Gå til innhold

Hva er din favoritt ost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stagnert litt med brie og blåmuggost. Fredag skal vi på fest og alle skal ha med seg 2 ostestykker. Kom med gode forslag.

Skrevet

De har jo fine ferdige ostefat (2-3-4-5 biter trekanter) på kiwi ultra meny ol, der er det forskjellige ekle oster som det virker som alle uten om meg liker :)

Skrevet

Halloumi - sikle..... Men den må grilles da. Med en skvis sitronsaft og litt sort pepper; mmmmm yummi :)

Gjest sug lut
Skrevet

Port Salut, chevre, superlagret cheddar...

Skrevet

Manchego, camembert, hvitløksost (husker ikke hva den heter, men den ser ut som en rund formkake når den er hel), port salut, ridderost.

Skrevet

Manchego, Selbu blå, Brie med grønn pepper

Ferskenmarmelade er et must til Selbu blå :)

Skrevet (endret)

Ridderost, brie, cheddar, egentlig det meste unntatt muggoster (blæ!) og gammelost (dobbelt blæ!). Port salut, ridderost...

Er veldig svak for gräddost, men det er vel neppe godkjent på et ostefat.

Chevre er en klar vinner til mange retter, men vet ikke hvordan den er på bare kjeks. Prøv derimot å ovnsbake den på toast, og ha sånn gele på, hva heter den, hmmm.... som 'hører til' chevren. Argh, husker ikke. Men ååååååå så godt!

Jeg glemte pepperost! Ikke den puddingen til Tine, men i gode trekanstykker pakket i folie, som du finner i ostedisken - med en side rullet i knuste pepperkorn. Gaaaaah...

Endret av Mentha
Skrevet

Jarlsberg

Selbu blå

Roquefort

Stilton

Brie

Cheddar

Skrevet

- En ganske myk ost med gulorange skorpe! Husker ikke hva den heter?!

- Creme Cherie, seriøst undervurdert.

- den nye smøreosten til Tine, med nøtte og honningblanding på toppen

Skrevet

Jeg kjøpte forresten en veldig god honning (?) med nøtter i på Olivers & co, den var fantastisk til ost! De har også en pistasjpesto eller noe sånt som er god til ost!

Skrevet

Jeg kjøpte forresten en veldig god honning (?) med nøtter i på Olivers & co, den var fantastisk til ost! De har også en pistasjpesto eller noe sånt som er god til ost!

Jeg har sett et glass som selges i butikken her, valnøtter og akasiehonning - det er visstnok litt av en delikatesse og høres ut som en himmelsk drøm. Sikler på glasset hver gang jeg ser det - nå detter etiketten snart av, så jeg må vel kjøpe det.

Skrevet

Det høres ut som om det glasset roper på deg, Mentha! Høres dessuten som om det ligner på glasset jeg mente og det er veldig godt :-)

Skrevet

Jeg har sett et glass som selges i butikken her, valnøtter og akasiehonning - det er visstnok litt av en delikatesse og høres ut som en himmelsk drøm. Sikler på glasset hver gang jeg ser det - nå detter etiketten snart av, så jeg må vel kjøpe det.

Nøttegodt til manchegoen kan man lage selv (også et julegavetips!):

http://www.enestaaendemat.no/2012/01/27/nottegodt-til-ostefatet/

Ikke testa, men har lagret link til neste annledning :)

Skrevet

Min siste dille er brie med smelta mørk sjokolade... Men kanskje ikke noe jeg vil anbefale til sosiale sammenhenger der man helst vil fremstå som normal,,,

Skrevet

Flate så sulten jeg blir av sånne tråder altså... Ligger an til å gå agurk i ostedisken etterpå :D

Skrevet

Port Salut, chevre, superlagret cheddar...

Nå fikk jeg lyst til å dra frem racletten. Smeltet Port Salutt over tomater og mais med litt kjøtt til.

Skrevet

Jeg glemte Parmesan, Manchego, feta, Cevre!

Til de som mangler julegave til noen de er veldig glad i er dette en ide:

http://www.ostehuset...st-vinkurs.aspx

Elsker Ostehuset! Har vært innom der og kjøpt med meg lunsj som nytes ved kontorpulten nå. Neste år får vi Ostehuset i samme lokale som kontoret! (Oi, oi, jeg må begynne å smiske for å få høyere lønn...)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg glemte Parmesan, Manchego, feta, Cevre!

Til de som mangler julegave til noen de er veldig glad i er dette en ide:

http://www.ostehuset...st-vinkurs.aspx

Elsker Ostehuset! Har vært innom der og kjøpt med meg lunsj som nytes ved kontorpulten nå. Neste år får vi Ostehuset i samme lokale som kontoret! (Oi, oi, jeg må begynne å smiske for å få høyere lønn...)

MISUNNELIG jeg JEPP! Gni det inn du.. Vil også ha ost... Jaja skal ha sopp risotto til middag i dag og da blir deg mengder med parmesan oppi det er jo noe :)

Skrevet

Sorte Sara og Gamle Ole.

Jada, -det er oster. ;) Fra Danmark. Har man ikke smakt dem er det lurt å begynne med Sorte Sara.. Gamle Ole er en ganske så sterk gammel mann, om man kan si det sånn! ;) Dere som liker Ridderost kan hende liker disse ostene.. Men de smaker mye mere, altså. Prøv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...