Gå til innhold

Brukt i Danmark, men går det når vi bor i Norge? Freja/Freia/Freya

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vi begge vært danske og bodd i DK hadde vi ganske så sikkert gått for Freja/Freia til vårt kommende barn. Men går det når, mor er norsk, far dansk og vi bor i Norge?

Ingen av oss er sjokoladegriser, men Freia er nå freia...... Har de monopol på navnet? Frida eller Ella er alternativer.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Hilsen snart mor til to

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns faktisk Freja var veldig søtt :)

Vet ikke helt om jeg hadde tort det navnet, hadde blitt engstelig for mobbing om barnet ble litt rund og lignende.

Frøya er jo fint da?

Skrevet

Absolutt! Min datter heter Freya og vi bor i Norge. Hun er født i England og min mann er engelsk. Fungere helt fint, mange positive reaksjoner. Hun går nå i 1 klasse. Jeg var litt skeptisk når vi skulle velge navn nettopp pga freia melkesjokolade. Men har fått bare positive tilbakemeldinger og hun liker navnet sitt selv også.

Håper dette hjelper.

Liker også Ella som var et alternativ når Freya ble flødt, men nå er det mange rundt oss som har valgt det navnet så glad vi valgte Freya. Venter nå en jente til og hun skal mest sannsynlig hete Ellie.

Skrevet

Freja funker fint :-) Ellers brukes jo Frøy og Frøya på norsk. Frida er fint, og Ella også, men begge disse er på Navnetoppen i Norge - hvis dere vil unngå de mest populære navnene.

Skrevet

Ikke pent. Prøv et annet navn

Skrevet

Synes Freia er den peneste stavemåten, men ville likevel gått for Freja/Freya grunnet sjokolademerket. Ellers er jo Frøya/Frøy gode alternativer (som allerede nevnt).

Skrevet

Synes Freia er den peneste stavemåten, men ville likevel gått for Freja/Freya grunnet sjokolademerket. Ellers er jo Frøya/Frøy gode alternativer (som allerede nevnt).

Sign :-)

Skrevet

Et aldeles nyyydelig navn, og faktisk så tenker jeg ikke så sjokolade når jeg hører det brukt som pikenavn. Uansett så gjør det ingen verdens ting synes jeg: Nora (syltetøy), Idun og Felix (ketchup), Sunniva (juice), Tine (melk)...

Ville skrevet det Freja eller Freya :)

Skrevet

Er ikke ofte jeg signerer Suebird (vi har jevnt over ulik smak), men jeg er HELT enig. Det er et flott navn, og har dessuten lange tradisjoner i Norge. Jeg er også enig i skrivemåtene. Jeg har for øvrig en mamma og en god venninne som heter Tine, ingen av dem har nevneverdige melkeplager. :P

Skrevet

Vet om en liten Freya. Litt uvant, men koselig og helt brukbart navn.

Skrevet

Syns det er et flott navn, og likte stavemåten Freya best :-)

Skrevet

Freya er kjempeflott :)

Frida er mer brukt, og litt kjedelig..

Skrevet

Jeg synes Freya er fint! Tenker ikke på sjokolade i det hele tatt. Jeg ville unngått stavemåten Freia, det er jo helt likt sjokolademerket Freia. Jeg synes også at Freja blir for likt, men Freya med y er jo bare nydelig.

Ellers liker jeg faktisk Frøya enda bedre! Og da har dere i alle fall ingen assosiasjoner til melkesjokolade. ;)

Skrevet

Jeg veit om ei jente som heter Freja - veldig fint navn! Dere kan lett kalle jenta deres dette. Eller Freia. Freya liker jeg ikke likegodt, syns det blir for likt Frøya som hadde vært helt uaktuelt for meg.

Veldig mange som er blitt kalt Ella for tiden, men liker dere dette godt hadde jeg heller ikke nølt.

Skrevet

Freya syntes jeg var kjempefint :)

Skrevet

Jeg tenker iallefall ikke sjokolade, syns det er kjempefint :) Har selv en Felix og han syns det bare er stas at navnet hans står på både potetmos, ketchup og andre ting i Sverige :)

Skrevet

Bare ikke gå for Freia pga. sjokolademerket, så går det nok fint. Freja synes jeg blir finest. Eventuelt Frøya kan gå an. Går også an å ta et mellomnavn så hun kan velge hvilket navn hun vil bruke. Freja Marie, Freja Sofie osv.

Skrevet

Hadde vi begge vært danske og bodd i DK hadde vi ganske så sikkert gått for Freja/Freia til vårt kommende barn. Men går det når, mor er norsk, far dansk og vi bor i Norge?

Ingen av oss er sjokoladegriser, men Freia er nå freia...... Har de monopol på navnet? Frida eller Ella er alternativer.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Kjenner to som heter freya jeg ( de skrives med y begge to) :) går absolutt :)

Hilsen snart mor til to

Skrevet

Oi.. Der skjedde det noe rart? ..

Skrevet

Jeg synes dere skal velge Freya hvis dere liker det. Det er et kjempe fint navn og de som blir kjent med datteren deres kommer til å tenke på henne når de hører navnet Freya og ikke på Freia melkesjokolade. Jeg kjenner både folk som heter Tine og Synnøve og de er begge veldig stolte over navnene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...