Gå til innhold

Andre som kun går til ordinær ul?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er så mange som er til flere og tidlige ultralyder. Jeg har ikke tenkt meg på ul før i uke 19 ca, og skal til min første kontroll i uke 12. Jeg skjønner jo godt de som har blødninger, har hatt sa, ma eller har andre ting som gjør at de ønsker/trenger ekstra oppfølging. Men så lurer jeg på om det finnes noen i det hele tatt som ikke går for tidlig ul. Begynner nemlig å føle meg unormal...

Dette er mitt andre svangerskap, i første hadde jeg og en ul, og var vel til første kontroll hos lege i uke 8.

Fortsetter under...

I mine to første svangerskap gikk jeg bare til ordinær ul, ble noen flere for å sjekke fostervann, men ikke tidlig. I sist svangerskap var jeg på tidlig ul fordi jeg var usikker på hvor langt jeg var på vei, dette endte i sa. Men grunnen er vel at flere har muligheten til å ta tidlig ul nå, de fleste plassene har dette tilbudet og jeg tror det for mange ikke er virkelig før man har sett det bankende hjertet. Jeg er veldig usikker om jeg skal ta tidlig ul nå, fordi det ble en så negativ opplevelse sist, samtidig vil jeg heller finne et dødt foster i uke 9-12 kontra å gå til uke 18-19 som er ordinær ul..

jeg skal ikke på tidlig ul denne gangen, var med første pga blødning og tidligere sa, og andre fordi jeg ikke ante termin (hadde ikke fått igjen mensen fra første graviditet enda). Hadde jeg fått gratis Ul i uke 12 så hadde jeg takket ja til det, er kjekt å vite at alt er bra, også vet jeg ikke hvor langt jeg er på vei.... Men bruker heller de 1200 kr å noe annet denne gangen .-)

Jeg skjønner godt at mange ønsker tidlig UL, ingen problemer med å skjønne at det er godt å få bekreftelse, særlig om ting har gått galt før. :) Jeg gleder meg jo også veldig til både å høre hjertelyd og å få sett nurket i magen.

Jeg har vært heldig og har aldri opplevd å miste eller å ha blødninger, eneste "motstand" jeg har hatt er at det tok 22pp for å bli gravid med førstemann. Jeg kjenner meg "veldig gravid", og jeg prøver å "stole på kroppen" og tenke at den klarer det fint. Det er så utrolig mye man kan bekymre seg for, men med min historie så er det jo ikke grunn for bekymring utover det vanlige. Derfor følger jeg standardløpet.

Sist følte jeg nesten at jeg måtte forsvare at jeg ikke tok tidlig ul. Fikk mange spørsmål om hva hvis noe var galt, hvis fosteret var stor o.l. Følte at jeg ble sett på som uansvarlig.

Jeg har aldri vært på tidlig ul og har ikke tenkt å dra nå heller. Hadde ørten ultralyder i siste svangerskap pga stoffskifte problemer, men håper jeg nå er "frisk" og kan nøye meg med den ene obligatoriske. Er veldig "trygg" på å være gravid og har ikke noe behov for å kikke hele tiden.

Annonse

samtidig vil jeg heller finne et dødt foster i uke 9-12 kontra å gå til uke 18-19 som er ordinær ul..

Signerer denne. En av mine kjære kollegaer måtte gjennom en medisinsk abort i uke 21 da de fant massive misdannelser uforenlig med liv utenfor livmoren på ordinær UL. Hun hadde da kjent babyen sparke i ukevis og begynte å få fin og stor mage :( Det å oppdage misdannelser på et tidlig stadium var grunnen til at jeg tok tidlig UL (privat) med nr 2. Med nr 1 tok jeg ikke tidlig UL og det angret jeg på i 3. trimester, da jeg har en tendens til å bekymre meg litt for mye (jobber med svært syke barn).

Endret av Madolyn&Muffin

Jeg venter nummer fire og har et hjerteproblem som gjør at det er definert som høyrisk. Likevel har jeg alle fire gangene valgt å stå over tidlig ul. Jeg har aldri mistet eller noe slik, og min erfaring er at det blir mer enn nok ultralyder og sykehusturer på oss utover i svangerskapet...

Men for all del. Hvis man liker UL, og slipper å krysse halve landet for å komme dit, er det sikkert greit. Eller hvis man faktisk blir beroliget av ul.

For min del er det imidlertid litt av magien å få undres over den lille så lenge det er noe å undres over...

Jeg er nå i uke 19 og skal til ordinær ul i neste uke. Er førstegangs og har heller aldri hatt verken sa eller ma, så er vel så "uskyldig" at jeg ikke har tenkt tanken om tidlig ultralyd.. Men skal jo bare være glad til sikkert :) At alt forhåpentligvis har gått bra så langt.. :)

Hadde sikkert tenkt annerledes hvis jeg hadde hatt grunn til bekymring!

Jeg hadde ikke betalt for tidlig UL, men min private gyn gjør det uten ekstra kostnad for å sjekke at alt ser bra ut på første time. Gjorde det med første mann og alt blir så mye virkeligere når man ser hjertet slå. Underbar følelse! :) Opplevde etter det blødninger i uke 10 og 13 med første mann, så var da inn på ekstra sjekk med UL. Jeg tar ellers sterk medisin mot epilepsi så får en ekstra grundig UL rundt uke 17 for å sjekke hjertet og andre indre organer.

Jeg ser at det er så mange som er til flere og tidlige ultralyder. Jeg har ikke tenkt meg på ul før i uke 19 ca, og skal til min første kontroll i uke 12. Jeg skjønner jo godt de som har blødninger, har hatt sa, ma eller har andre ting som gjør at de ønsker/trenger ekstra oppfølging. Men så lurer jeg på om det finnes noen i det hele tatt som ikke går for tidlig ul. Begynner nemlig å føle meg unormal...

Dette er mitt andre svangerskap, i første hadde jeg og en ul, og var vel til første kontroll hos lege i uke 8.

I mitt første svangerskap så hadde jeg kun den ordinære ultralyden. Kom ikke på at det skulle være nødvendig med flere enn det. Graviditeten som kom etter det oppdaget jeg at jeg bar på et foster som hadde vært dødt i ca. fire uker. Da lovte jeg meg at jeg aldri skulle gå gjennom det igjen. Og med god grunn - jeg har hatt tre ma etter dette også. Så siden kroppen min ikke ordner opp selv, så må jeg heller få litt oppfølging.

Men jeg likte mye bedre å ha en helt normal graviditet med normal oppfølging som jeg hadde første gangen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...