Gå til innhold

Frøkna 4 1/2 mnd vil plutselig ikke sove alene

Anbefalte innlegg

Utviklingssprang? Mye som skjer med henne om dagen.

Hun har sovet på eget rom i snart 2 mnd, ikke vært noe problem. Legger seg mellom 18:30 og 19, våkner igjen kl 01, 04 og 06:30.

Den siste uka har hun våknet hver eneste time fra 11 til 06 om morgenen. Hun er ikke sulten alle gangene hun har våknet, men bare ligger å småsutrer og sparker av seg dyna.

Har tidligere sovet rundt 5-6 timer på dagtid, men nå er det plutselig maks 2 timer. Jeg kan heller ikke la henne ligge på gulvet, og så bevege meg over i et annet rom. Da begynner hun å skrike.

Har prøvd å flytte sengen hennes inn vedsiden av min seng, men hjalp ikke. I natt la jeg hun over i min seng når jeg la meg og nå har hun sovet godt (2 måtlider og 2 bæsjebleier bare). Og det var virkelig godt å endelig få noen timer sammenhengende søvn. Jeg blir jo så sliten om dagen, for jeg har ingen hjemme som kan avlaste meg. Mannen drar på jobb tidlig og er ikke hjemme igjen før frøkna skal i sengs. Får ikke sovet på dagen siden hun sover så lite.

Men det jeg egentlig lurte på er:

Blir det bare tull på de rutinene vi har opparbeidet hvis jeg nå plutselig skal begynne å ha hu i senga hver natt? Jeg foretrekker helst at hun sover i egen seng, for begge sin skyld.

Fortsetter under...

Gjest peacock

Vel, det er faktisk anbefalt at som minimum dele soverom frem til barnet er et år. Er det rart at en lille baby som ikke kan noe som helst selv har det best sammen med mamma eller pappa fremfor alene på et mørkt rom? Jeg vil våge å påstå at det ligger i genene og er et meget meget sunt instinkt...

Når det så er sagt.... Kanskje hun våkner for di hun er sulten? Er veldig vanlig ved 4-5 måneder at morsmelken ikke er nok lengre. Vi måtte begynne med fast føde da. Tok forresten lang tid å komme opp i noe som lignet på halve og hele porsjoner. En annen mulighet er at hun får tenner, da kan du i så fall prøve dentinox.

Angående sovingen på dagtid vil jeg tro at det løser seg om du får kontroll på nattesøvnen igjen :)

Hun sov sammen med oss de første mnd, men etterhvert begynte hun å våkne av hver eneste lille bevegelse vi gjorde, så da prøvde jeg å legge henne over på eget rom. Det hjalp markant da, og hun sov mye bedre (helt fram til nå)!

Hun er ikke sulten alle gangene hun våkner. Kanskje 2-3 ganger hun er sulten, og 5-6 ganger hun bare tar puppen i munn og sovner (og våkner igjen med en gang jeg legger hun fra meg, så er det på'an igjen). Vi har begynt å introdusere grøt, og vi er oppe i 1/4 porsjon nå :) Sakte men sikkert går det framover.

Tenner har jeg også tenkt på, i og med at hun sikler mye og gnager på alt hele tiden. Men jeg stiller meg litt i tvil til Dentinox i og med at jeg har lest så mye tvilsomt om den. Men blir det å fortsette kommer jeg nok til å ty til det!

Ja, jeg håper og det kommer på plass! For hu er så sliten om dagen nå at hun ikke klarer å sove ordentlig og bruker laaang tid på å sovne. Når kvelden kommer er hun så sliten av å sove så lite på dagtid - blir en ond sirkel.

Hun som alltid har vært sååå glad i å sove lenge!

Hun har atopisk eksem og tidligere har hun klødd seg mye om natten, men nå får hun antihistaminer slik at det ikke skal klø på natten - det har gitt seg heldigvis.

Alle har forskjellige meninger så bare føl det som er riktig for deg. Jeg ville ikke ha vent til jenta mi å sove i samme seng som meg. Men skjønner jo at man gjør det meste når man er trøtt og sliten. Men det er mange som får bedre søvn når de får sitt eget rom.

Har ikke noe godt svar, men det blir nok bedre

Annonse

Knerten min er snart ett år, men husker han hadde en periode når han var 4-5 måneder hvor han våkna hver time, og gjerne holdt det gående med littsutring, misting av smokk osv... Det går seg til, etter en måneds tid sov han normalt igjen.

Min er 5 1/2 måned nå. For en måneds tid siden begynte hun og å tulle med sovingen - oppe hver time, ikke sulten, ville bare holdes og skrek når jeg la henne ned, (det gjør hun for så vidt fremdeles, men sovingen har blitt bedre). Holdt på sånn i ca tre uker frem til første tann dukket opp og nå har det roet seg litt igjen.

Kjenner til det med ikke å få avlastning og lite dagsoving, man blir fryktelig sliten! Her bor hele min familie og svigerfamilien laangt unna, og mannen jobber mye. I tillegg er frøkna utrolig aktiv på dagen og krever konstant oppmerksomhet. Gjesp. Men det går seg nok til :)

Håper det dukker en tann opp hos jenta di snart så du kan få lidt søvn. Forresten brukte vi ikke dentinox, men lot henne smatte på en bit frossen morsmelk i et sånn feeder-nett. Det fungerte bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...