Gå til innhold

Noen med erfaring når det gjelder skjeling hos barn?

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat oppdaget at jenta vår skjeler. Har nok gjort det lenge, men hun har litt assymmetriske øyne så lenge trodde vi bare det var det. Hun bør sikkert gå med lapp på øyet osv, (skrekk og gru!), men må vel til legen først. Det jeg lurer på er hvor er det lurest å bestille time? Fastlege? øyelege? Barnelege? Finner ingen "barneøyeleger" i tlf katalogen... Noen som vet?

Er villig til å betale privat, så trenger ikke henvisning fra fastlege nødvendigvis, vil bare få raskest mulig time..

Fortsetter under...

Hvor gammel er hun? Gutten vår skjeler også litt, men både helsesøster og lege har sagt det er for tidlig å gjøre noe med og kan gå seg til, så vi må bare se det an. Vet ikke om de har rett jeg altså, men kan det haste veldig da? Han er 15 mnd.

Hvor gammel er hun? Gutten vår skjeler også litt, men både helsesøster og lege har sagt det er for tidlig å gjøre noe med og kan gå seg til, så vi må bare se det an. Vet ikke om de har rett jeg altså, men kan det haste veldig da? Han er 15 mnd.

Hun er 16 mnd, så kanskje det er tidlig? Ble bare litt stressa fordi jeg hørte om en på 6mnd som allerede var henvist videre..

Hun er 16 mnd, så kanskje det er tidlig? Ble bare litt stressa fordi jeg hørte om en på 6mnd som allerede var henvist videre..

Oi det var tidlig. Da ville jeg hørt med fastlegen tror jeg. Selv skal vi straks på 15 mnd kontroll, så tenker vi skal spørre litt nærmere da...

6 måneder? Da må han skjele VELDIG tydelig.

Vår gutt skjelte litt til han var godt over ett år - ser det på bilder, feks 1årsbilde. Det gikk seg til av seg selv, men på 1,5 årskontrollen sa helsestasjonlegen (han kunne ikke se det) at om han fortsatte å skjele måtte vi ta kontakt med fastlegen. Han sluttet å skjele av seg selv rundt den tiden

Lapp på øyet er ikke mye stress om det blir gjort tidlig. Det er vanligvis bare ett par timer for dag. Min søster hadde lapp en stund da hun var ca 2 år. Skjelte ikke etter det.

Annonse

Min eldste ble henvist til øyelege ved 6 mnd kontrollen fordi han skjelte. Han skjelte mye å ble operert når han var 4 år.

I dag er han nesten voksen (17 år) og skjeler ikke mer.

Dette med lapp er kun aktuelt om barnet i tillegg til skjelingen har nedsatt syn. Lapp blir brukt for å trene øye. Vår gutt brukte lapp hver dag fra han var 6 mnd til han var 7 år. Var ikke noe problem :)

Begynn hos fastlegen eller legen på helsestasjon. Be om at de hensvier dere videre. Stort sett er ikke dette noe hastesak, men ville tatt tak i det nå ja.

Når det er skjeling inne i bilde er det veldig viktig at det blir tatt tak i med en gang, leser noen mener at det er for tidlig å begynne med lapp når barnet er 15 måneder, vi begynte med lapp når gutten var 6 mnd, fikk beskjed av spesialist om å vente siden han var usikker på om det kun var en bred neserygg som gjorde at han skjelte, for å gjøre en lang historie kort, sønnen mistet delvis syn nettopp fordi vi fikk beskjed om å vente

kan også være andre sykdommer som gjør at barna skjeler, i vårt tilfelle underutviklet synsnerve men dette fikk vi ikke vite før vi kom på Ullevål, der fikk vi også beskjed om at det lureste vi kunne gjort var å bruke den berømte lappen med en gang det ble påvist av fastlegen så du kan si vi har vært rimelig oppgitte på"ekspertisen" ,før vi fant ut at det ene øyet hadde dødd ut fikk vi beskjed om å bruke lapp pga skjeling i 6 timer hver dag og da var han bare 8-9 måneder men da var det allerede for sent fordi vi ikke hadde fortsatt egenbehandling, som legene på Ullevål sa, foreldrene kjenner barna sine best og vi fikk klar beskjed om at videre lappetrening ikke kom til å ha noen positiv effekt men vi stod på vårt og brått etter rundt 2 måneder fikk han delvis syn og vi merker fremdeles fremgang

Vi er vist nok de eneste i Norge som ikke hørte på de med den type øyesykdom og ville fortsette og se hva som skjedde, jo, sønnen vår har faktisk fått tilbake noe syn enda legene mente noe helt annet men mye av fibrene i øyet er ødelagt fordi vi ikke fikk fortsatt behandling etter råd fra den første spesialisten, mitt råd, få barnet til spesialist fortest mulig så får man bare håpe det ikke er noe mer alvorlig som ligger bak men lapp hjelper uten tvil på skjeling fra tidlig av...

Vi startet med lapp da jenta vår var ca 8 mnd. Fikk beskjed at det var bra vi kom så tidlig inn slik at det kunne fikses fortest mulig. Nå skjeler hun ikke mer, men skal inn på jevnlige kontroller for at vi skal kunne begynne med lapp igjen dersom det kommer tilbake.

Jeg ville undersøkt det nærmere. jeg har lurt på om jeg skal svare i denne tråden. Ikke for å skremme, men kan være tegn på noe mer alvorlig. Datteren til venninnen min behandles nå for øyekreft og en av symptomene er sjeling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...