Gå til innhold

Hvor lenge sover barnet ditt på dagtid?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at de kanskje sover for mye på dagen om de tuller en del på kvelden, men hva har det å si om når de våkner på morgenen? Da tenker jeg at tidspunktet for legginen kanskje burde vruderes og tilrettelegges.

Om de er stupetrøtt og grinette på kvelden så tenker jeg at de er sliten og har sovet for lite på dagen, ikke at de vil våkne senere morgenen etter.. Men alle er jo forskjellig..

Her styrer tøtta vår dette helt selv, hun får sove når hun vil og hvor lenge hun vil på dagen. Vårt utgangspunkt har hele tiden vært at vi aldri skal vekke henne eller forstyrre hennes naturlige søvnmønster, med andre ord respekterer vi hennes behov for søvn uten å klusse det til med "vårt program". Med faste rutiner på kveldstid så regulerer hun selv sitt søvnbehov. Noen ganger er hun rett og slett mer sliten enn andre dager og har litt ulik behov for søvn. Gjennomsnittlig sover hun 3 timer på dagen og hun legger seg hver dag kl. 19.00. Ikke noe problem å legge henne, "rutinene" får henne til å slappe av og bli trøtt. Det blir litt sånn med at vi voksne som omtrent alltid er sultne til middag fordi da er kl. 16.00. Nå har hun en periode der hun våkner 05.30, men som regel sover hun til 8-9.00 selv om det svinger i perioder, som oftest kan livssituasjonen gjenspeile når hun våkner på morgenen.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...