Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #1 Del Skrevet 30. oktober 2012 ...kan dere fortelle litt om hva som skjedde både før, under og etterpå? Jeg har lest diverse artikler, men lurer jo allikevel på endel: *Får en innsatt kateter FøR en kommer til operasjonsstua? Er dette noe en kan "ønske" å få gjort før en kommer dit kanskje? *Tar det lang tid fra en kommer til operasjonsstua til en får epidural og mannen kan komme inn? *Hvor lang tid tar det fra babyen er ute til en selv er ferdigsydd ca? *Kan en få se/holde babyen selv om en fortsatt ligger på overvåkningen om alt er ok med babyen? *Hvor lenge er en innlagt etter ett KS? *Får en familierom, evt ligge på barselhotell etter KS? *Må en få blodfortynnende i sprøyteform, og evt hvor lenge? Skal snart på samtale på sykehuset, men ønsker å vite litt på forhånd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985592-dere-som-har-hatt-planlagt-ks/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 31. oktober 2012 #2 Del Skrevet 31. oktober 2012 * Jeg fikk det innlagt på "vanlig" rom før operasjonsstua. Synes det var veldig greit å slippe å ligge og sprike med beina foran masse mennesker, egentlig. Noen ber om å få satt den etter spinalen, men jeg synes ikke det gjør særlig vondt med å få satt inn kateter, så jeg synes ikke det er nødvendig. * Hadde ikke klokke - det føltes veldig lenge, men det var nok ikke det. Kanskje 5-10 minutter? * Kommer veldig an på. F.eks. om man har blødninger, jeg hadde et brokk etter første ks som de måtte fikse på andre ks, hvordan de syr igjen... Førstemann tok under 10 minutter (dette var uvanlig kort tid, iflg jordmor, hadde en ekstremt erfaren gynekolog - HELE keisersnittet var over på 12 minutter). Med andremann var det nok betydelig lenger. * Det har jeg fått begge gangene - har fått barnet inn til meg etter at de er ferdige med veiing og måling, fått på klær og slikt. * Varierer, vanligvis 3-5 dager. * Jeg lå på barsel hele tiden. Noen steder får man ligge på barselhotell de siste dagene, det varierer nok. Men om du skal være på barselhotell, må du i utgangspunktet være sprek nok til å stelle barnet selv hele tiden og ha det inne hos deg hele natta, husk det! Ikke alle som klarer det! * Ja. Tror det var 5-6 dager med førstemann (fikk med sprøyter hjem, mannen min - som er lege - satte dem). Med andremann fikk jeg litt kortere, tror det var 4-5 dager (inntil vi dro hjem fra sykehuset). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985592-dere-som-har-hatt-planlagt-ks/#findComment-144687867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #3 Del Skrevet 31. oktober 2012 Kateter ble satt før operasjon, fikk ikke valget om noe annet. Måtte vente ca. 5-10 min på operasjonsstua før spinalbedøvelsen ble satt. Barnet ble tatt ut 5 min senere. De brukte 30 min for sy meg sammen. Lå på postoperativ i 8 timer mens babyen var på fødeavdelingen, var ikke i stand til å ha den hos meg. Lå på barselavdelingen på tomannsrom i 3 dager, VELDIG slitsomt å dele rom. Fikk ikke lov å være på barselshotell og fikk heller ikke familierom. Sykepleierne måtte ta seg av babyen når mannen ikke var der. Var veldig avhendig av sykepleierne. Fikk blodfortynnende i 3 dager. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985592-dere-som-har-hatt-planlagt-ks/#findComment-144688736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 1. november 2012 #4 Del Skrevet 1. november 2012 Fikk kateter satt inn før operasjonsstua, og gikk fra rommet den ble satt inn på til operasjonsstua med kateteret over armen. Veldig sexy. ;-) På operasjonsstua satte jeg meg på operasjonsbenken, og alt begynte med en gang. Anestesilegen satte epidural og de sjekker at bedøvelsen virker. Fra de startet operasjonen tok det 8 minutter til lillegull var ute, da gikk mannen med babyen på brystet og fikk lillegull målt og veid og vasket. Kom tilbake kort tid senere og jeg fikk lillegull på brystet mens de sydde ferdig. Tok cirka en halvtime å sy igjen etter at babyen var ute. Var mitt andre keisersnitt. På oppvåkning lå jeg i ca 3 timer, tror jeg. Første timen alene, så kom mann og baby inn. Dette var altså helt frisk baby og helt frisk mamma. Etterpå fikk jeg delt rom på barselavdeling, siden det var planlagt keisersnitt, fikk jeg ikke dra på barselhotellet. De hadde ikke noe familierom, fødte i juli og det var høysesong for fødsler, sa de. Vanlig policy på Ullevål. Hadde keisersnitt kl 10, var på beina ved 20-21-tiden samme kveld, fikk tatt ut kateter og gått på do. Neste dag ble kanylene i hånden tatt bort. Syntes det var slitsomt å dele rom, delte med mor og barn med mye lyd i. Og siden det er mitt andre barn, ville jeg hjem til mann og førstemann i stedet. Følte jeg fikk mer hjelp hjemme, som andregangsfødene regner de med at man klarer seg selv - og det gjør man jo. Men de første dagene er man jo litt sliten og det drar litt i såret. Sjekket ut etter 2 døgn på sykehus. Deilig å komme hjem. Ikke noe problem med keisersnittet eller lillegull, behandlet arret morgen og kevld med et tynt lag m silikonkrem som heter Kelocote. Nå, 16 mnd senere, er det kun en tynn, hvit strek tilbake. Du må se nøye etter for å se at jeg har tatt keisersnitt - og jeg har tatt to. :-) Jeg fikk blodfortynnende sprøyter med hjem, satte selv en hver dag i 6 uker, men jeg har Leiden mutasjon, som gjør at jeg måtte sette sprøyter lenger enn de som ikke har det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985592-dere-som-har-hatt-planlagt-ks/#findComment-144690638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå