baremeg.. Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Vi får gjester senere og skal servere fløtegratinerte poteter. Vi vet ikke akkurat nå de kommer så tenkte jeg skulle lage ferdig det jeg kunne nå mens den minste sover. Tenkte jeg skulle lage dette ved å trekke de i fløte til de er ferdige og så la det stå varmt i gryta til jeg vet når de kommer og da ha de i ildfast form , ha på ost og gratinere i ovnen. Men det jeg lurer på er, siden jeg koker/trekker de til de er møre og så lar de stå varmt i kjelen, koker de i stykker da? Det skal jo være litt tyggemotstand..
SmellyCat Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 Dette skjønte jeg ikke helt. Trekke dem i fløte? Koke potene i fløte mener du? Jeg pleier å bruke ukokte poteter, oppskjært i skiver når jeg lager fløtegratinerte poteter. Eks. på oppskrift her: http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/flotegratinerte-poteter/
Iiiiik Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Den største faren ved din plan er jo at fløten vil svi seg i kjelen. For å unngå det, må du røre i kjelen og da vil potetene røres i stykker. Ikke noe problem å gjøre alt ferdig i ildfast form og sette den i kjøleskapet til den skal i ovnen.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Du kan gjøre det sånn ja, men lar du de stå lenge i gryta kan det være at det blir overkokt og bare en grøt av det. Du kan gi det et oppkok i fløten og la det koke i 5 minutter. Hell det over i formen du skal bruke og dekk med ost. Det kan stå sånn til du vet når gjestene kommer så setter du det inn i ovnen. Det vil da ta ca 20 minutter til de er ferdige (litt lenger kanskje om det er helt avkjølt).
baremeg.. Skrevet 4. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2012 Den største faren ved din plan er jo at fløten vil svi seg i kjelen. For å unngå det, må du røre i kjelen og da vil potetene røres i stykker. Ikke noe problem å gjøre alt ferdig i ildfast form og sette den i kjøleskapet til den skal i ovnen. Kanskje dette er en lurere plan ja Men litt av greia er at jeg har stekt ferdig en svinekam nå og tenkte å skjære den i skiver og varme den opp i stekeovnen senere, men er det like greit å varme kjøttet i microen? For hvis potetene står der er det ikke plass til kjøttet..
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Jeg bruker å koke/trekke potetene og løkskiver i fløten i en kjele først før jeg har det i en ildfast form, strør ost over og setter det i ovnen. Da er man sikret at man ikke får noen poteter i gratengen som ikke er gjennomkokt. Er enig med anonym #4. Kok det litt og ha det oppi den ildfaste formen etterpå. Sjansen for at fløten/blandingen svir seg om det står i kjelen for lenge er stor, og det er IKKE godt. :harerfaring:
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Den største faren ved din plan er jo at fløten vil svi seg i kjelen. For å unngå det, må du røre i kjelen og da vil potetene røres i stykker. Ikke noe problem å gjøre alt ferdig i ildfast form og sette den i kjøleskapet til den skal i ovnen. Kanskje dette er en lurere plan ja Men litt av greia er at jeg har stekt ferdig en svinekam nå og tenkte å skjære den i skiver og varme den opp i stekeovnen senere, men er det like greit å varme kjøttet i microen? For hvis potetene står der er det ikke plass til kjøttet.. Sett formen med poteter på en rist midt i ovnen, og sett et stekebrett på rillen under (evt nederste, alt etter hvor stor avstand det er mellom rillene i din ovn). Så pakker du kjøttskivene inn i folie og legger dem på stekebrettet under potetene. Ikke noe problem. =) Bruk evt varmluft-funksjonen hvis du har det for å få jevnere fordeling av varmen i ovnen.
Hønemor30 Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Gjør som ho over her sier, og ikke varm kjøttet i microen
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Nå? Hvordan gikk det? Hilsen anonym #7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå