Gå til innhold

Hva regnes som moden alder?

littoverrasket

Anbefalte innlegg

Følte meg plutselig litt gammel *ler*

Er 35 og venter nr 3...

Dette gikk strengt tatt veldig mye fortere enn vi hadde regnet med, så jeg har ikke satt meg inn i om det er ting jeg bør ta ekstra hensyn til nå som jeg har blitt "moden"....

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid, så er vel litt i sjokk enda...

Skal til legen i morgen...

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Trulte med to små

Jeg er gravid nå med ivf metode og nærmer meg 38 år. Har ingen barn fra før. Jeg er da i moden alder ;)

Jeg ønsker pr dags dato ikke å ta noen prøver annet en UL da jeg ønsker å beholde barnet mitt samme hva.

Jeg må bare gå ut i fra at dette barnet/barna? utvikler seg fint slik de skal og de er så høyt ønsket at ingen test i verden ville få meg til å skifte mening. <3

Gjest Trulte med to små

Hvis du skal bære frem barn(a) uansett, er en fordel med testen at dersom det er noe "galt" at du kan bli bedre forberedt for å håndtere det på forhånd.

Sjansen for "problemer" er større med IVF men ikke så voldsomt større fra det jeg har skjønt...

Mulig du har rett, og det er nok fordeler med slike tester også, men enn så lenge så føler jeg ikke for å ta slike tester.

Blir det sterkt anbefalt derimot, og legen mener det er nødvendig så gjør jeg det.

Jeg har aldri hørt at risikoen er større ved ivf og skjønner ikke hva det skulle være, og vi går for at alt er bra!

Annonse

Hei Lykke:) Ville bare si at vi valgte også å droppe tester selvom jeg ved de 3 siste svangerskapene var 39, 42 og 44 år(fikk faktisk ikke tilbud om det fra jordmor heller...). Hadde også en gynekolog som støttet meg i dette valget. Jeg hadde bestemt meg, som deg, til å ta imot det barnet som kom, uansett. Hun mente det var svært viktig på forhånd å tenke nøye gjennom hvordan det ville være å få et evt vanskelig svar, og om det var noe du virkelig ville vite. Forskning viser faktisk at de som fikk et barn med f.eks Downs, og ikke visste det på forhånd, taklet det bedre enn de som visste det. Så selvom mange tror at det er bedre å være "forberedt", er det faktisk slett ikke sikkert det er sånn.

Lykke til ihvertfall:)

Jeg fikk min første i alder 38, min andre i alder 40 og venter nå nummer tre ( 5+5) som kommer når jeg er fylt 42. Er vel det en betegner som en moden mor. Men akk hvor kjekt det er :-) har ikke tatt fostervann prøve, bestemte meg for fikk jeg dårlige odds på duotest og nakkefold, fikk jeg heller vurdere det. Kommer til å gjøre det denne gangen også...Men har bestemt at dette blir siste, så kommer til å sterilisere meg samtidig som jeg tar keisersnitt.

Alle gode ting er tre!!!

Det å vite, eller ikke vite, oppleves nok forskjellig. For oss var duotesten et naturlig valg. Rett og slett fordi jeg er en verstefallstenker med researcher-bakgrunn og mye fantasi - en ekstremt dårlig kombinasjon når man er 39 og gravid.

Heldigvis fikk vi gode tall, og jeg klarte etter testen å ha et svangerskap uten for mye bekymringer. For meg var det å ikke vite noe, næring til angst. Veslemor ble født frisk og fin for 10 uker siden.

I dag er det vanskelig å hente frem den følelsen jeg hadde for nesten et år siden, men for oss var kunnskap helt riktig, selv om jeg skulle ønske jeg var som noen av dere som klarer å nyte svangerskapet og slappe av helt uten noen tester.

Gjest Trulte med to små

Det å vite, eller ikke vite, oppleves nok forskjellig. For oss var duotesten et naturlig valg. Rett og slett fordi jeg er en verstefallstenker med researcher-bakgrunn og mye fantasi - en ekstremt dårlig kombinasjon når man er 39 og gravid.

Heldigvis fikk vi gode tall, og jeg klarte etter testen å ha et svangerskap uten for mye bekymringer. For meg var det å ikke vite noe, næring til angst. Veslemor ble født frisk og fin for 10 uker siden.

I dag er det vanskelig å hente frem den følelsen jeg hadde for nesten et år siden, men for oss var kunnskap helt riktig, selv om jeg skulle ønske jeg var som noen av dere som klarer å nyte svangerskapet og slappe av helt uten noen tester.

Ja klart vi er forskjellige som personer, det som er riktig for meg er ikke riktig for en annen osv..

Så godt at lillejenta deres var frisk og fin! Kos dere masse og gratulerer med jenta :)

Gjest Trulte med to små

Hei Lykke:) Ville bare si at vi valgte også å droppe tester selvom jeg ved de 3 siste svangerskapene var 39, 42 og 44 år(fikk faktisk ikke tilbud om det fra jordmor heller...). Hadde også en gynekolog som støttet meg i dette valget. Jeg hadde bestemt meg, som deg, til å ta imot det barnet som kom, uansett. Hun mente det var svært viktig på forhånd å tenke nøye gjennom hvordan det ville være å få et evt vanskelig svar, og om det var noe du virkelig ville vite. Forskning viser faktisk at de som fikk et barn med f.eks Downs, og ikke visste det på forhånd, taklet det bedre enn de som visste det. Så selvom mange tror at det er bedre å være "forberedt", er det faktisk slett ikke sikkert det er sånn.

Lykke til ihvertfall:)

<3 Tusen takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...