt alt, og vi har aldri tenkt på øynene, fordi barnet alltid har klart "syn" tester hos helsestasjonen og aldri klaget på øynene utenom på sterkt lys. Jeg er også avhengig av solbriller og tåler ikke sterk lys, men trenger ikke briller tror jeg. Har iallfall ikke problemer med øynene å har kontorjobb også. Men takk for råd:))

HI

Jeg tenkte mest generelt altså - og det er bra hun er ivaretatt også der!

Skrevet

Ok, jeg har allerede bestilt en synstest så får vi se hva optikker sier først. Har aldri tenkt i de baner at barnet mitt har problemer med øynene, og det å si at barnet mitt trenger det nå og at jeg på en måte er avslappet blir for dumt!

Tror meg, jeg fikk utredet barnet mitt for adhd før fylte 5 års dag, hun fikk spes.ped hjelp og flere timer enn hun hadde krav på på grunn av min evne til å stå på.

Jeg ble også sur på mannen min da, mente han var helt inkompetent som tenker at barnet finner på dette, men han ser litt svart/hvit på ting, og ble nok overasket over at det ble prat om øynene hennes for det har vi aldri tenkt på.....

HI

Det er viktig å be om en utvidet synstest! Det er også viktig å gå til en optiker som driver med synstrening. Mange med konsentrasjonsvansker og lese- skrivevansker har egentlig synsproblemer og kan bli helt bra med synstrening. Også de som ikke har synsproblemer kan bli mye bedre:)

Skrevet

Har bestilt time på nettet hos specsavers jeg..

leste dette:

Et godt syn er noe av det viktigste vi har, og derfor er det viktig at du velger en godt kvalifisert optiker når du skal sjekke synet. Vi i Specsavers har høy fagkunnskap og alle våre optikere er autoriserte, mange med: mastergrad i klinisk optometri, spesialistutdannelse i tilpassing av kontaktlinser, spesialkompetanse i undersøkelse av barn, synstrening og arbeidsplassoptometri. Du er i trygge hender når du tar synsundersøkelse hos oss!

Håper de er flinke...Tusen takk for tips og råd! Har ikke peiling på dette, og vet såvidt hva langsynhet er....

HI

Skrevet

Ta ungen til optiker/øyelege. Skulle det nå mot formodning være at hun har ett behov for synskorrigering, så er det jo bedre at hun får det nå, kanskje det blir lettere for henne å konsentrere seg når hun slipper å anstrenge øynene sine?

Skrevet

Ta ungen til optiker/øyelege. Skulle det nå mot formodning være at hun har ett behov for synskorrigering, så er det jo bedre at hun får det nå, kanskje det blir lettere for henne å konsentrere seg når hun slipper å anstrenge øynene sine?

Ja, det er sant. Jeg har bestilt time til optiker, og kommer til å ta det videre til øyelege hvis optiker mener dette.

Barnet mitt myser veldig mye, kan dette være et symptom på dårlig syn??

HI

Skrevet (endret)

Ja, det er sant. Jeg har bestilt time til optiker, og kommer til å ta det videre til øyelege hvis optiker mener dette.

HI

Ja, absolutt. Eg er tilnærma blind utan briller og har sinnarynker mellom augene pga mykje mysing opp gjennom..

Men det kan også vere at mysinga kjem av at ho er følsom for lys (du nemnte behov for solbriller).

Endret av ★
Skrevet

HI

Det kan det være, særlig siden hun også klager på vondt i øynene, uten at jeg skal påstå noe.

Optikere har mulighet til å henvise til øyelege om deres funn tilsier det, noe de ikke hadde for få år siden.

Lykke til hos optikeren :) Ett lite tips på veien, ikke hjelp barnet når hun sitter i stolen, vi mødre vil så gjerne at barna våre skal gjøre det bra, men i denne situasjonen er alle svar riktig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...