Gå til innhold

Ovarial svikt..og veldig lei meg :'( Prat med meg..

Anbefalte innlegg

Lang histori, men "kastet" ut fra Porsgrunn pga min amh var forenelig med tidelig overgangsalder. Amh under 1 og fsh 9. Forsøk avbrutt på en kald måte fra legen ;( Tok det VELDIG tung og slet lenge og sliter ennå.

Gikk 4 mnd før jeg orket å ringe Aleris. Di viste ik om di kunne hjelpe meg men fått time 1.nov.

Tok nye hormonprøver som jeg fikk svar på i dag. (ikke tatt amh nå) Legen skriver at hun mener jeg har ovarial svikt og derfor ikke produserer egg. Fsh'n har steget til 14 og jeg er veldig lei meg. Lurer egentlig på om det er no vits å dra inn til Oslo å Aleris... Måtte bare få det ut.. Er ikke så mange som vet om min situasjon så har ikke så mange å prate med..

I brevet står også svar på andre prøver, etter som jeg har forstått er heller ikke disse tallene særlig bra.

Hva gjør jeg nå da? Bare griner og har det ikke no bra:'(

Fortsetter under...

Lang histori, men "kastet" ut fra Porsgrunn pga min amh var forenelig med tidelig overgangsalder. Amh under 1 og fsh 9. Forsøk avbrutt på en kald måte fra legen ;( Tok det VELDIG tung og slet lenge og sliter ennå.

Gikk 4 mnd før jeg orket å ringe Aleris. Di viste ik om di kunne hjelpe meg men fått time 1.nov.

Tok nye hormonprøver som jeg fikk svar på i dag. (ikke tatt amh nå) Legen skriver at hun mener jeg har ovarial svikt og derfor ikke produserer egg. Fsh'n har steget til 14 og jeg er veldig lei meg. Lurer egentlig på om det er no vits å dra inn til Oslo å Aleris... Måtte bare få det ut.. Er ikke så mange som vet om min situasjon så har ikke så mange å prate med..

I brevet står også svar på andre prøver, etter som jeg har forstått er heller ikke disse tallene særlig bra.

Hva gjør jeg nå da? Bare griner og har det ikke no bra:'(

synes du skal dra til aleris, de er jo privat klinikk, og strekker seg ofte lenger enn de offentlige...

hvis ikke aleris kan hjelpe, så kanskje noen andre klinikker kan. Jeg ville sendt mail eller ringt litt rundt til forskjellige klinikker og forhørt meg...

går du på stoffskiftetablette? siden du har fsh på 9? kanskje det kan hejlpe? ikke gi opp før du har fått en annen vurdering ihvertfall!!

utrolig lei situasjon, og jeg kan ikke sette meg helt inn i den, men full forståelse for at du er lei deg ja....

kanskje du bare skulle sette av litt tid til å prioritere deg selv? ta deg en deilig massasje, gode bad, lang tur i skogen osv...

Jeg personlig har jo også hatt god utbytte av healing, selv om jeg ikke er blitt gravid enda... healingen har hjulpet meg til å finne meg selv litt... hvis du skjønner.... det har vært noen tøffe tak og hormonene gjør ikke saken noe bedre....

lykke til!!

ÅÅÅ blir sÅ glad nÅr noen svarer :)

Samboeren min sier ogsÅ at vi skal alikavel dra til Aleris pÅ torsdag...men jeg er sÅ redd jeg skal fÅ falsk hÅp. At jeg lurer meg selv lissom, Å sÅ blir jeg bare ennÅ mer skuffa fordi det private ogsÅ sier nei. At liksom di som strekker seg mer enn det offentlige sier nei og da er det endelig og ikke no hÅp. Klarer ikke Å forklare det helt..

Jeg gÅr ikke pÅ noe stoffskifte medisiner eller andre medisiner. Burde jeg det? pga? Min fsh var i feb pÅ 9 men nÅ er den økt til 14...

Hei!

Ja, du må dra til Aleris! Jeg er helt sikker på at dere får prøve der. Jeg har samme skiten som deg, og vi er på Hausken. Faktisk har jeg høyere fsh.. De var ikke positive, men de hadde et opplegg vi kunne få prøve. Så vi prøver. Har faktisk hørt at Aleris skal være bedre enn Hausken når det gjelder dette. Så om dette ikke funker, så tar vi kanskje kontakt med Aleris.

Tsh har med stoffskifte å gjøre, ikke fsh. Men en del av oss som har dette har også problemer med stoffskiftet, uvisst av hvilken grunn..

Sender deg mange gode klemmer og tanker Nica123, vet hvordan du har det..

Hei. Da jeg testet i vår hadde jeg AMH under 1 og FSH på 8. Vi fikk likevel to insemineringer. Og nå er jeg gravid i sjette uke. Jeg vil ikke gi deg falske forhåpninger, men samtidig vil jeg si at det er mulig, for det virket ikke som om legene vi møtte trodde det.

Annonse

Har vært gjennom det samme og vet akkurat hvordan du har det. Veldig tung tid. Men synes du skal møte opp hos Aleris å høre hva de har og si. De tar alle nødvendige tester som rutinekontroll, også tsh som andre nevner her. De kommer med forslag og gjør nok alt for at du skal lykkes. Masse lykke til! (PS! Flere har lykkes med slike resultater på AMH og FSH prøven)

Synes også du bør møte opp hos Aleris på torsdag. Og dersom du ikke får noe hjelp der, finnes det mange flinke klinikker i utlandet.

Noen av dem har også litt andre behandlingsmetoder som ikke er blitt godkjent her i Norge enda. Masse lykke til ihvertfall!!:)

Kjære Nica

Du MÅ reise til Aleris for Å fÅ en annen uttalelse enn fra enn offentlig klinikk som stiller kriterier utifra effektiviseringshensyn!

Vet om flere her inne som har brukt Aleris som har hatt veldig lave AMH tall, under 0,3 og som har lykkes pÅ tross av alt! Kan nevne popstar som ble oppgitt av samme klinikk som du var pÅ. Hun brukte 25.00,- i medisiner til sitt første forsøk og fikk ut et egg som ikke lot seg befrukte derfor fikk hun samme beskjed som du fikk. Kort og brutalt hun ble kastet ut og følte seg helt alene og oppgitt. Hun ga ikke opp og kontaktet Aleris. De klarte Å fÅ ut 2 follikler tror jeg det var og ett var godt nok til innsett og resulterte i hennes nydelig sønn Leon.

Vet det er mange klinikker som ikke vektlegger AMH verdier sÅ mye som man gjorde før. De ser ann pasienten og alt i sin helhet.

Det er HÅP du mÅ for egen del reise og fÅ en second opinion for Å fÅ ro i sjelen og ett svar fra kompetente leger til.

Gode varme klemmer

Jeg stemmer i her. Er ikke i samme situasjon sjøl, men vet at flere klinikker satser på pasienter med lav AMH. Maigaard i Danmark er for eksempel et godt alternativ. Der er de fantastisk omsorgsfulle og behjelpelige i tillegg! ønsker deg lykke til og sender deg en skikkelig knuseklem.

Gjest Trulte med to små

Du må ikke gi deg!! Som de andre sier så reis til den klinikken og snakk med de.

Det er vondt å høre at du ble møtt med en kald holdning av legen i Porsgrunn, sånt skulle ikke gå an! man er så sårbar i en slik situasjon og det man trenger er støtte og medfølelse.

Jeg håper du lykkes!

Jeg vet ikke om du feks har prøvd akupunktur? Det er jo en ekstra kostnad å ta, men det er mulig dette kan hjelpe deg med å produsere flere egg? dette VET jeg ikke, bare tenker det ville være en mulighet.

Jeg har selv gått til akupunktør i en periode i min ivfprosess og ble spontant gravid av meg selv etterpå. Mistet med en gang, men det var tydeligvis noe som ble satt i sving hos meg.

Det hjalp også godt på det psykiske for meg, da jeg ble mer avbalansert, noe jeg trengte! ;)

Kroppen vår er jo så sammensatt og kompleks og alt henger sammen på et vis.

Jeg mener bare godt med disse tipsene, du må selv føle hva som er riktig for deg.

Gi ihvertfall ikke opp før du har prøvd litt til, om du har midler til dette.

Det er både dyrt og frustrerende dette, men forhåpentligvis blir du møtt av en flott lege denne gang som kan hjelpe deg, ta deg på alvor og forhåpentligvis hjelpe til slik at du blir gravid.

Masse lykke til!

Tusen takk for alle svar :) Jeg skal dra i mrg :) Får virkelig håpe dette går bra, hvertfall at di har litt troa på meg. Blitt så redd etter sist og den behandlingen jeg fikk på Porsgrun. Resultatet var selvfølgelig det verste men hvordan legen sa det til meg på hjalp virkelig ikke...

Da jeg tok hormonprøver i feb ( tatt 5.dag)var verdiene slik :

amh under 1

fsh 9

lh 7

Nå i okt på dag 2 var prøvene slik (ik tatt amh) :

fsh 14

lh 2

progesteron <3

østradiol -17b 0,07

Forøvrig kan jeg si at min mens er noe u.reg, men hovedsaklig på 23-26 dager. Minste har vært 15 (skjedd et par ganger) og meste har vært 31.

Noen som vet hva disse verdiene sier. fsh vet jeg men ikke det andre.

å så synes jeg økningen på fsh fra 9 til 14 på 8mnd var mye...

Jeg har ikke vært hos akumpønktør, men vært hos refleksolog. Jobbet mye hormonelt å i begynnelsen fikk jeg et gangske større utbrudd av kviser. Ikke så mye nå.

Vet ikke om det er bra eller en dårlig ting

Annonse

Tror du må Google det, men siden de ikke har gjort noe med det er det sikkert normale verdier. Er stoffskifteprøve så er de utenfor referanseverdi må det følges opp og behandles så da vil jeg tro de har vært normale:)

Hei igjen kjære Nica123

Har tenkt mye på deg i det siste. Lurer på hvordan du har det nå om du har lyst til å dele det med oss her inne? Føler med deg men vit det finnes håp, dere kan få dette til!

Ser du har spurt om FSH verdier. Først og fremst vil jeg påpeke at verdien varierer noe fra syklus til syklus. Den kan også justeres noe med hjelp av kosthold. Har man litt høyere FSH verdier enn det som er normalen bør den testes før stimulering starter for å finne den beste syklusen til medisinering.

Det viktigste jeg vil si er at du IKKE er i overgangsaderen for da ligger verdiene mellom 21,7 til 153 IE/L!

Skriver her hva referanse verdien normalt vil være i en menstruasjonssyklus.

Folikkelfase 2,8-11,3 IE/L

Midtsyklus 5,8-21,0 IE/L

Lutealfase 1,2-9,9 IE/L

Det er HÅP!

Klemmer

Hei :)

Ting ser lysere ut, ser ett bittelite lys i tunnelen nå. Var hos Aleris sist uke og legen der sier mens han faktisk ler litt : Du er hvertfall ikke i overgangsalderen ! :)

Klarer ikke å beskrive den følelsen som kom over meg da han sa det, en enorm lettelse og hele kroppen slappet av lissom :)

Han sier at jeg har dårlig amh, men at fler med ikke målbar amh har fått både 1 og også 2 unger.

fsh sa han akkurat som du sier, den varier fra syklus til syklus, så den hang han seg ikke så opp i.

Tok en ul, der så han hvertfall 3 eggeposer. Det var dag 15 .Tror han sa at han mente jeg nettopp hadde hatt eggløsning (men ser man poser da da?) Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke fulgte helt med. Etter lykke over å ikke være i overgangsalderen og samtidlig spent om hva han skulle si ang ul undersøkelsen var jeg nok ikke heeelt med..

Han synes medisinene/mengen jeg fikk i Porsgrun var no voldsomme greier, å det var ikke disse medisinene han skulle gi meg. Glemte å spørre han om hvem medisiner jeg skulle få da. Men skal hvertfall ikke ha Menopur etter som jeg forstod.

Opplegget mitt skal starte med at jeg skal komme inn til blodprøve og ul dag 1-2. Derretter bestemmes det om jeg skal ha medisiner denne syklusen. Han sier og jeg er helt enig at vi venter med det til det er noe å jobbe med som han sa så fint;) Tror han sa det burde være 3-4 poser.? Ved dårlig syklus vente vi på neste osv. Å holde på frem til det forhåpentligvis ble en god syklus. Han sier at det blir mye kjøring på meg frem og tilbake. Men det synes jeg det verdt :)

I å med jeg ikke har helt klokketro mens sitter jeg igrunn å venter på den nå. Pleier å gå mellom 22 og 26 dager for det meste. Er nå på dag 23..

Det var godt å lese du har fått positive tilbakemeldinger fra Aleris. Virker også som du har en bedre innstilling til alt nå. Det synes jeg er flott å lese. Ikke gi opp stå på for å nå ønskedrømmen deres!

Du har alle muligheter til å lykkes det kommer kanskje bare til å ta litt lengre tid. Gi deg selv den tiden dere trenger men husk også å pleie deg selv og forholdet for denne prøvingen kan til tider være hard å gå igjennom.

De beste ønsker for alt fremover

Hei. Tenkte å komme med en liten oppdatering. I dag fikk jeg mensen. På dag 29 som er veldig uvanlig da jeg knapt har 26. med untak av to ganger di siste 3 åra (30 og 31). Så da er det vel bare å stå opp gry tidlig i mrg og hive seg i bilen i mrg å reise inn til Oslo og håpe på det beste :) Vis det ser bra ut begynner jeg på medisiner med det samme vil jeg tro.

Lurer veldig på hvem medisin jeg får...glemte å spørre sist. Men satser på at jeg slipper spray...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...