Gå til innhold

Over 38 veldig stort fall i fertilitet???

Anbefalte innlegg

Jeg har fått 6 fine friske barn og dei 3 siste i moden alder! :-) Jeg har blitt gravid på 1 - 3 førsøk hver gang , og dei 2 siste på 1 forsøk...den aller siste ble til selv om jeg ammet også på natten ennå mens jeg da var 43 år! ;-) Så amming er iallefall ingen sikker prevansjon her i gården! ;-)

Gynekologen har det på at jeg fortsatt er veeldig fruktbar i en alder av 45, så her bruker vi nå veeldig sikker prevansjon! ;-) Så masse lykke til alle dere modne prøvere...det går fint ann å bli gravid også lenge etter fyllte 40! :-)

Endret av JenteOgGutterMamma!

Fortsetter under...

Ah, herlig å lese slike innlegg. Kjenner det senker skuldrene mine en smule dersom spiren ikke flytter inn med det samme. Min svigermor fikk forresten seks barn, tre barn etter fylte førti...ikke trillinger og helt "naturlig".

Jeg kan bare svare for meg selv. Ble gravid på PP2 i fjor. Var da 38. Dessverre mistet vi i dødfødsel uke 33 nå i august fordi jeg har antifosfolipid antistoff syndrom (med bl.a. lupus antikoagulant).

Siden jeg er så gammel har vi bare tida av veien, men jammen ble jeg ikke gravid på PP2 denne gangen også. Nå er jeg da 39.

Utsagnet: "Men det er bare cirka en prosent av kvinnene i 40-44-årsalderen som får barn. Sjansen for at en 40 år gammel kvinne blir gravid etter ubeskyttet sex hver måned er kun fem prosent, skriver nettstedet"

OK. Alle kvinner over 40 er ikke testet for fertilitet. Da må disse tallene nødvendigvis komme av antall gravide over 40 - noe som ikke er mange (selv om jeg kjenner tre). Siden det er relativt få som velger å bli gravide etter fylte 40 vil jeg tro de kun går etter statistikk etter hvor mange som faktisk blir mødre i den alderen. Det sier egentlig ikke noe om hvor fertile vi er.

Min jordmor og lege fnyser av det hele. Var selvsagt rimelig hysterisk etter dødfødselen, men at det dropper DRAMATISK fra det ene året til det neste mente de var bare tull. Men jeg vet ikke. Synser bare.

Endret av Lulle369

Den går drastisk ned, det er det ingen tvil om, det kan man lett sjekke med en AMH og fsh blodprøve, dette også for å unngå skuffelser hver pp.

Jeg ble gravid på 2 pp når jeg var 36 år, ikke brukt prevensjon etter fødsel, og nå nesten 6 år etterpå er jeg enda ikke gravid. Tok blodprøver i fjor og fikk påvist en normal fsh, men lav AMH som er eggreserver(er ikke i tidlig overgangsalder), så det er mikroskopiske sjanse for å bli gravid med lav AMH, men er ikke lett å slippe barneønsket for det...men man blir mer realist og setter ikke livet på hold da...

Men slike ting er greit å vite, for det er ødeleggende å prøve i mange år og det ikke klaffer :-(

Lykke til alle sammen som venter på mirakler :-)

• 3 uker senere...

Den går drastisk ned, det er det ingen tvil om, det kan man lett sjekke med en AMH og fsh blodprøve, dette også for å unngå skuffelser hver pp.

Jeg ble gravid på 2 pp når jeg var 36 år, ikke brukt prevensjon etter fødsel, og nå nesten 6 år etterpå er jeg enda ikke gravid. Tok blodprøver i fjor og fikk påvist en normal fsh, men lav AMH som er eggreserver(er ikke i tidlig overgangsalder), så det er mikroskopiske sjanse for å bli gravid med lav AMH, men er ikke lett å slippe barneønsket for det...men man blir mer realist og setter ikke livet på hold da...

Men slike ting er greit å vite, for det er ødeleggende å prøve i mange år og det ikke klaffer :-(

Jeg fikk påvist meeeget lav AMH og dermed minimale sjanser for å bli gravid.. dette var des 2011 og idag har jeg søteste prinsesse på 5 uker :) håper inderlig å få til en til før det er for sent, men det får vi se på om noen måneder ;)

statistikk og diverse er ikke gjeldende for alle! stå på jenter :)

PS! Spiren satt på 7 pp :) Er nå i åttende uke, med verkende pupper og døgnkvalme! All is well...

Hilsen HI, med ønske om en God Jul, og at alle får det de ønsker seg...

Anonym poster: e5e0190c899f4b33384c140464e7d916

Annonse

• 1 måned senere...

Jeg har vært gravid 2 ganger etter fylte 41, SA for tre år siden. Ser ut som det går bedre nå, er snart 17 uker ...:). Er 44.

Da jeg var 30 var jeg ettbarnsmamma og desperat etter å få nr. 2, men ikke søttan om vi fikk det til selv, fikk hjelp av IVF var da 35.

Så min erfaring er stikk i mot all fornuft at jeg har lettere for å bli gravid som 40+ enn 30+. Hadde aldri trodd jeg skulle bli det nå :)

Må nevne at jeg før siste befruktning hadde gått ned 4 kg etter mye trening, var lett overvektig... Enig med hun som skrev at det kanskje har like mye å si tidligere i tråden.

Så ingen grunn til å miste håpet :)

• 2 uker senere...

Hei !

Selv om sjansen går ned så tror jeg det er veldig individuelt. Jeg fødte når jeg var nesten 42 og prøvde under ett år. Nå er jeg gravid igjen etter 3 mnd prøving. Ammer ennå og poden er 11 mnd.

Synes jeg ser mange mødre over 40.

Selvom min mens er regelmessig så synes jeg det hjelper veldig med eggløsningstestene. Har blitt ett stort forbruk, men da vet jeg akkurat når sjansen er størst.

Anonym poster: f1b588313e0fb71ec85373e65fd47eaa

Ingen svarer noe om amh! Men det kan jeg for jeg er plutselig i overgangsalderen i en alder av 34!! Fikk siste i 2010 og når vi nå prøver på søsken får jeg beskjed om at AMH nivået mitt ligger under 1! Og det sier alt! Den skal ligge mellom 3-60! Amh er altså eggreserven... Jeg har nesten ingen egg igjen :( og det bare på noen få år! Får positivt utslag på eggløsningstester hele tiden, men de kan lure deg! Så sliter man så burde man sjekke hormonene sine :))

Svarte litt kjapt:) ser det er svar om AMH:)

Og da lurer jeg på : Fikk du hjelp eller ble du gravid på naturlig vis?:)

Jeg fikk påvist meeeget lav AMH og dermed minimale sjanser for å bli gravid.. dette var des 2011 og idag har jeg søteste prinsesse på 5 uker :) håper inderlig å få til en til før det er for sent, men det får vi se på om noen måneder ;)

Annonse

Svarte litt kjapt:) ser det er svar om AMH:)

Og da lurer jeg på : Fikk du hjelp eller ble du gravid på naturlig vis? :)

Det skjedde naturlig :) håper jeg har etpar gullegg igjen selv om amh er lav....!!

Min første kom etter 2 SA - var da 37. Nr 2 kom etter 2 års prøving og 2 SA og 1 MA. Fylte da 40 år 2 mnd etter at hun kom til verden. Er 30 uker på vei med nummer 3. Vil være 41,5 når denne kommer til verden. Prøvde aldri veldig aktivt med nummer 3, men forhindret ikke noe. Og det beste av alt, så hadde vi ingen aborter i mellomtiden :-)

Tok akupunktur før nummer 2 kom til verden. Tok også akupunktur før nummer 1, men for andre ting enn å bli gravid. Vet bare at jeg da ble smertefri, mindre blødninger somen "bivirkning" av akupunkturen, så når vi slet litt før nr 2...begynte problemene med kraftige menssmerter, kraftige blødninger...og etter 3 behandlinger var det mye bedre og neste måned var jeg gravid....( men mistet).

Så for meg fungerte dette. Trengte ikke noe hjelp med nummer 3... :-)

Er ikke mindre fruktbar etter 40 her i hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...