Gå til innhold

Planlagt KS,sykemeldt og permisjon...?

Anbefalte innlegg

Skal ha planlagt KS i januar en gang, vet ikke dato og det er en stund til jeg får den også. Har forstått det slik at dersom man har planlagt KS blir dette ny termindato, og for min del ska barnet ut i uke 37.

MEN, så lenge jeg ikke har fått dato må jeg jo få permisjonssøknaden inn til NAV, og må foreløpig bruke termin datoen som utgangspunkt. Jeg er også sykemeldt, og blir det ut svangerskapet, så jeg merker jo ikke forskjell på om jeg er i permisjon eller er sykemeldt (mtp på at en skal ut 3 uker før).

Hva skjer hvis jeg søker som normalt, med vanlig termindato? Kan NAV fange opp at jeg skal ha planlagt KS hvis jeg ikke informerer om det? Jeg vil jo helst ha de 3 ukene med den lille, hvis jeg får til det.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985628-planlagt-kssykemeldt-og-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med at du helst vil ha de tre ukene med den lille?

De tre ukene får du jo uansett ;)

Hvis du tenkte på å ikke miste tre uker med permisjon så er det ikke så stor forskjell fra sykepenger og permisjonspenger vil jeg tro.

Men du vet at du kan ta permisjon inntil 3 mnd før termin?

Selv om dette vil korte ned på permisjon i ettertid er det genialt iforhold til oss som alltid fødested før termin. For tar ikke jeg ut permisjon 5 uker før ul termin mister jeg noen uker. Det du ikke rekker å ta før fødsel får du ikke igjen om du skjønner.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt permisjon fra 1/1 jeg. Iom du ikke vet eksakt dato ennå så er det like greit. Iom du er sykemeldt...

Kanskje jeg forklarte meg litt dårlig.. Men ja, lurer bl.a. på på om de 3 ukene forsvinner dersom man føder før tiden? Jeg trodde disse var en del av hele permisjonen, men bare at de er forbeholdt mor (3 uker før, 6 uker etter) Har ikke lyst å starte permisjon i uke 34, for da er det jo desember og det passer ikke inn i min permisjons kabal :/

Det er slik at de 3 ukene du er forpliktet til å ta ut før termindato, kan du ikke "få igjen" med den lille i etterkant.

Føder du før, termindato (uavhengig om du tar KS eller føder vanlig, så mister du de resterende dato og resten av permisjon blir beregnet ut i fra fødedato.

Jeg fikk mi snuppe 3 dager før termin og disse dagene forkortet min permisjon med 3 dager. Det er kun din permisjon som forkortes, så da må dere eventuelt forskyve pappapermisjonen med tilsvarende dager om du/dere ikke kan bruke feriedager....

Husk også at permisjonen beregnes hos fra NAV fra uke til uke...så om det er ønskelig å strekke permisjonen mest mulig, så søk om ferie i de ukene i mai hvor det er mange røde dager....

Da bruker du færre feriedager, som du kan bruke eventuelt senere til å forlenge permisjonen.....

Endret av Viiii

Ja det var det jeg mente. 3 uker er forbeholdt mor før termin og 6 uker etter. Mao.

100% permisjon = 47 uker.

12 uker er pappaperm.

6 uker er mor etter fødsel.

Føder du før termin mister du tilsvarende dager du fødte før.

Jeg har alltid født før, og dermed tar jeg alltid ut permisjon i god tid før.

Men som jeg også skrev så har du sykemelding mest sannsynlig til fødsel og da mener jeg og at det ikke er så "farlig". Om du skjønner?

En ting er om en "holder" ut i jobb inntil uke 37 fordi en ikke vet reglene, også føder en i uke 38 fordi en har stresset mye.

Da mistet en to uker.

Da er det bedre å ta permisjon litt tidligere...

Om du velger å ta de 3 ukene fra uke 34 (siden du skal ta keisersnitt i uke 37) eller være sykemeldt til uke 37, er vel kanskje ikke den store forskjellen.....

Men uansett blir permisjonen for de resterende ukene (mors 35 ved 100 % lønn) beregent fra fødedato.

Annonse

Hm..jeg spurte jordmor om akuratt dette i forrige uke,jeg skal nemlig også ha planlagt KS,minst 2 uker før termin.

Hun mente at NAV kun forholder seg til fastsatt termin og at det ikke har noe å si om vi får ks før.Så det vil si at vi mister noen uker av permisjonen uansett.. hun sa at det ikke hjelper om jeg ringer til Nav og gir de ks-dato... litt rart egentlig.

Hm..jeg spurte jordmor om akuratt dette i forrige uke,jeg skal nemlig også ha planlagt KS,minst 2 uker før termin.

Hun mente at NAV kun forholder seg til fastsatt termin og at det ikke har noe å si om vi får ks før.Så det vil si at vi mister noen uker av permisjonen uansett.. hun sa at det ikke hjelper om jeg ringer til Nav og gir de ks-dato... litt rart egentlig.

Jeg chattet med de for en tid tilbake, og de bekreftet at dersom det er planlagt KS blir dette ny dato. Dette fordi mor skal ut 3 uker før. Ta for eksempel mitt tilfelle, hvor ungen skal ut i uke 37. Hadde jeg vært i arbeid hadde jeg jo da gått rett fra arbeid til fødsel...

Det er slik at de 3 ukene du er forpliktet til å ta ut før termindato, kan du ikke "få igjen" med den lille i etterkant.

Føder du før, termindato (uavhengig om du tar KS eller føder vanlig, så mister du de resterende dato og resten av permisjon blir beregnet ut i fra fødedato.

Jeg fikk mi snuppe 3 dager før termin og disse dagene forkortet min permisjon med 3 dager. Det er kun din permisjon som forkortes, så da må dere eventuelt forskyve pappapermisjonen med tilsvarende dager om du/dere ikke kan bruke feriedager....

Husk også at permisjonen beregnes hos fra NAV fra uke til uke...så om det er ønskelig å strekke permisjonen mest mulig, så søk om ferie i de ukene i mai hvor det er mange røde dager....

Da bruker du færre feriedager, som du kan bruke eventuelt senere til å forlenge permisjonen.....

Mtp ferie etc, jeg får jo ikke noe av arbeidsgiver, alt går via NAV. Feriepengene får jeg utbetalt i januar og må selv regulere når jeg tar ferie. Hadde egentlig bare tenkt å bruke dette etter endt permisjon, som om jeg går i ulønnet perm... Så lenge jeg styrer det selv, hvordan kan jeg da forlenge permisjonen med å ta f.eks ferie de ukene det er mye dager, når NAV uansett regner uker?

#foretstyr

Du får jo feriepengene dine i januar fra arbeidgiver ja..Du vil da få full feriepengeutbetaling i 2013 og du kan da ta ut 4 eventuelt 5 uker (det spørs hvordan avtale du har på jobb).

Jeg fikk nummer 2 i september 2011 - da tilpasset vi oss fra og med 2012. Slik at permisjonen min ble regnet fra mandag til søndag (ei uke) Tok ut f.eks 2 feriedager før påske, avspaserte onsdagen, tok ut 4 feriedager etter påske - og da hadde jeg 2 uker ferie, men hadde kun tatt ut 6 feriedager i stedet for 10...likdan gjorde jeg det i mai - med 1. mai, 17. mai evt. kristihimmelfarst dag og pinse....da spares det 1 feriedag for hver hele uke en har ferie....og disse kan du bruke etter endt permisjon og dermed forlenge "permisjonen"....du kan fort spare inn ei ekstra uke fri (og kanskje litt mer) om du bruker ferien din på dette....og da trenger du mindre ulønna permisjon for å få det til å gå i hop....

Det er jo i 2014 at NAV utbetaler deg feriepenger og det er ikke full opptjening av feriepenger når en er i permisjon. Husker ikke reglene....

Jeg er så heldig at jeg slipper å forholde meg til NAV - det sørger arbeidsgiver for. Det eneste jeg må gjøre er å søke i god tid til NAV, slik at arbeidsgiver for igjen penger når jeg er i permisjon. Jeg er også heldig at jeg får full feriepengeopptjening på hele permisjonen, slik at jeg ikke taper feriepenger på å være i permisjon....Det er jeg superglad for....

Skulle gjerne ha forklart deg det hele med en kalender ....

Dessverre tror jeg ikke at jeg får det til med nummer 3 denne "sparingen" av feriedager. Har foreløpig termin 27. april....og vet ikke om jeg kan ta ferie allerede i mai da...eller om jeg da Må ta ut mine 6 uker....det må undersøkes... ... :)

Endret av Viiii

Skal forsøke å forklare med ett lett eksempel...

Føder du en mandag - regner NAV ei uke fra mandag til søndag (eller egentlig de fem arbeidsdagenen), så kommer du til påske. Da tar du fri mandag og tirsdag(evt. onsdag eller avspasserer om du kan det), så tar du ferie de 4 dagene etter påske. Så begynner NAV på sine uker igjen - som neste år er 8. april...da har du tatt ut 6 evt. 7 feriedager og har 2 uker ferie.....og kan benytte de siste 3 senere....

Har hørt at noen arbeidsgivere er litt sære at tar du ut 4 feriedager når det er en rød kalenderdag, så må du ta ut 5....men vet ikke om de har lov til det....

Skjønte du hva jeg forsøkte å forklare nå?? :)

Jordmor på sykehuset sa jeg skulle oppgi ks-dato som termin til NAV. Det gjorde jeg, og jeg skrev også uttrykkelig i søknaden hva som var ks-dato, og hva som var termindato, slik at de ikke skulle kunne "ta" meg på det i ettertid. De brukte ks-dato som utgangspunkt for beregningene.

Annonse

Føder du en mandag - regner NAV ei uke fra mandag til søndag (eller egentlig de fem arbeidsdagenen), så kommer du til påske. Da tar du fri mandag og tirsdag(evt. onsdag eller avspasserer om du kan det), så tar du ferie de 4 dagene etter påske. Så begynner NAV på sine uker igjen - som neste år er 8. april...da har du tatt ut 6 evt. 7 feriedager og har 2 uker ferie.....og kan benytte de siste 3 senere....

Har hørt at noen arbeidsgivere er litt sære at tar du ut 4 feriedager når det er en rød kalenderdag, så må du ta ut 5....men vet ikke om de har lov til det....

Jada, ser logikken i det :) men får jeg lønn fra NAV på de røde dagene da? Siden det nevnes at de regner i uker og ikke dager. ..?

Skulle ikke trodd dette er min 3. gang :P Når jeg har regnet ut perm har jeg jo gått utfra at 1uke=5 arbeidsdager...

Jada, ser logikken i det :) men får jeg lønn fra NAV på de røde dagene da? Siden det nevnes at de regner i uker og ikke dager. ..?

Skulle ikke trodd dette er min 3. gang :P Når jeg har regnet ut perm har jeg jo gått utfra at 1uke=5 arbeidsdager...

Du får nok lønn på de røde dagene fra NAV - mener at de regner fra uke til uke uavhengig om det er røde dager eller ikke...

Det er dine opptjente feriedager du kan få bedre utnyttelse av om du tar ferie i de ukene med røde dagene er...

Ei uke er fem dager hos nav ja :) Men de tar ikke hensyn til eventuelle røde dager.....Så det er viktig at "NAV-ukene" ikke brukes i uker med røde dager :)

Ta ut en kalender for 2013 og prøv å regne på dette....

Se om du ikke får bedre utnyttelse av dine feriedager om du bruker feriedager i uker med røde dager.....

Vi telte og telte før nummer 2.... :) Slik at vi brukte minst mulig ulønnet permisjon før ho skulle begynne i barnehage....

Skal igjen undersøke muligheten om å ta ut ferie i disse 6 ukene etter fødsel som er satt av til mor....Jeg krysser fingrene for at jeg også denne gangen blir satt i gang omtrent ved termindato slik som sist.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...