Gå til innhold

Syns dere en mor kan reise bort i julen så barna ikke har noe sted å feire jul?

Anbefalte innlegg

Tja, jeg hadde nok ikke gjort det, men jeg ser ikke problemet med mindre det er sånn at de da ikke har noe sted å dra i jula.

Og så sier jeg som hun over meg, hvor er faren?

Det er da ikke bare mors ansvar å sørge for at barna får en hyggelig julefeiring?

Leser dere ikke innleggene? Står der hvor faren er;)

Hovedinnlegget, ja. ;)

Fortsetter under...

La moren deres reise vekk og kos dere sammen. Neste år er det vel mulig hun blir sittende alene selv. Gi beskjed til søskene dine om at neste år skal dere feire med svigers slik at de legger andre planer. Som studenten hadde jeg sørget for å ha annet sted å feire til neste år:)

Eh, ja barna er voksne og kan klare seg selv. Men hallo, jeg syns ikke det går an å reise bort når de ikke har noe annen familie å feire med. Dere som synes det er helt greit, hva slags forhold er det dere er vant til egentlig? Jeg har ikke et spesielt nært forhold til min foreldre, men de hadde aldri reist fra meg og mine søsken på julaften, selv ikke da vi var i 20-årene. Dessuten har vi det sånn i slekta at hvis noen har lyst til å reise på hytta eller ferie på julaften, så forsikrer man seg alltid om at gamle og unge som er igjen har noen å feire skikkelig jul sammen med. Jeg kommer aldri til å reise fra mine barn og overlate de til seg selv i jula, selv ikke når de er 20.

Hadde jeg aldri gjort! Og sier som noen andre her: hun legger grunnlaget for senere år. Hadde jeg vært deg HI eller en av søskene dine hadde jeg lagt egne planer i julene fremover når hun er såpass ustabil at hun finner på noe slikt "like" før jul. De fleste vet som regel hvor de skal være i julen lang tid i forveien så selv om det nesten er 2 mnd til er det relativt kort tid likevel.

Jeg tenker nok som de fleste her.

Ja, det kan hun hvis hun vil det. Når barna er i 20 årene må foreldrene kunne gjøre som de vil igjen...

MEN, jeg hadde nok aldri gjort det selv... Jeg vet at min egen mor synes det er trist at vi baaare kan være hos henne hver tredje jul...

Men samtidig så får jeg jo forståelse for at hun gruer seg til julefeiringen.... Og du har ikke noe ansvar overfor dine søsken, men skjønner jo at du ikke har samvittighet til å la dem feire alene... Så din mor har jo satt deg i en litt vanskelig situasjon.. Kanskje du kan snakke med henne og høre med henne hva hun hadde tenkt at studentene skulle finne på i jula?

Lykke til, håper dere alle får en koselig jul uansett :)

Jeg synes det er litt feilprioritering.

Jeg hadde blitt enormt skuffa om foreldrene mine hadde dratt sin vei i jula, og latt meg få" kose meg" alene da jeg var student og ville hjem på juleferie.

Jula handler om familie for meg.

Annonse

HI

Har du tenkt på at deres mor kan være deprimert og fortsatt sørger over bruddet og det livet hun hadde og at hun ikke feirer med søsknene dine ikke trenger å være fordi hun ikke gidder men for at hun rett og slett ikke klarer der hun selv er?

Jeg vet jo selvsagt ikke om der er slik men prøve heller å snakk med moren din om hvordan hun har det og hvorfor hun tar dette valget hun gjør

Gjest sug lut

Jeg hadde gjort muttern arveløs om det hadde skjedd her, og om det hadde vært noe å arve, og om jeg hadde tenkt å dø først, osv. Ikke fordi det ikke er mulig sånn i teorien at man kan ville reise bort, men at hun ønsket å tilbringe jula borte fra oss hadde vært superskuffende og utrolig trist for oss å takle. Sorry, det er en av greiene med å være forelder - barna kan velge å være hvor som helst (men ender stort sett rundt ribba i heimen), men foreldrene skal altså faktisk være til disp på julaften.

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg skal ærlig innrømme at da jeg bodde på hybel så ville jeg blitt skuffet om foreldrene mine reiste bort i jula. Uansett hvor voksen man er så er jula, iallfall for meg, en familietid og det ER alltid godt å komme hjem til jul.

Jeg ville ikke fått meg til å reise bort i jula uten at datteren min kunne blitt med. Å overlate noen i familien til seg selv i jula syns jeg lite om, uansett om man er mamma, pappa, datter eller sønn.

Hvis barna har egen familie (barn og partner), syns jeg det bare skulle mangle at hun gjør som hun vil. En gang må man jo vokse opp. Men nå lagde jeg ribba hjemme første gang da jeg var 22, og hadde jula hjemme i min toroms året etter, fordi mamma ikke er helt god, og pappa hadde aldri greid å lage jul alene, så jeg har ikke helt disse "søke til foreldre" greiene inne..

Jeg hadde blitt veldig skuffet, såret og sint hvis mamma hadde funnet på noe sånt, og jeg kunne heller aldri gjort det selv. Jeg er vant til at alle i familien tar vare på hverandre uansett alder, og spesielt i julen.

Det høres jo ut som dere er en ganske sammensveiset gjeng så mamma regner vel med at hun kan trekke seg tilbake og slikke sine sår og tar det som en selvfølge at dere tre søsken tar vare på hverandre til hun har stablet livet sitt såpass på bena at hun klarer smile på julaften igjen. Det stemmer vel også gjør det ikke?

Er sikker på at dine svigerforeldre også kan forstå at mammaen din i den vanskelige prosessen hun går gjennom med sorg etter samlivsbrudd osv ikke makter lage en koselig jul for søsknene dine så du må stille opp i år.

Det er en helt unormal ting å gjøre, å reise bort istedenfor å ta imot sine borteboende studenter til jul, men regner med din mor kjenner seg selv såpass godt at hun vet hun ikke vil klare dette i år?

Annonse

Hadde min mor gjort det mot oss barna da vi var i den alderen, ville jeg følt at hun sviktet oss grovt.

Hadde aldri i verden reist bort fra barna uansett alderen når det var jul. Hadde aldri latt noen andre vært alene i jula heller. Om de var mine foreldre, søsken, venner eller you name it.

Hvorfor ønsker du ikke heller være sammen med de ? Kan ikke skjønne deg i det hele tatt.

Ville aldri latt stebarna mine en gang være uten oss i julen. Selv om de ikke direkte er mine barn.

Gjest ronja røverdatter

Sier som de fleste andre her: Selvfølgelig kan hun, men burde hun? Det er et helt annen spørsmål. Hos oss har det alltid vært en selvfølge å så langt det lar seg gjøre, ta hensyn til og sørge for at alle i familien har noen andre å være sammen med i jula, så sant man sammen ikke blir enige om noe annet.

Jeg hadde nok ikke blitt sur og sint om mine foreldre hadde latt meg sitte alene en julaften, og jeg hadde sikkert klart å finne på noe så julaften ble ok også. Men som mor tror jeg faktisk at jeg ville ha vært såpass egoistisk at jeg hadde sørget for å tenke litt mer langsiktig. Kan jeg reise fra mine barn og la dem være alene i jula, så kan jammen meg de reise fra meg om noen år også. Ikke sikkert jeg ville ha syntes at det var like kult.

For meg hadde det iallfall vært helt uaktuelt. Jeg synes det er egoistisk så lenge barna er såpass unge og uetablerte. Dersom barna er studenter er de ikke akkurat rike. "Alle" studenter gleder seg til å komme hjem til jul!

Hadde ikke blitt jul for meg om jeg visste at barna mine måtte feire alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...