Jern-Erna Skrevet 30. oktober 2012 #1 Del Skrevet 30. oktober 2012 Lar dere babyene styre ammingen helt selv, eller vekker dere dem? Og hva med på kveldstid - vekker dere dem før dere legger dere selv for mat, eller? Gutten min, på 14 dager, har nå sovet i over 4 timer.. Usikker på om jeg skal vekke han, eller ikke Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985482-nyf%C3%B8dt-og-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 1. november 2012 #2 Del Skrevet 1. november 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no For friske, fullbårne barn som legger fint på seg pleier vi si at det er ok å ha et lengre sovestrekk om natta. Som regel vil ikke dette være mer enn 5-6 timer Hvordan er ammingen på dagtid? Må du vekke eller våkner han av seg selv? Hvor ofte ammer du på dagen? Sovner han ofte fort (under 10-15 minutter) på brystet og er tung å vekke igjen, og skjer dette ofte? Babyer på denne alderen bør die MINST 8 ganger i døgnet, men 12 ganger er minst like vanlig. Om han spiser under 8 ganger i døgnet (i snitt) bør du veie litt ekstra ofte de første ukene for å være sikker på at han faktisk spiser nok. Og uansett bør han ha 5-8 godt våte bleier, og daglig gul avføring, og generelt virke fornøyd. Barn med gulsott eller som er veldig trøtte på dagtid (eller der barsel/barneavd. har gitt beskjed om det) bør som regel ammes minst hver 3. time hele døgnet inntil de er friske eller de begynner våkne av seg selv innen rimelig tid. Det samme gjelder om barnet legger dårlig på seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985482-nyf%C3%B8dt-og-amming/#findComment-144690992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jern-Erna Skrevet 1. november 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 1. november 2012 Han spiser vel stort sett 6-8 ganger i løpet av en dag.. Sover i ca 2-4 timer og våkner så for mat.. Og dette gjør han hele dagen! Når kvelden kommer vekker jeg han for mat når jeg skal legge meg.. Som regel ca 22!! Da sovner han igjen ca 23, og så sover han til mellom 3 og 4 før han vil ha mat igjen.. Og så igjen ca 7.. Han er stort sett grei å få i mat.. Vil gjerne ha ca 1 1/2 pupp jeg lar han spise lenge på den første siden slik at han får i seg masse fet melk.. Er gjerne også våken en liten halvtime før han sovner igjen etter maten! Er dette forresten en grei måte å gjøre det på? Jeg legger han da til på det brystet han ikke tømte helt først ved neste måltid.. Han våkner stort sett av seg selv, men noen ganger vekker jeg han, f.eks hvis jeg har veldig melkespreng eller vi skal ut på noe (hente storesøster i barnehagen for eksempel) Han var en stor gutt når han ble født (4,3) og tok ammingen med en gang.. Og selv om jeg ikke har veid han siden så kan jeg se (og merke på klær) at han har lagt på seg.. Har våte bleier og avføring flere ganger om dagen.. Hvis han legger på seg greit er det da ok å la han styre det selv? Selv om det ofte betyr minst 4 timer mellom måltider.. Helt supert å få hjelp av en ammehjelpen her.. Fikk masse god hjelp på e-post av dere med førstemann.. men enda enklere her!! Og jeg er stadig innom nettsiden! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985482-nyf%C3%B8dt-og-amming/#findComment-144692167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 1. november 2012 #4 Del Skrevet 1. november 2012 Ja, det høres ut som du helt fint kan la han styre dette selv Han vil jo ha hyppigere på dagen ("spiser seg opp") og høres absolutt ikke ut som noen "trøtting". å bytte på hvilket bryst du legger han til slik du gjør er også smart, hvis du synes det er vanskelig å huske hvilket bryst du gav sist så kan du hekte en binders på BH-stroppa på den siden . Vær obs på at behovet hans for melk kan øke ganske plutselig, og da vil han sannsynligvis endre ammemønsteret litt. Det betyr ikke at du er i ferd med å miste melka. Fortsett i såfall å amme når han vil ha, så øker produksjonen i løpet av noen dager eller i verste fall et par uker (det er ganske vanlig at økeperioden rundt 3-4 mnd tar mye lengre tid enn økeperioder tidligere har gjort). økeperioder kan forekomme når som helst i ammeperioden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985482-nyf%C3%B8dt-og-amming/#findComment-144693137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jern-Erna Skrevet 1. november 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 1. november 2012 Takk for svar Da lar jeg han styre matinntaket selv.. Han virker som en matglad liten (stor) gutt, så jeg føler meg egentlig trygg på atdet er det beste.. Men er alltid så greit å få egne antakelser bekreftet Og så tar jeg n tur på helsestasjonen for å veie han i morgen eller mandag bare for å dobbelsjekke at han legger greit på seg!! Nå har vi akkurat hatt den første skikkelige skrikerunden (han har virkelig vært en engel til nå), og jeg tror jeg kan skrive blomkål på listen over ting som gir han vondt i magen :/ kjekt å vite.. En slitsomt å finne ut av.. Takk ingen for hjelpen Lillenims.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143985482-nyf%C3%B8dt-og-amming/#findComment-144693315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå