Jente+Oktoberbarn Skrevet 3. november 2012 #1 Skrevet 3. november 2012 Har en gutt på snart 2 uker. Har ammet til den store gullmedaljen dag og natt siden han kom til verden, men han får ikke nok... Han vil gjerne ligge ved brystet hele tiden. Var på helsestasjonen i går og han har bare lagt på seg 20 gr på 5 dager :-S Vi ble anbefalt å gi nan etter hver amming og har begynt med det nå. Men det vil jo på sikt ødelegge for ammingen... Noen som har erfaring med denne type problemstilling? Hva gjorde dere med det?
Elsa88 Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 Min har til tider ikke fått nok fra meg heller, så gir litt nan ved behov. Har kjøpt flasker fra MAM med antikolikk, de jeg har tar 260ml og tuten er formet som en brystvorte. Har ikke hatt noen problemer med denne. Han tar bryst og flaske like godt. Jeg begynte med denne flasken når han var 5 dager gammel. Så ingen problem med ammingen her nå
.Lillemy. Skrevet 3. november 2012 #3 Skrevet 3. november 2012 Det går også an å bruke en nebbkopp, det ødelegger ikke for ammingen iallefall.
Oktoberbarnetmitt Skrevet 3. november 2012 #4 Skrevet 3. november 2012 Jeg har disse nye Aventflaskene. Ammer først og gir tillegg etterpå. Har prøvd med "kopp", men der spytter han kun ut igjen. Har håpet på at flasken ikke skal ødelegge for ammingen...?
Jente+Oktoberbarn Skrevet 3. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2012 Jeg måtte nemlig gjøre det samme med min første og da mistet jeg melka gradvis :-S Etter 2 mnd var den helt borte... Har gitt fra kopp men han svelger så mye luft, så da får han magevondt og raper så han kaster opp igjen alt han har spist...
Oktoberbarnetmitt Skrevet 3. november 2012 #6 Skrevet 3. november 2012 Nå har jeg gått over til kopp igjen!
.Lillemy. Skrevet 3. november 2012 #7 Skrevet 3. november 2012 Jeg hadde samme problemet som deg med førstemann, ammet først og ga tillegg etterpå. Etter ett par uker ville han ikke ta puppen lengre, bare skrek ved puppen, har foretrakk etterhvert flasken. Ble veldig glad da andremann kunne bli ammet,og jeg hadde nok melk. for det var veldig sårt da førstemann ikke ble ammet så lenge jeg ønsket.
Ikkesåallerværst Skrevet 3. november 2012 #8 Skrevet 3. november 2012 Hjelpebryst? Sjekk ut ammehjelpen.no.
lillenims Skrevet 3. november 2012 #9 Skrevet 3. november 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Har HS sett på ammeteknikken deres, spesielt sugetaket til gutten din? Hadde hun noen kommentarer? Hvor ofte mente hun du skulle amme? Det idelle er jo å amme så ofte barnet vil - selv om det betyr dag og natt. Få så mye avlastning du kan, dropp husarbeid og pass på å spise og drikke nok!! Hvil deg når du kan. Hva var fødselsvekta og hvor mye veier han nå?
charnelle Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Jeg har veldig lik opplevelse med min 10 dager gamle datter. På barsel var hun på puppen hele tiden, kunne henge på i over en time av gangen. Datteren min har et enormt sugebehov, derfor kan hun ligge og bare sutte på puppen uten å drikke. Likevel raste hun ned i vekt og gråt ustanselig. Etter tre dager på barsel hadde hun gått ned fra 3500 gr til 3000 gr. Det var et rent mareritt, også fordi brystvortene mine ble såre og blodige. En av jordmødrene tipset meg om pumping og gi MM fra flaske, og det løste problemet for meg. Ingen smerte og jeg forsøker å amme en til to ganger om dagen for å opprettholde nærheten, maks 15 minutter på hver pupp. I tillegg gir vi NAN innemellom. Nå er sårheten borte og babyen får både nærhet med pupp samt det hun trenger av melk gjennom flaske.
Lilla-Turkis Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 Pga tøff fødtsel så hadde heller ikke kroppen min nok energi til å produsere fullt med melk til min lille. Han falt så mye i vekt at han måtte tilslutt få tillegg. Jeg falt forsåvidt fort til ro med at litt morsmelk er bedre enn ingenting. Og jeg fikk vite av jordmor at de som får litt vil få like mye antistoffer i seg (som er det viktigste med morsmelk). Hun sa det slik at ett stort barn som drikker mye morsmelk vil ikke være friskere enn en som er mindre og dermed drikker mindre. I tillegg er det viktigere med en mamma enn morsmelk da jeg til slutt var så sliten av å kun sitte å bare amme hele døgnet at jeg følte jeg ikke fungerte i det heletatt. Og de som er så opptatt med at ved amming får mor og barn så ekstra god kontakt så ble det egentlig motsatt for meg. Så etter vi begynte med morsmelkerstatning i tillegg og jeg så at vekten hans gikk opp sammen med humøret hans så fikk jeg også endelig energi til å sette pris på babyen min. Jeg ammet alltid på begge bryst før han fikk nan. Etter han fikk nan så tok jeg noen ganger å pumpet meg i tillegg , særlig da på kvelden og minst en gang i løpet av natten for å opprettholde produksjonen jeg hadde. Brukte også sånn nesespray for å få fortgang på utdrivingsrefleksen. Min erfaring ihvertfall. Lykke til
Fridamor Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Sikker på at han ikke får nok? Mulig han bare har sugebehov eller trenger nærhet. Sånn var det med min i begynnelsen, så jeg endte opp med å gi han smokk og være flinkere til å gi han 15 min på hver pupp, også var det nok. Ikke noe kosing under maten, bare spising. Nå bruker han 5- 10 min. Evt. ville jeg prøvd å legge han til flere ganger i døgnet (men som skrevet, ikke la han ligge der for alltid. Bare legge til flere ganger..) Masse lykke til!
lowe+spire Skrevet 13. november 2012 #13 Skrevet 13. november 2012 Det var helt likt med meg, Lillegutt la ikke på seg nok i begynnelsen i tillegg til at han hadde gått mye ned fra fødselsvekten på sykehuset. Han hang i puppen i sikkert tre-fire uker dag og natt. Skrek mye. Jeg fikk beskjed om å gi han mme etter hvert måltid, i tillegg fikk jeg utskrevet nesesprayen syntocinon som skal hjelpe på utdrivningsrefleksen. Den nesesprayen hjalp betraktelig. Melka var der, den kom bare ikke ut! Trengte bare å gi han mme i ei ukes tid. Nå får han kun pupp, og går opp slik han skal (ca. 150 g per uke) og følger kurven sin fint . Men det er viktig å la barnet die så mye som det vil, det er med på å øke produksjonen. Det går seg til, jeg lover Det er veldig stress og frustrerende når det står på, men vips så blir det bedre Samboeren min gjorde alt av husarbeid og lagde middag de første ukene, jeg hadde ikke mulighet til noe annet da mini bare ville ligge på puppen. Nå er mini blitt 2 mnd, og det er blitt mer rutine på tingene. Fremdeles går det sjeldent mer enn 2 timer mellom hver gang han vil ha mat, men det er iallefall bedre enn slik det var i begynnelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå