Anne-B. Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg skal ha en hel boks, tenkte jeg, men ikke like tidlig som i fjor, gikk helt amok og hadde seriøse abstinenser etter jul. KNEGG! En husmors julegleder.
Gjest sug lut Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Ah, julekuk, før du din glans har tapt Da er jeg det hvorav alt er skapt, Før du har mistet din krones guld Da er jeg full.
Gjest amandine Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 He he he god morgen Anne-B! Har du kirsebærlikør fra i fjor til disse kukene dine? Jeg stemmer nok en gang for peppernøtter. Runde og harde.
Anne-B. Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har en flaske stående i vinduskarmen. Julekuk og vin blir fin! Hahahaahahahaahahaa.
Anne-B. Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2012 He he he god morgen Anne-B! Har du kirsebærlikør fra i fjor til disse kukene dine? Jeg stemmer nok en gang for peppernøtter. Runde og harde. Jeg har aldri prøvd peppernøtter før. Oppskrift?
Gjest amandine Skrevet 31. oktober 2012 #8 Skrevet 31. oktober 2012 Kan du få. Litt innviklet,men here goes: 250g sirup 750g sukker 1 dl fløte saft og skall av en sitron 1 dråpe rosenolje 500 g smør 180g malte mandler 1250 g mel 2 toppede ts pottaske 4 ts kanel 2 ts kardemomme Smelt smør og løs opp sukkeret. Bland i sirup, sitron, mandler og rosenolje, sikt i det tørre. Du må jobbe med det mens det er varmt(som pokker), og trill ut rundinger på str med et kronestykke som du presser ned med en gaffel. Oppskriften gir ca 200 stk. Stekes ved 175 grader ca 8 minutter(varierer veldig og går fortere og fortere etter hvert) Blir sprø og harde og sinnsykt gode, kan med fordel dyppes i kaffen.. Og er ved siden av den tunge fruktkaken som jeg begynner på nå snart det eneste jeg Må ha av julekaker;-)
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 31. oktober 2012 #9 Skrevet 31. oktober 2012 Julekuk er vel den eneste julegleden jeg ønsker velkommen så tidlig som mulig
LanzaroteJenta Skrevet 31. oktober 2012 #10 Skrevet 31. oktober 2012 Hvor mange? Tja.. Tror gubben blir arg om det blir fler enn hans, så jeg sier 1. Med en fin rød sløyfe og bjeller(!) på Kniiis!
ellen-propellen Skrevet 31. oktober 2012 #11 Skrevet 31. oktober 2012 Var det jeg lovet meg selv at jeg skulle ha i år. Kan man få oppskrift på julekuk igjen? Siden man er komplett idiot og glemte å printe i fjor :-S
bIomstre Skrevet 31. oktober 2012 #12 Skrevet 31. oktober 2012 Var det jeg lovet meg selv at jeg skulle ha i år. Kan man få oppskrift på julekuk igjen? Siden man er komplett idiot og glemte å printe i fjor :-S Let under Nissemors intimjulekuker
ellen-propellen Skrevet 31. oktober 2012 #13 Skrevet 31. oktober 2012 copy/pastet om flere trenger den: Julekuker (Tre specier) Like deler (vekt) sukker, smør og mel blandes sammen, med 400 gram av hver får du nok til to plater. På hver plate med bakepapir klapper du ut to lange rektangler av deig, ca 15 cm brede, og steker på 180 grader til den begynner å bli lett gylden. La dem avkjøle litt, og er de blitt veldig tynne (flyter ut) så skyv dem litt sammen før de stivner så de blir litt tjukkere (da blir de seigere inni) før du deler i smale skiver og lar avkjøle helt før du legger i bokser. Sprø utenpå og litt seige i midten.
valkyrien Skrevet 31. oktober 2012 #14 Skrevet 31. oktober 2012 Disse må prøves Holdbarhetstiden på disse da?
Gjest sug lut Skrevet 31. oktober 2012 #15 Skrevet 31. oktober 2012 Disse må prøves Holdbarhetstiden på disse da? Spørs hvor godt du gjemmer boksen.
valkyrien Skrevet 31. oktober 2012 #16 Skrevet 31. oktober 2012 Disse må prøves Holdbarhetstiden på disse da? Spørs hvor godt du gjemmer boksen. Disse må prøves Holdbarhetstiden på disse da? Spørs hvor godt du gjemmer boksen. Fantastisk Men hvis man skal gi bort kaker til jul, hvor nærme bør de bakes ?
Gjest sug lut Skrevet 31. oktober 2012 #17 Skrevet 31. oktober 2012 Disse må prøves Holdbarhetstiden på disse da? Spørs hvor godt du gjemmer boksen. Disse må prøves Holdbarhetstiden på disse da? Spørs hvor godt du gjemmer boksen. Fantastisk Men hvis man skal gi bort kaker til jul, hvor nærme bør de bakes ? Jeg har sjelden vært kreativ nok med gjemming, men en gang fant jeg i hvert fall igjen tre stk i bunnen av en boks mot slutten av januar, og de var ikke helt som de skulle lenger - antakelig noe med mengden smør, tenker jeg. Så jeg vil anbefale å bake dem et par uker før de skal gis bort, egentlig, eller så nær som mulig. Jeg skal forresten også gi bort minst to bokser av disse i år.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 1. november 2012 #19 Skrevet 1. november 2012 Er det dette vi kaller "brune pinner", kanskje? I så fall er jeg med. Blir haugesvis av julekuker i år!
Gjest sug lut Skrevet 1. november 2012 #20 Skrevet 1. november 2012 Er det dette vi kaller "brune pinner", kanskje? I så fall er jeg med. Blir haugesvis av julekuker i år! Nei, brune pinner er annerledes, de har mange ingredienser (her er det bare mel, sukker, smør) og sirup blant annet. Men det er også sykt godt!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 1. november 2012 #21 Skrevet 1. november 2012 Hummm... Må høre med mannfolket om jeg har rett på noe julekuker i år Men ellers.. Er lite av kaker her i huset, jeg lager pepperkaker (merksnodig nok, så blir det bare en halv deig som blir bakt ut?! fatter ikke jeg, mett er jeg også etter den bakingen der) også må vi ha kokosmakroner.. Ellers går det i hjemmelaget julegodteri, karameller osv her
ellen-propellen Skrevet 1. november 2012 #22 Skrevet 1. november 2012 Finnes det bilder av dem? Jeg har prøvd å gågle men finner ikke kaker. Jeg hater å bake i blinde , det tør jeg ikke.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 1. november 2012 #23 Skrevet 1. november 2012 Er det dette vi kaller "brune pinner", kanskje? I så fall er jeg med. Blir haugesvis av julekuker i år! Nei, brune pinner er annerledes, de har mange ingredienser (her er det bare mel, sukker, smør) og sirup blant annet. Men det er også sykt godt! Da er jeg jo nødt til å prøve meg på en julekuk. Kanskje allerede i kveld? En god ting kan ikke komme for tidlig
Gjest amandine Skrevet 1. november 2012 #24 Skrevet 1. november 2012 Er det dette vi kaller "brune pinner", kanskje? I så fall er jeg med. Blir haugesvis av julekuker i år! Nei, brune pinner er annerledes, de har mange ingredienser (her er det bare mel, sukker, smør) og sirup blant annet. Men det er også sykt godt! Da er jeg jo nødt til å prøve meg på en julekuk. Kanskje allerede i kveld? En god ting kan ikke komme for tidlig En god ting kan definitivt komme for tidlig. Nuff said;-)
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 1. november 2012 #25 Skrevet 1. november 2012 Er det dette vi kaller "brune pinner", kanskje? I så fall er jeg med. Blir haugesvis av julekuker i år! Nei, brune pinner er annerledes, de har mange ingredienser (her er det bare mel, sukker, smør) og sirup blant annet. Men det er også sykt godt! Da er jeg jo nødt til å prøve meg på en julekuk. Kanskje allerede i kveld? En god ting kan ikke komme for tidlig En god ting kan definitivt komme for tidlig. Nuff said;-) God jul, liksom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå