Gå til innhold

Angst for å kaste opp

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt lenge på om jeg skal "komme ut" her inne med denne angsten, med tanke på skumle kommentarer som at jeg ber om å kaste opp når jeg velger å bli gravid, eller lignende. Jeg har emetofobi - sykelig angst for å kaste opp.

Realiteten er at jeg ikke har kastet opp siden året 1998 (når jeg bare var syv år gammel, med andre ord). Jeg har kastet opp 3 ganger i mitt liv til sammen, og har aldri blitt dårlig av verken store brudd, hjernerystelser, medikamenter, reisesyke eller lignende. Verken min mor eller mormor kastet opp under deres graviditeter (mormor har to bak seg, mamma syv).

Angsten i hverdagen preger meg mye. Selv når det ikke finnes noen som helst grunn til at jeg skal være dårlig, kan jeg plutselig få panikk fordi jeg innbiller meg at jeg er kvalm. Ser for meg et mareritt i 9 mnd hvor jeg vil innbille meg konstant at jeg er dårlig av svangerskapet.. Likevel vil jeg jo dette mer enn noe annet i verden, så jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre..

Alle dere her inne virker som så gode og snille mennesker, så jeg bestemmer meg nå for å "komme ut" med dette :) Det letter litt på skuldrene mine, man kan si.. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143986430-angst-for-%C3%A5-kaste-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff stakkar :(

Jeg kan ikke tenke meg hvordan du har det, eneste jeg kan si er at jeg forstår at det kan være skummelt å kaste opp.

MEN, det er jo ikke alle som blir kvalme og spyr i svangerskapet. Selv så var jeg ikke dårlig en eneste dag når jeg gikk gravid med sønnen min.

Men sist jeg var gravid for noen år siden så var jeg kvalm hele tiden, spydde aldri men var utrolig kvalm.

Så dette er jo veldig varierende fra person til person.

Det eneste jeg kan si er ikke å ta sorgene på forskudd :)

Du sier jo at du ønsker dette, så da går det nok kjempe fint skal du se :) :)

Uff da, det hørtes veldig slitsomt ut! Kan jo desverre ikke love deg at du ikke vil kaste opp når du blir gravid, men når man er skikkelig gravid-kvalm, så er det bare godt å kaste opp! Kvalmen går over rett etterpå hvis man får i seg noe å spise eller drikke.

Viktigste rådet jeg kan gi deg er å alltid ha noe å spise på i nærheten, slik at kvalmen ikke blir for ille. Det kan være frukt, sjokolade, kjeks, yoghurt, hva som helst som du har lyst på :)

Tusen takk for gode ord! Jeg har IKM 11 november, og allerede innbiller (?) jeg meg at jeg er kvalm hele tiden, så det har vært noen rimelig angstfylte dager.. Er så innmari lei, kjæresten skal på kino sammen med venner senere, og jeg orker ikke bli med (ikke nok med kvalmen, men den gangen jeg kastet opp i 1998 var dette like etter å ha sett en film på kino). Han er nok skuffet over meg.. Huff, hvordan skal dette gå..?

Uff da, det hørtes veldig slitsomt ut! Kan jo desverre ikke love deg at du ikke vil kaste opp når du blir gravid, men når man er skikkelig gravid-kvalm, så er det bare godt å kaste opp! Kvalmen går over rett etterpå hvis man får i seg noe å spise eller drikke.

Viktigste rådet jeg kan gi deg er å alltid ha noe å spise på i nærheten, slik at kvalmen ikke blir for ille. Det kan være frukt, sjokolade, kjeks, yoghurt, hva som helst som du har lyst på :)

Det er ikke riktig da... Kvalmen trenger definitivt ikke å gå over om man spyr. Og det føles ikke godt å spy. Jeg var selv dårlig hele første svangerskapet mitt, og skal love deg at spyinga ikke hjalp. Var akkurat like kvalm etterpå, men da måtte jeg begynne på "nytt!. Dvs spise måltidet på nytt. Ikke stas. Kunne bruke en time på en banan som jeg omtrent måtte slikke i meg for at ikke magen skulle skjønne at den fikk mat. Og så spøy jeg, Også visste jeg at jeg måtte bruke en time til på en ny banan. Kvalmen var dere HELE tiden.

Er man så heldig at det hjelper å spy skulle jeg gladelig stukket fingeren i halsen og fått det overstått, men slik funket det ikke for meg.

Annonse

Huff, angst er ikke noe gøy. Jeg føler med deg. Men du vet helt sikkert at det finnes noe som heter eksponeringsterapi. Hvis du skulle være uheldig å blir kvalm og kaste opp i svangerskapet, så tror jeg helt sikkert at du etter noen ganger vil innse at det slett ikke er så skummelt som du innbiller deg nå. Du har ikke kastet opp på 14 år, men har laget deg noen fantasier om hvor forferdelig dette er. Fantasien er nesten alltid verre enn virkeligheten. Du vil oppleve at å kaste opp er kjipt, men at det ikke er så ille som du ser for deg.

Ellers så får vi håpe at du slipper å være kvalm og kaste opp. Mange er ikke kvalme, jeg har vært kvalm i to svangerskap, men kastet opp lite. Det er ikke sånn at hver gang du føler deg kvalm ender det med at du kaster opp.

Jeg synes det høres ut som du trenger hjelp til å takle denne angsten. Angst skal man ikke bagatellisere, uansett hva den gjelder.

Lykke til! Både med å bli gravid og med det eventuelle svangerskapet!

Det er ikke riktig da... Kvalmen trenger definitivt ikke å gå over om man spyr. Og det føles ikke godt å spy. Jeg var selv dårlig hele første svangerskapet mitt, og skal love deg at spyinga ikke hjalp. Var akkurat like kvalm etterpå, men da måtte jeg begynne på "nytt!. Dvs spise måltidet på nytt. Ikke stas. Kunne bruke en time på en banan som jeg omtrent måtte slikke i meg for at ikke magen skulle skjønne at den fikk mat. Og så spøy jeg, Også visste jeg at jeg måtte bruke en time til på en ny banan. Kvalmen var dere HELE tiden.

Er man så heldig at det hjelper å spy skulle jeg gladelig stukket fingeren i halsen og fått det overstått, men slik funket det ikke for meg.

Vel, vel, for meg så fungerte det sånn da. Og man trenger vel ikke nødvendigvis dele skrekkhistoriene med ei som har angst allerede før hun vet hun er gravid? Det ordner seg nok uansett Skorpion91 :)

Jeg har vært gravid to ganger, og begge gangene kom kvalmen først i uke 6. Tror de ferreste er kvalme før positiv test.

Det som er med angst, er at det bare er å hoppi i det! Kanskje slipper du å spy! Slett ikke alle som gjør det! Og du kan forebygge mye med å spise hver time. Gjerne tørre ting, kjeks, knekkebrød o.l. Nå må du ikke spise store måltider hver time da, men del opp måltidene. Feks: 1 knekkebrød. 1 eple. 1 knekkebrød. Noen gulrøtter . 1 knekkebrød o.l

Jeg vil tro angsten din for å kaste opp er verre enn å faktisk kaste opp..

Er uansett verd det meste når babyen kommer ;)

Jeg har forsøkt alt av terapi, også eksponeringsterapi. Jeg vet dessverre at det ikke er mulig å bli kvitt denne angsten dersom man spyr.. Dessverre. Emetofobi er en av de vanligste typer panikkangst, og det er mange tusen mennesker som lider av dette. De som faktisk har kastet opp med denne angsten (svært få gjør det når man har emetofobi, men det finnes jo noen..) får bare mer angst av det..

De fleste leger sier også det; bare bli gravid, spyr du så spyr du! Vel, det stemmer ikke. Jeg KAN bare ikke spy. Det er verre for meg å tenke på å kaste opp, enn det er å se for meg hele familien (som jeg elsker høyere enn høyest) dø foran ansiktet på meg.. Det er rett og slett grusomt, men jeg vet at det er "nå eller aldri" angående å bli gravid og få barn.. Skummel tanke, virkelig! =/

Kasta aldri opp under noen av mine to graviditeter jeg:) Ikke sikkert du gjør det heller! Skjønner ikke akkurat den angsten du har for å kaste opp men slitermed andre typer angst selv så skjønner det er vondt og vanskelig... Prøv en bra privat psykolog... Det gjorde jeg selv om jeg ikke hadde trua pga at alt annet aldri har funka av psykologer og sånne ting... De funker og jeg går i terapi en dag i uka:) føler med deg! Vil gi deg en varm klem:)

Huff, så trist å høre at du også har angst! Jeg pleier å forklare det som dødsangst (du er HELT sikker på at du kommer til å dø om få sekunder, tenk deg følelsen!), bare at for meg er det å kaste opp, ikke dø. Jeg finnes ikke redd for å dø, men spy er det verste som kan skje meg. Jeg ville heller ha slaktet meg selv og halve jordens befolkning fremfor å kaste opp, det finnes det ingen tvil om.

Noen som har tips til medikamenter og lignende jeg kan bruke, som selvsagt ikke skader magetrollet?

Annonse

Jeg har forsøkt alt av terapi, også eksponeringsterapi. Jeg vet dessverre at det ikke er mulig å bli kvitt denne angsten dersom man spyr.. Dessverre. Emetofobi er en av de vanligste typer panikkangst, og det er mange tusen mennesker som lider av dette. De som faktisk har kastet opp med denne angsten (svært få gjør det når man har emetofobi, men det finnes jo noen..) får bare mer angst av det..

De fleste leger sier også det; bare bli gravid, spyr du så spyr du! Vel, det stemmer ikke. Jeg KAN bare ikke spy. Det er verre for meg å tenke på å kaste opp, enn det er å se for meg hele familien (som jeg elsker høyere enn høyest) dø foran ansiktet på meg.. Det er rett og slett grusomt, men jeg vet at det er "nå eller aldri" angående å bli gravid og få barn.. Skummel tanke, virkelig! =/

Hvorfor i alle dager prøve å bli gravid(og gå ut ifra at du er gravid første pp.) når du sliter sånn psykisk?

Dette kommer til å prege fosteret ditt negativ at du har konstant negativt.

Anonym rett over: for det første, du er ei real drittkjærring! Vet du det?? For det andre så hadde vi alle likt å se deg skrive det du akkurat skrev uten å være anonym så det er lettere å hoppe over innleggene dine. Makan til oppkast du lirer av deg mot ei som har angst!!

TS: Jeg har ingen gode tips dessverre, men skjønner at ønsket om barn er stort. Har du tenkt på andre løsninger? Adopsjon? Dra til USA å få hjelp av en surrugat? Jeg var dårlig fra uke 7 til uke 14.. Kastet opp daglig.. Du kan prøve de sjøsyke armbåndene, eller reisesyke tabletter (vet ikke om du kan ta de når man er gravid da..)

Uansett hva du kommer frem til så masse LYKKE TIL!!!

Varme klemmer!

Anonym rett over: for det første, du er ei real drittkjærring! Vet du det?? For det andre så hadde vi alle likt å se deg skrive det du akkurat skrev uten å være anonym så det er lettere å hoppe over innleggene dine. Makan til oppkast du lirer av deg mot ei som har angst!!

TS: Jeg har ingen gode tips dessverre, men skjønner at ønsket om barn er stort. Har du tenkt på andre løsninger? Adopsjon? Dra til USA å få hjelp av en surrugat? Jeg var dårlig fra uke 7 til uke 14.. Kastet opp daglig.. Du kan prøve de sjøsyke armbåndene, eller reisesyke tabletter (vet ikke om du kan ta de når man er gravid da..)

Uansett hva du kommer frem til så masse LYKKE TIL!!!

Varme klemmer!

Litt uheldig valg av ord i en spyangst tråd? Makan til oppkast du kommer med... herregud...

Btw, jeg var MYE kvalm fra uke 6-14. Men det var faktisk ikke så mange ganger jeg faktisk kastet opp! Som jeg skrev tidligere ble jeg god på å forebygge!

Første gangen satt jeg på skolen i undervisning, passer liksom ikke å spy i klasserommet,- spydde aldri der!

Tror du klarer å holde deg mye mer en folk flest når du har slik angst!

Andre gangen jobbet jeg i hjemmesykepleien, og jeg kan love deg at kvalmen bølget gjennom meg når jeg måtte stelle folk som hadde diaré over alt, eller hostet store mengder slim o.l. Men jeg spydde ikke! Utrolig hva man klarer å holde igjen når man må ;)

Alle blir ikke kvalme og kaster opp. Jeg kaster kun opp en gang på 9 mnd og det var fordi jeg på en klumsete måte klarte å ta tannbørsten litt for langt bak i munnen da jeg pusset tenna! :P Jeg slet kun med litt kvalme om ettermiddagen, og da var det fordi jeg var sulten og sliten etter en lang dag på jobb. Spiser man regelmessig og får i seg litt karbohydrater, så hjelper det. Jeg var kun slik mellom uke 8 og 16. Sjokolade var det eneste jeg måtte holde meg unna, for det taklet jeg ikke. Jeg spiste grønne epler, det hjalp!

Det at jeg vil bli gravid likevel, sier jo LITT om hvor stort mitt ønske om barn er? Det burde du ha tenkt på, Anonym :) Bare det i seg selv er uten tvil et tegn på at jeg virkelig, virkelig ønsker dette. Dere må jo være enige?!

Ellers vil jeg si at jeg er medlem i flere grupper for folk med denne type angst, og MANGE av disse har vært gravid og har barn - men ingen av de har noen gang kastet opp av å gå gravid, ei heller under fødsel, og de har heller aldri blitt smittet av sine barn. Så jeg burde føle meg trygg, men altså, når angsten kan komme helt ut av det blå - uten at jeg verken har vært i nærheten av noen syke, eller i det hele tatt ikke har noen som helst grunn til å kaste opp (er ikke kvalm en gang), så sier det seg selv at angsten kommer ofte nå som det kanskje er en "grunn" til at jeg må kaste opp.

Det at jeg vil bli gravid likevel, sier jo LITT om hvor stort mitt ønske om barn er? Det burde du ha tenkt på, Anonym :) Bare det i seg selv er uten tvil et tegn på at jeg virkelig, virkelig ønsker dette. Dere må jo være enige?!

Ellers vil jeg si at jeg er medlem i flere grupper for folk med denne type angst, og MANGE av disse har vært gravid og har barn - men ingen av de har noen gang kastet opp av å gå gravid, ei heller under fødsel, og de har heller aldri blitt smittet av sine barn. Så jeg burde føle meg trygg, men altså, når angsten kan komme helt ut av det blå - uten at jeg verken har vært i nærheten av noen syke, eller i det hele tatt ikke har noen som helst grunn til å kaste opp (er ikke kvalm en gang), så sier det seg selv at angsten kommer ofte nå som det kanskje er en "grunn" til at jeg må kaste opp.

Synes du er tøff jeg :) absolutt. Så uansett hva som skjer under svangerskapet når du blir gravid, kommer du til å vokse på det.

Jeg har selv andre "helse" problemer. Som kan bli ett problem under ett svangerskap. Men jeg tar det som det kommer. Og skal nok kjempe meg gjennom det om det lar seg gjøre :)

Tusen takk for gode ord! Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli tatt imot så godt som dette, virkelig :) Jeg var mer eller mindre forberedt på "synd, nå får du se hva du har gjort", hehe. Jeg tror og håper med hele mitt hjerte at jeg skal gå igjennom svangerskapet uten å kaste opp - det SKAL jeg bare. Har jeg ikke kastet opp av noen som helst grunn tidligere, skal jeg virkelig ikke det nå heller :)

Hei!

Jeg syns du er supermodig som har kastet deg ut i dette, til tross for angsten. Det er også modig å skrive om det.

Det er jo slett ikke sikkert at det blir noe problem overhodet det med kvalmen. Jeg hadde ikke noen problemer med det i mitt svangeskap, og har hørt mange andre som heller ikke har hatt det.

Skulle det bli aktuelt, så kommer man seg igjennom det. Man er faktisk sterkere en man tror, selv om det føles helt uvirkelig og abstrakt å skulle tenke seg det man er aller mest redd for her i livet.

Syns du skal klappe deg selv på skulderen, og prøve å berolige deg med at dette helt sikkert går greit! Du nevnte jo noe med at de ikke hadde slitt med svangeskapskvalme i familien din, og det er jo en genetisk faktor om jeg ikke tar feil.

Angsten er svært vanlig, ja. Det er fordi det å kaste opp ofte er en veldig kraftig og utrolig skremmende opplevelse av å miste kontrollen. Mange opplever nettopp dette som barn, og utvikler derfor en skremmende angst.

Og, skulle du bli litt kvalm, så trenger du jo slett ikke kaste opp av den grunn. Det går helt sikkert bra!!!

Klem og lykke til

Med god viljestyrke går det nok fint! Folk som ikke har denne angsten føler nok at det å spy kanskje hjelper litt.. Eg kjenner hvertfall selv at hvis eg er grådig kvalm så vil eg spy for å bli bedre, så hvis du er fokusert nok og tar alle forhåndsregler går det nok fint!

Spennende uke (vi er i samme ikm gruppe) i vente! Heier på deg :)

Aldri hørt om denne fobien men angst er angst uansett hva!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...