Gå til innhold

Noen som vet om Stevia eller Sukrin kan gies til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det har blitt omtalt som nesten sunt?

Tenker da feks på grøten, i teen etc istedet for farin.

Skrevet

Jeg hadde gått for vanlig sukker fremfor kunstige søtningsmidler. Heller begrenset mengden og brukt andre snamksforsterkere i tillegg. Mnen nå er jeg av typen som holder meg og barna langt unna for eks aspartam :)

Skrevet

Det er ikke forbudt å gi det til barn, men det er heller ikke så sikkert at det er bra for kroppen i store mengder. Selv om et stoff er naturlig betyr ikke det at det er ufarlig. Jeg ville nok heller gitt barna litt vanlig sukker enn å venne dem til slike søtstoffer fra ung alder. Det beste er vell likevell å venne dem til at mat ikke trenger å være søt for å være god.

Skrevet

Ja begge deler kan gis til barn.

For å oppklare noe for en over Dette er ikke kunstig søtning.

Skrevet

Stevia kan vistnok føre til dårlig sedkvalitet hos menn.

Skrevet

Jeg hadde gått for vanlig sukker fremfor kunstige søtningsmidler. Heller begrenset mengden og brukt andre snamksforsterkere i tillegg. Mnen nå er jeg av typen som holder meg og barna langt unna for eks aspartam :)

Aspartam kan jo ikke sammenlignes med dette :)

Skrevet

Det er ikke forbudt å gi det til barn, men det er heller ikke så sikkert at det er bra for kroppen i store mengder. Selv om et stoff er naturlig betyr ikke det at det er ufarlig. Jeg ville nok heller gitt barna litt vanlig sukker enn å venne dem til slike søtstoffer fra ung alder. Det beste er vell likevell å venne dem til at mat ikke trenger å være søt for å være god.

Sukker er farligere enn stevia og sukrin. Hadde det ikke blitt godkjent for veldig lenge siden ville det ikke blitt godkjent i dag som vi vet alle skadevirkningen sukker har.
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Så du mener at det eksisterer en plante som heter sukrin? :D Stevia er nok naturlig, men sukrin er kunstig. Jeg gir ikke ungene mine kunstig fremstilte stoffer hvis jeg ikke absolutt må.

Skrevet

For noe tull!! stevia er kjempesunt og burde anbefales til alle istedet for sukker som faktisk ER gift!

Og dårlig særkvalitet hos menn? Var vel heller det at de IKKE hadde besvist at det IKKE skader fruktbarheten.

De har heller ikke bevist at hpv vaksinen IKKE gir kreft i seg selv men det snakker ingen om.....

du kan bruke stevia med good samvtighet :)

Skrevet

Så du mener at det eksisterer en plante som heter sukrin? :D Stevia er nok naturlig, men sukrin er kunstig. Jeg gir ikke ungene mine kunstig fremstilte stoffer hvis jeg ikke absolutt må.

kanskje du burde lese seg litt opp før du gir "råd"?

sukrin :

• Null kalorier
  • Skader ikke tennene
  • Smaker og ser ut som sukker
  • 100% naturlig – finnes i bl.a. frukt
  • Gir ingen blodsukkerstigning (null GI)
  • Virker som antioksidant i kroppen

Skrevet

du kan også kjøpe kokosblomstsukker som er like godt som sukker men som ikke er usunt :)

Skrevet

Syns det er så mye hysteri om dagen jeg, med "ditt og datt" hva gjelder kosthold mm. Jeg tenker som så "alt med måte" jeg, for hadde ting vært så helseskadelig osv så fikk de heller ta det ut av markedet. Her spiser vi vanlig sukker, og prøver ha et så variert kosthold som mulig som inneholder "det meste".

Skrevet

Syns det er så mye hysteri om dagen jeg, med "ditt og datt" hva gjelder kosthold mm. Jeg tenker som så "alt med måte" jeg, for hadde ting vært så helseskadelig osv så fikk de heller ta det ut av markedet. Her spiser vi vanlig sukker, og prøver ha et så variert kosthold som mulig som inneholder "det meste".

så du mener at alt som selges i butikker er trygt fordi de får lov å selge det? går de an å bli mer naiv...

Skrevet

Sukrin lages av druesukker og er helt ufarlig. Jeg har sukrin på grøten til ungene med god samvittighet. Sukker derimot... Er på ingen måte hysterisk og vet at ungene ikke dør av litt sukker i ny og ne, men fader så mye enklere de er å ha med å gjøre når de har et jevnt og fint blodsukker ;)

Stevia er en plante. Også helt ufarlig.

Skrevet

Er ikke dermed sagt at alt er trygt, men i denne tråden så blir sukker omtalt som gift, og er det virkelig så farlig, ja da får de ta det ut av markedet. Ellers så mente jeg alt med måte i innlegget mitt.

Skrevet

Var ikke jeg som skrev opprinnelig at sukrin er naturlig men det er det. Sukrin er et merkenavn, men erythrytol som sukrin også heter, finnes naturlig i en del frukt og sopp.

Når det er sagt ville jeg ikke vært så redd for å gi barnet mitt litt sukker i begrenset mengde. Er så mye hysteri rundt dette synes jeg.

Hverken sukrin eller stevia er farlig, men det er ikke sukker heller i moderate mengder. Ikke er disse alternativene særlig gode på smak heller. Sukrin har en ekkel "kald" smak, og stevia er bittert og jævlig.

Skrevet

Jeg føler vel ikke akkurat at jeg mislykkes som mor ved å gi barna mine sukker på grøten, for å si det sånn. Eller at ungene mine blir vanskjøttet av den grunn. Men, igjen, dette må folk få ta en avgjørelse på selv ;)

Skrevet

Noe av problemene med søtstoffene som ikke gir kalorier eller blodsukkerstigning er at de likevell øker appetitten til den som spiser det. For mange fører da disse stoffene til at man spiser mer totalt sett.

I tillegg vet vi vesentlig mindre om langtidsvirkningene av stevia og sukrin enn for eksempel aspartan. Jeg ville valgt å begrense bruken en del av alle stoffene til ungene.

Skrevet

Hi her:

Takk for alle svar. Nå er det ikke slik at jeg er hysterisk heller, jeg gir barnet mitt sukker på grøten, lørdagsgodteri og yoghurt. Nå spurte jeg vel helst fordi jeg selv har begynt å bruke Sukrin i teen. Jeg synes det smaker helt ok, og at sukker er "den hvite giften" i dag, er jo en realitet. Sukker finnes skjult i så mye forskjellig, så selv om man tenker "alt med måte" får de fleste i seg altfor mye sukker! Sukker/farin er jo noe vi ikke trenger et eneste gram av.

• 2 år senere...
Skrevet

Er ikke dermed sagt at alt er trygt, men i denne tråden så blir sukker omtalt som gift, og er det virkelig så farlig, ja da får de ta det ut av markedet. Ellers så mente jeg alt med måte i innlegget mitt.

Gammel tråd, men dette er altså noe av det dummeste jeg har lest noensinne. Aner du noe som helst om sukker og hvor enorme pengesummer folk tjener på det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...