Gå til innhold

Får man kjøpt ormekur til katt uten resept på apoteket?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke i norge, men i sverige får du det.

Gjest Antarctica
Skrevet

I Norge er folk så fæle til å dope seg på det, så det er blitt reseptbelagt... Ærlig talt, det var en merkelig ting å ha resept på? Jeg kjøper da Vermox til mennesker uten resept?

Skrevet

Jeg ringtebare til dyrelegen og fikk de til å fakse en resept til apoteket, veldig enkelt :)

Skrevet

Nei, det er reseptbelagt. Men du får kjøpt det hos de fleste veterinærer, eller får resept per faks/telefon uten at du trenger å ha med katten til undersøkelse.

Grunnen til at det er reseptbelagt er ikke fordi folk doper seg på det (hehe), men fordi det er veldig overbehandlet. De fleste voksne hunder er f eks immune mot innvollsorm, og trenger ikke behandling. Utekatter som tar mus og fugl trenger som regel behandling, men ikke alle, og ikke innekatter. Ormekur tar kun det som er der og da, og er ikke forebyggende på noen måte, så man trenger ikke å gi det hvis ikke dyret er sykt. Overbehandling fører til resistensutvikling.

Annonse

Skrevet

Du får kjøpt Droncit uten resept. 1 tablett per 10 kg. Så til en vanlig 4 kilos katt er det 1/2 tablett..

Skrevet

I Sverige får du kjøpt det på apoteket reseptfritt. Det er jo litt vanskelig hvis man ikke bor ved grensa slik som jeg gjør kanskje. Men det er samme merke som man får på resept her i Norge, bare mye billigere.

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Du får kjøpt Droncit uten resept. 1 tablett per 10 kg. Så til en vanlig 4 kilos katt er det 1/2 tablett..

Det er jo for bendelorm dersom man skal ha med dyret til utlandet. Det er forebyggende for å unngå smittefare til andre land. Ikke noe man skal bruke for å behandle innvollsorm

Skrevet

Ja for man får aaaaaldri bendelorm i norge...?? Jeg svarte bare på spørsmålet om man får ormekur uten resept. Svaret er ja, du får Droncit. Det tar kun bendelorm, mens Panacur er for ringorm, spolorm og bendelorm. Feks.

Og joda. Bare gå på apoteket og spør etter Droncit så får du det. Vi har ikke fått noen restriksjoner på det.

Hilsen apotektekniker.

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Ja for man får aaaaaldri bendelorm i norge...?? Jeg svarte bare på spørsmålet om man får ormekur uten resept. Svaret er ja, du får Droncit. Det tar kun bendelorm, mens Panacur er for ringorm, spolorm og bendelorm. Feks.

Og joda. Bare gå på apoteket og spør etter Droncit så får du det. Vi har ikke fått noen restriksjoner på det.

Hilsen apotektekniker.

Da bør du også vite at Droncit er for å unngå smittefare/spredning til for eksempel Sverige om du skal ha med katten dit. Er derfor man kjøper Droncit. Har katta fått orm kontakter man veterinæren for resept på ormemiddel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...