Gå til innhold

Igangsetting eller KS?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk svangerskapskløe i uke 36 og med den kom fødselsangsten. Alt ble bare mørkt. Jeg har hele tiden sagt jeg ønsker å føde vaginalt og ønsker vel egentlig det fremdeles, MEN....Jeg er 7 dager over termin og har ingen tegn til modning. Jeg har derfor undersøk mulighetene for KS da jeg ikke ønsker å bli satt i gang hvis jeg ikke er moden. Grunnen til dette er følgende: Det blir like unaturlig for kroppen og settes i gang/tvinges (for å bruke et sterkt ord) i fødsel om man ikke er klar/moden, som ved et KS. For meg virker det mye mer brutalt (enn KS) å skulle bli forsøkt satt i gang med den ene metoden etter den andre (om det ikke gir resultater) for så til slutt (i verste fall) likevel ende opp med KS/tang/sugekopp/stjernekikker. (og ja, det kan også skje ved en fødsel som starter av seg sev, det vet jeg).

Jeg hører hele tiden at det beste for mor og barn er en naturlig fødsel (vaginal). Men jeg klarer ikke se det "naturlige" ved å bli igangsatt når man ikke er moden/kroppen ikke klar. Hvorfor er det mer gunstig med en igangsettelse vs KS? Det virker mer smertefullt, langvarig, og stressende både for mor og barn. Det blir liksom å "prøve alt" til man føder vaginalt.

Samtidig vil jeg si at de fleste igangsettelser går veldig fint og mange går raskt. Jeg vet også at det samme gjelder med KS.

Jeg har lest masse om igangsettelse og KS, samt konferert med lege/jormor om ulemper ved begge "metodene", og føler egentlig at jeg i så fall må velge melom to onder om fødselen ikke starter av seg sev. Men av en eller annen grunn skremmer en ignagsettelse meg mer enn KS....

Jeg lurer derfor på om noen har tanker/råd rundt det jeg skriver om. Har fått bestilt KS hvis ikke fødsel starter av seg selv, men tør jeg gjennomføre det, eller blir det igangsettelse? Det jeg ønsker aller mest er selvsagt at fødselen starter av seg selv og jeg slipper det ene eller det andre. Men dato for en evt ignagsettelse/KS næmer seg, så noen tanker må jeg gjøre meg.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143986436-igangsetting-eller-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har null erfaring med dette da mine har startet selv.

Men skjønner hva du tenker på og hvorfor du tenker som du gjør. Og jeg er helt enig. Virker jo like "unaturlig" for kroppen begge deler når babyen først skal ut...

Det jeg hadde tenkt på og, som kanskje jm tenker på iforhold til å bli satt i gang må være tiden etter KS, der er det mange som bruker lang tid på å komme seg.

Men det er også mange som ikke føler noe annerledes. :)

Jeg er der at baby ikke er med hodet ned, hxn veksler mellom å ligge i tverrleie og seteleie. Og hvis baby fortsatt er i sete eller tverr når fødsel starter så kommer ikke jeg å føde vaginalt.

Så det er på en måte samme som deg. Velger jeg KS eller vaginalt da? (Ved tverrleie får jeg ikke valget) Skal jeg velge vaginalt kun fordi det er mest naturlig? Jeg velger nei, fordi jeg kommer til å bli stresset av det og dermed har ikke baby det bra heller...

Du må bare kjenne inni deg hva du helst går for....

Masse lykke tiL!

Endret av Turtelduen

Hei!

Jeg har blitt satt i gang begge gangen jeg har født. Fødsel nr. 1 var lang og tøff, men hun kom ut til slutt. Jeg var da ikke moden.Nr. 2 var jeg litt moden og den tok 5,5 time. Fikk drypp. Men de har noe nytt nå som heter ballongkateter, som skal hjelpe til å modne det. For slik jeg har forstått det er det dryppet som i gangsetting som er verst og mest unaturlig for kroppen. Men det går det også. Jeg ville ikke valgt KS, men det har kanskje noe med at jeg har angst for å bli skåret i. Men uansett Lykke til!!

Keisersnitt er ingen enkel løsning. Det tar som regel mye lenger tid å komme seg etterpå, det vil være smertefullt å bevege seg og du trenger kanskje hjelp til å løfte din egen baby. Det er et kirurgisk inngrep, som i likhet med alle kirurgiske inngrep medfører en risiko.

Det å bli satt i gang er kanskje ikke like "naturlig", som når en fødsel starter av seg selv. Fødselen går alikevel sin normale vei, gjennom fødselkanalen, noe som er bra for babyen på mange måter. Du modnes jo før babyen skal ut fødselskanalen. Modning skjer som regel ved modningstabletter som blir satt inn vaginalt, eller ved en ballong som pumpes forsiktig opp for å utvide livmorhals.

Keisersnitt er i mange tilfeller helt nødvendig, men jeg ville ikke fryktet igangsettelse hvis jeg var deg! Det er ikke skummelt(utover det at det faktisk er en fødsel da....)

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...