Oktoberbarnetmitt Skrevet 4. november 2012 #1 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg pumper meg hver tredje time, tar nesespray Syntocinon, slapper av og stresser ikke. Likevel stopper melkeproduksjonen opp... Jeg vurderer nå å slutte å prøve mer, og heller bare gå over til NAN. Men jeg er redd for at jeg går glipp av nærhet og kos. Er det flere som har opplevd dette? Er det tabu? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987048-melkeproduksjonen-har-stoppet-opp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. november 2012 #2 Del Skrevet 4. november 2012 Hei Med storebror i huset (er nå 20 mnd) så prøvde jeg amming for hva det var verdt, jeg gjorde som deg, prøvde også amme-te og akepungtur, jeg ble lettere depresiv og alt stell av ungen ble forferderlig, jeg endte til slutt i tårer såfort gutten var sulten. Etter ca1 mnd mistet jeg all melk, over natta (hadde stortsett kun 60 ml å tilby ungen pr dag) Helsesøster kom på "krise besøk" til meg, da jeg ringte henne totalt utslått av tårer. Og hun ga meg den enklebeskjed: "Følger du ikke kroppens ønsker, så drar du deg selv ned i depresjonen, det blir barn av flaskeungene også, og det er minst like kos, det er bare en fordel som ikke er der ved amming; far kan oppleve denne tiden også!" Så, vi gikk over til ren flaske giving, og det at han var konstant sulten, gråt, urolighet osv, forsvant på dagen! Jeg opplevde noe helt utrolig, jeg var blitt mamma <3 Jeg var redd for at det med nærhet og kos skulle forsvinne, men det gjorde det virkerlig ikke, han lå helt inntil meg, snuste mot huden min mens han fikk flaska si, sovnet i armene mine, og da vred hanseg så hele kroppen hans lå inntil meg, vi storkoste oss, og det i hele 11,5 mnd også det (frem til han var 1 år) Da ble han storebror, og brått "voksen" og for stor for flaska Og lillesøster kom i hus, hun haaatet brystet, det var et ork, så etter 2 dager med totalt matnekt hos henne, så droppet vi ammingen, og innførte flaska, og det er like mye kos denne gangen også <3 (hun tåler rett og slett ikke morsmelk eller mme, så hun er foret opp på kumelk og fast føde fra hun var 3.5 mnd) Det finnes ikke tabu å gi opp amminga, det er bare ikke alle som er "egnet" for amming,kroppen vår vil bare ikke, og i stedenfor å slite livet av seg, og både mor og barn blir misfornøyd, så er flaska en god løsning, og det gi enfar en sjanse til å få oppleve dette også, om ungen føler seg like trygg i hans armer da, sønnen vår trivdes nesten bedre hos faren sin de første 9 mnd i livet sitt, mens lillesøster på straks 8mnd, så vidt "overlever" hos far når det er tid for mat.. Uansett, for min sin del, så har det vært MER kos og nærhet med flaska, enn ammingen ga meg og ungene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987048-melkeproduksjonen-har-stoppet-opp/#findComment-144700701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktoberbarnetmitt Skrevet 4. november 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 4. november 2012 Tusen takk for et så positivt svar! Skal virkelig tenke over dette enda en gang... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987048-melkeproduksjonen-har-stoppet-opp/#findComment-144701514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 4. november 2012 #4 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg pumper meg hver tredje time, tar nesespray Syntocinon, slapper av og stresser ikke. Likevel stopper melkeproduksjonen opp... Jeg vurderer nå å slutte å prøve mer, og heller bare gå over til NAN. Men jeg er redd for at jeg går glipp av nærhet og kos. Er det flere som har opplevd dette? Er det tabu? Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er mulig jeg mangler litt kontekst, at du har skrevet i en annen tråd eller noe, men hva er *egentlig* problemet? :-) Ammer du eller fullpumper du? Har du lite melk, og hvordan vet du det? Hva mener du med at melkeproduksjonen stopper opp? Det er som andre sier fullt mulig å gi flaske med mye nærhet og kos, og i norsk sammenheng er MME et trygt og godt alternativ til amming og morsmelk (selv om også norske barn har bedre av morsmelk enn av MME så er det færre av de negative konsekvensene ved å gi MME her siden vi har råd til nok MME, har kunnskap til å tilberede den og har rent vann og rent utstyr). Jeg har ikke inntrykk av at det er tabu å gi opp ammingen, men mange opplever det som et nederlag. Derfor er det for mange lurt å prøve nok - for deg. Med nok mener jeg da KUN så mye som DU mener er nok, ikke så mye jeg eller venninna di eller en tilfeldig annen mamma ville prøvd. Bare du kan vurdere om du har prøvd nok, om du synes innsatsen din er tilstrekkelig, om det du har gjort er nok i forhold til de forutsetningene du har. Amming er slitsomt og det er absolutt lov å bli sliten, men det betyr ikke at du skal slite deg ut på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987048-melkeproduksjonen-har-stoppet-opp/#findComment-144702596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktoberbarnetmitt Skrevet 6. november 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg pumper meg hver tredje time, tar nesespray Syntocinon, slapper av og stresser ikke. Likevel stopper melkeproduksjonen opp... Jeg vurderer nå å slutte å prøve mer, og heller bare gå over til NAN. Men jeg er redd for at jeg går glipp av nærhet og kos. Er det flere som har opplevd dette? Er det tabu? Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er mulig jeg mangler litt kontekst, at du har skrevet i en annen tråd eller noe, men hva er *egentlig* problemet? :-) Ammer du eller fullpumper du? Har du lite melk, og hvordan vet du det? Hva mener du med at melkeproduksjonen stopper opp? Det er som andre sier fullt mulig å gi flaske med mye nærhet og kos, og i norsk sammenheng er MME et trygt og godt alternativ til amming og morsmelk (selv om også norske barn har bedre av morsmelk enn av MME så er det færre av de negative konsekvensene ved å gi MME her siden vi har råd til nok MME, har kunnskap til å tilberede den og har rent vann og rent utstyr). Jeg har ikke inntrykk av at det er tabu å gi opp ammingen, men mange opplever det som et nederlag. Derfor er det for mange lurt å prøve nok - for deg. Med nok mener jeg da KUN så mye som DU mener er nok, ikke så mye jeg eller venninna di eller en tilfeldig annen mamma ville prøvd. Bare du kan vurdere om du har prøvd nok, om du synes innsatsen din er tilstrekkelig, om det du har gjort er nok i forhold til de forutsetningene du har. Amming er slitsomt og det er absolutt lov å bli sliten, men det betyr ikke at du skal slite deg ut på det. Jeg prøver å amme, men baby "gir opp" etter to - fem minutter, og er fortsatt like sulten som om jeg kun hadde gitt MME. Jeg prøver amming først, og gir MME etterpå. Det jeg mente med at melkeproduksjonen stopper opp, er at jeg pumpet meg og det kom ingenting ut. Det jeg også mente var at det blir veldig slitsomt å først amme, deretter gi MME, for så å pumpe meg - alt dette hver tredje time døgnet rundt... Da er det enklere å kun gi MME. For da vet jeg at baby blir mett og fornøyd. Håper dette forklarte litt bedre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987048-melkeproduksjonen-har-stoppet-opp/#findComment-144707849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 6. november 2012 #6 Del Skrevet 6. november 2012 Følg det som funker best for deg og ungen du Viktigst er jo at barnet får den næringen det trenger, og slipper å være sulten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987048-melkeproduksjonen-har-stoppet-opp/#findComment-144707964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 6. november 2012 #7 Del Skrevet 6. november 2012 Har du noen effekt av Syntocinon? Kjenner (eller kjente du kortere tid etter fødselen, vet ikke når du fødte) at livmora di trekte seg sammen når du ammet eller brukte nesespray, og kjenner du "kiling" i brystene når du bruker sprayen? Har baby godt dietak, og har du fått noen som kan amming til å vurdere det, feks. på barsel? Har brystene dine vokst under svangerskapet? Når det ikke kommer noe ut ved pumping er det veldig ofte fordi man ikke får i gang utdrivingen før man begynner å pumpe. Noen kan bare "kjøre på" med pumpa, mens andre må få i gang utdrivingen slik at melka spruter (ikke bare dråper) før det hjelper å pumpe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143987048-melkeproduksjonen-har-stoppet-opp/#findComment-144709386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå