Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en baby på 3 mnd å er derfor begynt å innføre noen rutiner på han! Til nå har han lagt seg samtidig som oss, men vil gjerne ha han til å legge seg tidligere! Problemet er at når jeg legger han tidligere enn 11 når vi bruker legge oss begynner han å gråte. Jo tidligere, jo mer gråting selv om han er trøtt når han blir lagt! Uansett hvor tidlig vi legger han, sovner han aldri før 12. Hvordan gjør dere det når dere skal innføre soverutiner og legger dem tidligere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987785-s%C3%B8vnrutiner-3-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte også da han var rundt 3mnd med rutiner. Gjorde som dere og bare lagt han sammen med oss. Men så begynte jeg bare å legge han tidligere. La han med kosefilla og sutten, sang nattasang, strøk han over kinnet og gikk ut. Da han begynte å romstere for mye, gikk jeg inn igjen. Ga han sutten. la kosefilla inntil kinnet og gikk ut igjen. Dette fortsatte jeg med og nå er han 4 1/2 mnd og sover innen kl 19. Legger han ca 18.30 og han sovner som regel innen 15 min.

Her er det ingen rutiner bortsett fra dårlige rutiner..;) har akkuratt funnet ut at minisnuppa har stiv nakke, noe som sannsynligvis har ført til at hun har problemer med å finne roen selv (og vi ga raskt opp legging i sprinkelseng, da ble klokka fort tre om natta..så hun sover mer eller mindre oppå meg). Hun legger seg samtidig som oss og sover omkring midnatt. Opp igjen i halv ti-tida, soving igjen kl 12 til 13 i vogna, ny soving ca 1430, og denne luren kan vare opptil tre timer spesielt hvis vi har trillet henne i søvn. Om kvelden soves det kun små dupper på maks en halvtime, og da må det bysses og styres mye for å få sove og vi kan ikke legge henne ned, da våkner hun med en gang. Håper at behandling av nakken skal føre til litt mer selvstendig soving, enn så lenge hun sover oppå ho mor, så stresser vi ikke med å endre døgnrytmen..orker ikke legge meg kl ni..;) hun er forresten 3 mnd om en uke.

Her har vi hatt kveldsrutiner siden han var 2 uker, dvs når han var så liten vasket/badet vi han og tok på pysj i 21 tiden, ofte byttet vi bleie igjen etter dette. men han sovnet ofte ikke før 22-23 tiden (når vi la oss)

Når han var 6 uker hadde vi samme kveldsstellet, hadde han i stuen til han sovnet, da bar vi han inn på rommet.

Når han var 2mnd, ble han trøtt tidligere på kvelden, da hadde vi fast kveldstell klokken 18:30 - og gikk inn på rommet etterpå, ammet han på sengekanten, ofte sovnet han da, og la han opp i sengen, hvis han ikke sovnet, holdt jeg han tett inntil meg med smokk og koseduken, sovnet alltid da.

Nå er han 3mnd og legger seg klokken 18, han var stup trøtt 17:30 noen dager etter vi skrudde klokken, men nå har vi klart og drøye det til 18:00, jobber oss mot 18:30 som er målet :-)

Tipset mitt til deg er å venne han gradvis til og legge seg tidligere, litt og litt for hver dag, og ha den samme rutinen hver kveld, sånn at han skjønner at det snart er natta, bytt bleie, vask/bad og ta gjerne siste måltiet på sengekanten i halvmørke - da blir de små døsig og trøtt. Også er det lurt og følge med døgnrytmen il barnet ditt, (hvor lenge han er våken før han blir trøtt) Jeg skrev ned når min sov og var våken noen dager og så at han hadde ett tydelig mønster :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...