Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har pumpet meg i snart 3 uker for å ha gang i melkeproduksjonen da min datter ble født for tidlig og fikk maten gjennom sonde. Nå har hun blitt sterk nok til å kun drikke fra meg. Og jeg pumper meg etter hvert måltid. Men hva skjer om jeg nå trapper ned på pumpingen og kun ammer henne? Vil jeg produsere mindre melk? Har jeg da nok til å gi henne?

Fortsetter under...

Ideelt sett så skal jo barnet være i stand til å regulere melkeproduksjonen selv kun med amming, så sant de får spise når de vil og suger effektivt. Du kan jo kanskje trappe gradvis ned på pumpingen, så du unngår spreng, og så følge nøye med på vekta hennes med veiing en gang i uka? Får hun det du pumper på flaske?

Synes det er rart at du ikke har fått litt veiledning på dette på barsel. Du kan jo kontakte dem for sikkerhets skyld og høre hva de mener.

Jeg var i nokså nøyaktig samme situasjon med jenta mi for 2,5 år siden:) Jeg tror jeg trappa litt ned, typisk pumpa litt etter hvert måltid, men ikke nødvendigvis helt tomt. Men så slutta jeg bare å pumpe, og det regulerte seg veldig fint av seg selv;)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Så lenge du fullammer (dvs ikke gir den utpumpa melka), gir pupp når hun etterspør det (og minst 8-10 ganger i døgnet) og ikke bruker skjold så er det i de aller fleste tilfeller ikke behov for å pumpe for å holde produksjonen oppe. Jeg ville trappet ned litt gradvis for å unngå spreng, feks pumpet kun morgen/formiddag.

Les gjerne disse artiklene også: http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden og http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn

Jeg ammer henne ved hver anledning hun er sulten. Men etter hvert måltid virker hun ikke fornøy og "klager" etter mer. Men når jeg da tilbyr henne brystet viker hun unna eller får ikke ordentlig tak da brystet virker mykere og det er vanskeligere å suge. Jeg bruker ammesjold.

Annonse

Produksjonen vil justere seg etter hvor mye og hvor ofte brystet blir tømt. Men jeg vil bare opplyse om at den feteste melka kommer til slutt, så dersom du pumper etter hvert måltid vil ikke barnet få i seg den mest næringsrike melka.

Det er helt vanlig at de klager, er misfornøyd og vil henge i puppen hele tida de første ukene. Babyer klarer ikke helt å tolke om de er sultne, trøtte, har vondt i magen og løsningen deres er å ville suge/være nær mamma. Det viktigste du kan gjøre er å følge med på vekta hennes hvis du er redd for at hun ikke får nok mat. Og vær obs på at ammingen tar lengre tid med skjold + at det kan være lurt å pumpe en gang i døgnet for å opprettholde prod for sikkerhets skyld. Jeg hadde ikke problemer med det da jeg brukte skjold, men noen kan ha det.

Håper dere finner ut av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...