Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #1 Skrevet 3. november 2012 Var på et kjøpesenter idag og var der i under en time. Når vi satte oss i bilen var jeg totalt utmatta og holdt på å sovne flere ganger. Følte meg tung i hodet og kroppen og var grinete. Slik er jeg hver gang etter jeg har vært på et kjøpesenter. De eneste gangene jeg kan være på et kjøpesenter og det ikke blir sånn er om jeg der rett etter åpningstid på morgen og det ikke er noen folk der :/ Slitsomt å være utslitt og grinete hver gang vi har vært og handla et annet sted enn matbutikken
Marjoriee Dawes Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 Tja.. Jeg er selv en person som ikke "tåler" kjøpesentre eller store butikker. Jeg og min mor var helt like der, og vi kom frem til en teori om at det sterke lyset og alle menneskene tappet oss for energi. Det er for mange inntrykk og veldig dårlig luft ofte. Det er jo egentlig en forklaring i seg selv hvis man ikke er vant til det.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #3 Skrevet 3. november 2012 Du har jo løsningen selv, de gangene du er sliten er du der på feil tidspunkt. Lørdag er definitivt et feil tidspunkt (så lenge du ikke kommer akkurat når de åpner og er ute igjen innen en halvtime). Jeg kan anbefale den siste timen før stengetid også, da pleier det heller ikke å være så mange på de fleste sentrene (men pass på å sjekke opp at det ikke er nattåpent, det kan ødelegge en rask tur på senteret). Jeg syns selv sentere i seg selv ikke er noe problem, men jeg ønsker stort sett å gå inn på senteret, gå raskt i de butikkene jeg vet jeg skal ha noe, finne tingene, betale og gå. Da er alle de andre folka i veien, de som bare rusler rundt uten å ta hensyn til at jeg vil gå fort fra en butikk til en annen. Dessuten skjønner de ikke at jeg burde få komme først i køen sånn at jeg kan være effektiv, som jeg stort sett har planlagt
Fru Blåbær Skrevet 3. november 2012 #4 Skrevet 3. november 2012 Jeg er sånn nå når jeg er gravid, blir helt svimmel og holder på å gå i bakken. Følte folk så rart på meg da jeg var på vei ut...
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 3. november 2012 #5 Skrevet 3. november 2012 Jeg hater og kjøpesenter på lørdag.. Alle andre ting hvor de er kø og, for den saks skyld. Men synes det er helt topp å rusle rundt tirsdag formiddag...
Elsker livet Skrevet 3. november 2012 #6 Skrevet 3. november 2012 Jeg elsker kjøpesentere. Men jeg bli slik når jeg er i en by der jeg ikke har oversikt og mister retningssansen. Kanskje det er en slags panikk over folkemengder eller klaustrofobi?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #7 Skrevet 3. november 2012 Jeg har en teori om at jeg har for mye testosteron i kroppen. Så fort jeg kommer inn i et kjøpesenter så blir jeg sur, grinete, uffer meg og klager som en mann. Jeg liker ikke kjøpesentere og reiser så sjelden jeg må. Jeg er ikke av typen som "stikker-på-senteret-en-tur-bare-for-å-titte-litt"
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #8 Skrevet 3. november 2012 Ca 20 % er såkalt hypersensitive personer. Det vil si at nervesystemet fanger opp mange flere stimuli enn resten. Det gjør at disse blir mer tappet for energi om de ikke lærer seg å beskytte seg selv, ved f.eks. å dra på kjøpesenter når det ikke er der, eller korte ned besøkene veldig. På et kjøpesenter har du maks stimuli... ofte ulike typer musikk fra butikk til butikk, folk som prater, beveger seg, barn som gråter, det er mye bevegelse som øynene skal forholde seg til, det er utrolig mange synsinntrykk av folk og varer, masse farger. Hypersensitive fanger også opp andre folks følelser mye lettere enn andre, det vil si at man gjerne fanger opp andres stress og misnøye... eller glede for den saks skyld. Alle disse følelsene og stemningene man fanger opp blir enda mer tappende, for nervesystemet jobber på høygir hele tiden for å sortere alle inntrykkene og stimuli. Vet ikke om du er slik, men kan være en ide å lese om det. Husker dessverre ikke linker nå, men en svensk kvinnelig forfatter har nylig gitt ut en bok om temaet, og det finnes også en amerikansk nevrolog som har en nettside om det. Bladet Tara hadde også en artikkel om det for noen få måneder siden, så den kan du kanskje finne også. Der tror jeg det også stod referanser til den svenske forfatteren og den amerikanske nevrologen. Tror også det er en forening, men litt usikker på det. Jeg har i hvert fall fått en del aha-opplevelser etter at jeg har lest litt om det og er blitt litt flinkere til å beskytte meg selv. Skal jeg flere ærend på et kjøpesenter, eller f.eks. gå og kikke etter julegaver, da går jeg alltid i stille perioder av åpningstidene. Må jeg inn på de travleste tidene så er jeg veldig målbevisst, går kun dit jeg må, og prøver å ikke kikke på alt og alle. Fanger jeg opp at noen har mye stress eller sterke følelser så går jeg rett og slett unna dem, det er ikke min sak. Av og til kan det hjelpe bare å bytte kassekø f.eks. Jeg har i hvert fall blitt mer fokusert på kun det jeg skal og kun det som angår meg, og det har hjulpet meg. Ift barn går det an å avtale på forhånd at i dag er det kun den og den butikken - mens en annen dag kan dere gå og kikke litt mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå