Gå til innhold

Permisjon, er jo helt blank på dette jo.

Anbefalte innlegg

Har prøvd å lese på NAV sine sider, men trenger å få det inn med teskje :-p

Har termin 25.mars.

1. Om samboer kun tar de ukene som er forbeholdt far, når går jeg ut i permisjon (dato)

2. Tar jeg ferie etter permisjon (i såfall hvor mange uker)?

3. Når er jeg ferdig med permisjon med 80% og 100 % lønn

4. Hvor når er far ferdig med permisjonen?

Håper noen kan svare på disse spørsmålene!

Og når må man søke?

Fortsetter under...

Jeg har også termin 25 mars! :D

Jeg kan ikke svare på så mye men kanskje noe:

1. Uavhengig om din samboer tar ut mye/lite permisjon så starter du med den delen av permisjonen som er forbeholdt mor senest 4. mars! Det er 3 uker før termin.

Og de andre vet jeg ikke men det går jo an å telle seg frem antall uker med permisjon, men så er det dette med ferier... skal det inni der også???

Du KAN ta ferie innimellom eller etter permisjonen, men du MÅ ikke. De fleste arbeidsplasser har regler for om/hvor mye ferie du kan overføre til neste År, resten mister du hvis du ikke tar det ut. Man har vel vanligvis krav pÅ 5 uker ferie (tror loven sier 4 uker og 1 dag, men det varierer vel litt hva fagforeningene har forhandlet frem). Her mÅ du bare sjekke hva som gjelder for deg.

Du kan søke etter uke 26, trenger terminbekreftelse fra lege/jm som er etter uke 26, senest 4-6 uker før permisjonsstart. Tror de sier 4-6 uker behandlingstid, selv om jeg har hørt om mange som har fått svar raskt. å NAV sin side et sted er det en link du kan sette inn termin eller perm-start og den sier deg når du skal tilbake i jobb om dere velger 80% eller 100%. Jeg husker ikke om den viser 47/57 uker eller 35/45(kun idn del), så da må du evnt trekke fra/legge til 12 uker for å finne far sine uker om far skal ha sine 12 uker til slutt. Du kan også legge inn din lønn og fars lønn så du får frem ukeslønnen nav beregner, så kan du regne ut hva dere totalt får ettersom hva dere velger.

Når du søker søker du for det som da blir dine 35 uker, skal du ha ferie søker du om f.eks. 4 uker noen uker før du skal ha ferie ved å bruke skjema som heter utsettelse av permisjon (eller noe sånt). Du har kun lov til å søke om utsettelse av perm ihht ferieloven (4 uker 1 dag) i følge det som står under skjema-infoen.

Jeg skriver og søker samtidig og gidder ikke lese over og endre. Jeg fant linken:

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do

1. Du får ut i perm senest 3 uker før termin. Du kan velge å gå ut iperm 12 uker før termin, men mister da tid med babyen, så de aller fleste velger 3 uker før. 3 uker før for deg er 5.mars (siste arbdag 4.mars) ifølge nav.no. Du går ut i perm da uansett hvor mange uker far skal ta, 3 uker før termin og 6 uker etter er forbeholdt mor. Far kan ta sine 12 uker når som helst utenom dette, og felleskvoten kan dere dele som dere vil.

4. fars perm slutter 25.01.14 ved 47 uker og 05.04.14 ved 57 uker. Trekk fra 12 uker for å finne ut når du slutter din perm (uten ferieuker). Finn frem kalender. Putter dere inn ferieuker forskyves sluttdatoen tilsvarende som antall uker.

Tips... For å drøye permisjonen lengst mulig rar du ferie i uker med røde dager ;) NAV tar ikke hensyn til røde dager når permisjon regnes, og da "tjener" man noen dager på å ta ferie de ukene ;) (feks jul og påske) ;) (med mindre noe har endret seg siden jeg fikk 1.mann i 2011 ;)

Annonse

Jeg skjønner heller ikke dette med røde dager, enkelt og greit fordi jeg får pengene fra min arbeidsgiver. Permisjonspengene er dermed en sak mellom min arbeidsgiver og nav, og jeg får lønn som vanlig under permisjonen.

Du får samme lønn ja, men røde dager teller ikke som feriedager. Altså dersom du har satt deg opp på ferie i en uke som har to røde dager, regnes bare 4 av seks dager som persmisjon. De to røde dagene kan du forlenge permisjonen din med. Du får da to dager lenger permisjon enn hvis du hadde valgt ferie i en uke med 0 røde dager.

Du får samme lønn ja, men røde dager teller ikke som feriedager. Altså dersom du har satt deg opp på ferie i en uke som har to røde dager, regnes bare 4 av seks dager som persmisjon. De to røde dagene kan du forlenge permisjonen din med. Du får da to dager lenger permisjon enn hvis du hadde valgt ferie i en uke med 0 røde dager.

Rettelse: Reg ner bare 4 av seks dager som feriedager....

Tips... For å drøye permisjonen lengst mulig rar du ferie i uker med røde dager ;) NAV tar ikke hensyn til røde dager når permisjon regnes, og da "tjener" man noen dager på å ta ferie de ukene ;) (feks jul og påske) ;) (med mindre noe har endret seg siden jeg fikk 1.mann i 2011 ;)

Det stemmer det du sier. Jeg gjorde det samme med minstejenta som ble født i september 2011. NAV ser bort i fra røde dager. Men dere kan ikke ta ut ferie de første 6 ukene etter fødsel.

En tar ut FERIE i de ukene hvor det er røde dager. F.eks ved å ta ut ferie i påsken og rett etter påske kan en bruke 2 eller 3 dager før påske. Kan du avspassere onsdagen i påsken er dette mest gunstig. Også tar du ut 4 dager ferie etter påske. Da bruker du 6 eller 7 feriedager på 14 dagers ferie i stedet for 10. De resterende 3 eller 4 dagene bruker du senere... vips så får du lengre fri. Dette gjøres også i mai når ukene har røde dager.

Plutselig er ei hel ekstra uke opptjent.

Dette er lurt også for dere som får penger direkte fra arbeidsgiver.

Det stemmer det du sier. Jeg gjorde det samme med minstejenta som ble født i september 2011. NAV ser bort i fra røde dager. Men dere kan ikke ta ut ferie de første 6 ukene etter fødsel.

En tar ut FERIE i de ukene hvor det er røde dager. F.eks ved å ta ut ferie i påsken og rett etter påske kan en bruke 2 eller 3 dager før påske. Kan du avspassere onsdagen i påsken er dette mest gunstig. Også tar du ut 4 dager ferie etter påske. Da bruker du 6 eller 7 feriedager på 14 dagers ferie i stedet for 10. De resterende 3 eller 4 dagene bruker du senere... vips så får du lengre fri. Dette gjøres også i mai når ukene har røde dager.

Men jeg skjønner det fremdeles ikke helt- er det da fordi arbeidsgiver da bare registrerer de ikke-røde dagene som ferie, samt at nav da bare stopper utbetalingene i de dagene man reelt har ferie? (Feks da 4 av 6 dager osv)

Men jeg skjønner det fremdeles ikke helt- er det da fordi arbeidsgiver da bare registrerer de ikke-røde dagene som ferie, samt at nav da bare stopper utbetalingene i de dagene man reelt har ferie? (Feks da 4 av 6 dager osv)

Du får jo feriepenger fra din jobb i 2012. Disse er opptjent gjennom 2011. Det er litt ulik praksis fra de forskjellige arbeidsgiverne, men du kan be om å få de utbetalt før du skal avvikle feriedager, f.eks i mars. Da har du penger reserve for de ukene du tar ut ferie og NAV ikke betaler ut penger.

Jeg forholder meg kun til arbeidsgiver. De betaler ut min lønn som vanlig, selv om jeg tar noen feriedager sånn i mellom. Så får jeg feriepenger til vanlig tid i juni. Da er det min arbeidsgiver som forskutterer litt foreldrepengene. De får mindre fra NAV når jeg tar ferie, men det bryr de seg ikke om.

Avklar med din arbeidsgiver om når de vil betale deg ut feriepengene. Du må bare sørge for å ha de på din konto når du skal ha feriedager.

Men dere som forholder dere kun til NAV må huske på at dere får mindre i feriepenger neste år. Det er kun et visst antall uker som gir feriepengeopptjening. De reglene kan jeg ikke noe om. :(

Var dette litt bedre forklart...?

Finn fram kalender og begynn å telle uker og ferie - kanskje dere ser da hvordan permisjonen kan strekkes

Annonse

Hei! Jeg henger meg litt på din tråd, da jeg også synes dette er vanskelig! :) Jeg er ny her inne, er førstegangsgravid og synes NAVsidene ikke gir så gode svar på alle spørsmål.

Jeg har termin 2. april og går ut i permisjon 12.mars, 47 uker m/ 100% lønn. Hvis jeg tar ut alt felles er min permisjon ferdig i midten av november hvis jeg ikke har regna helt feil, og mitt spørsmål er da; kan samboer utsette sin permisjon til nyttår ved at jeg tar ferie og utbetalt permisjon frem til da, er det "gyldig" grunn til utsettelse for hans del? *forvirra*

Ok, så bra, tusen takk :) Jeg bare så på søknadsskjemaet om utsettelse vi eventuelt skal fylle ut at man må krysse av på "årsak" til utsettelsen, "Far må jobbe" og litt sånn forskjellig.

Jeg leste også noe om at man bør søke om permisjon ca 6 uker før start, for å slippe å sende inn ny bekreftelse på graviditet og termin, men er dette god nok tid i NAV?

Det er jammen bra vi nye kan spørre dere som har vært igjennom dette før, for på NAVsidene fant jeg ikke engang et telefonnummer til noen jeg kan snakke med hos dem :)

henger meg på her jeg også;)

lurte på.. her har far i huset nettopp startet sin egen bedrift, og regner ikke med og tjene penger det første året.

betyr det da at han ikke kan ta ut fedre kvoten?? har googlet masse og finner ikke info.. syns det blir så dumt at hele 12 uke skal gå bort, hvor han ikke har rett:( jeg trodde først at det gjalt min lønn, men har begynt å tvile.

noen som vet??

Bare apropos permisjon; er det ikke litt komisk at mor har krav på kun 9 uker (3 før og 6 etter termin), mens far har krav på 12 uker?! Jeg synes det er bra at fedrene "må" være hjemme, men må le litt av at de har krav på lenger permisjon enn hun som faktisk bærer fram, føder og ammer barnet! Men så klart blir det jo ofte sånn at mor får en god del av fellesukene, da ... sånn blir det nok hjemme hos oss også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...