Gå til innhold

Hvilken te kan jeg drikke i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små

Jeg er nygravid og har to SA bak meg og vil derfor være veldig forsiktig med hva jeg putter i meg og drikker nå.

Jeg har kuttet ned kaffe og tar kun en kopp om morgenen, drikker ikke cola lengre eller annet med koffein.

Jeg har PUKKA te liggende og lurer på om disse er trygge da de er koffeinfrie.

Jeg har prøvd å google det, men finner ikke noe sikkert svar annet en at det er div urter man bør holde seg unna når man er gravid.

Er det noen her som har noen gode råd og tips til god te som jeg trygt kan drikke?

Fortsetter under...

Svart te er best. Hvit te er også veldig sunt, og har visst mye i seg som er godt for oss gravide. Kjøper teen min hos les palais des thes, og de som jobber der har kjempe mye erfaring, og har peil på te, og kom med gode anbefalinger. Har du mulighet og en slik butikk i området ditt anbefaler jeg absolutt en tur dit.

Hei! Jeg ville ikke drukket for mye av type pukka og andre urteteer med mindre du har full oversikt over hva som er i dem og hvordan de eventuelt påvirker graviditet. Det skader nok ikke med en kopp i ny og ne, men det er ikke alle urter som er heldig for gravide så man skal være forsiktig. Jeg kan ikke nok om dette selv, så jeg har droppet alt som heter urtete.

Det finnes noen gode koffeinfrie teer på helsekost med fruktsmakeruten urter (de har blant annet en bringebær-te og en blåbærte som er greie på smak). Ellers så er det greit med vanlig sort te, grønn eller hvit te. Det er mindre koffein i grønn og enda mindre i hvit te, så der kan du unne deg et par kopper ekstra per da om du er veldig glad i te :-)

Skal man følge rådene om koffeinbruk bør du da begrense deg til en kopp sort te per dag om du drikker en kopp kaffe per dag.

Lykke til!

Annonse

Gjest Trulte med to små

Takk for svar! Jeg leste noe ang bringebærte, at det kan skape sammentrekninger i livmor eller noe sånn :( Ja, som du sier 2010 Mammaen: alt vi skal tenke på!

Jammen godt jeg aldri har røyket eller drukket særlig alkohol FøR jeg ble gravid ;) Regner derfor med at jeg ikke har så mye skadelige stoffer innabords fra før.

Jeg er glad i kaffe med melk og syns det er bra nok gjort å trappe ned fra 4 kopper pr dag til 1.

Man må nok prøve å ikke bli helt fanatisk og livredd, men ting man tror er sunt viser seg å være skadelig for ditt og datt og da er det ikke bare bare å klare å henge med ;)

Takk for svar! Jeg leste noe ang bringebærte, at det kan skape sammentrekninger i livmor eller noe sånn :( Ja, som du sier 2010 Mammaen: alt vi skal tenke på!

Jammen godt jeg aldri har røyket eller drukket særlig alkohol FøR jeg ble gravid ;) Regner derfor med at jeg ikke har så mye skadelige stoffer innabords fra før.

Jeg er glad i kaffe med melk og syns det er bra nok gjort å trappe ned fra 4 kopper pr dag til 1.

Man må nok prøve å ikke bli helt fanatisk og livredd, men ting man tror er sunt viser seg å være skadelig for ditt og datt og da er det ikke bare bare å klare å henge med ;)

Hei igjen, dette er bringebærblad-te og ikke bringebærfrukten :-) Det er i alle fall sikkert så du kan drikke den med god samvittighet :-) Den andre kan du drikke i 3. trimester fra uke 32-34.

Hei.

Jeg er selv PUKKA forhandler og jeg har spurt leverandøren og svarer jeg fikk var at de anbefalte ikke PUKKA te til gravide, men det er for å være HELT på den sikre siden. Tenker at kopp i ny og ned sikkert ikke gjør noe, men å bytte ut kaffekoppen med flere kopper pukka daglig ville jeg ikke gjordt. Ren frukt te er vel det beste:)

Gjest Trulte med to små

Hei igjen, dette er bringebærblad-te og ikke bringebærfrukten :-) Det er i alle fall sikkert så du kan drikke den med god samvittighet :-) Den andre kan du drikke i 3. trimester fra uke 32-34.

OK! Ja da vet jeg det! ;)

Gjest Trulte med to små

Hei.

Jeg er selv PUKKA forhandler og jeg har spurt leverandøren og svarer jeg fikk var at de anbefalte ikke PUKKA te til gravide, men det er for å være HELT på den sikre siden. Tenker at kopp i ny og ned sikkert ikke gjør noe, men å bytte ut kaffekoppen med flere kopper pukka daglig ville jeg ikke gjordt. Ren frukt te er vel det beste:)

Tusen takk for svar! Da skal noen andre få min PUKKA te ;)

Annonse

noen av dere som vet ang yogi lakris teen da? skal være koffein fri, men vet ikke med urtene??

Yogi teen er noe av det samme som PUKKA så det bør begrenses. I tillegg tror jeg den inneholder anis (correct me if Im wrong) og det sa jm til meg at man bør unngå i svangerskapet (spesielt tidlig).

ja man kan bli sprø!! kanskje like lurt å høre på helsekosten.. noe skal man ikke ha tidlig i svangerskap, men kan på slutten.. og noe er ikke bra når man ammer osv..... myyye å sette seg inn i ja;)

Ja,da er sikkert og visst! Eg er i veke 31+2 no... Er mykje liv i magen, så satser på alt er bra :)

Seriøst?!? Eg har aldri tenkt på at teen kan ødlegge fosteret!! :o Eg har aldri drukke kaffi, men eg koser meg med nokon koppar te for dagen uten å brydd meg om hvilken type te det er! Hjelpes..! Alt ein må tenke på....

Te kan absolutt ikke ødelegge fosteret. Te er noe av det sunneste du kan få i deg, med tanke på vitaminer og antioksidanter.

Grunnen til at det er forsiktighetsregler er pga koffein, men skal mange liter til før det evt er snakk om noe skade. Er lite koffein i te. Er også mange av pukka typ teene som er tilsatt ting som evt ikke er så gunstig for graviditeten, feks da lakris, men det har ingenting med teen å gjøre. Grønn te bør man ikke drikke før en graviditet, og i 1. Trimester, for det Inneholder et stoff som kan hemme opptak av folat.

Om du holder deg til mest mulig rene teer er det bare sunt og godt for både deg, fosteret og svangerskapet generelt.

Seriøst?!? Eg har aldri tenkt på at teen kan ødlegge fosteret!! :o Eg har aldri drukke kaffi, men eg koser meg med nokon koppar te for dagen uten å brydd meg om hvilken type te det er! Hjelpes..! Alt ein må tenke på....

Te kan absolutt ikke ødelegge fosteret. Te er noe av det sunneste du kan få i deg, med tanke på vitaminer og antioksidanter.

Grunnen til at det er forsiktighetsregler er pga koffein, men skal mange liter til før det evt er snakk om noe skade. Er lite koffein i te. Er også mange av pukka typ teene som er tilsatt ting som evt ikke er så gunstig for graviditeten, feks da lakris, men det har ingenting med teen å gjøre. Grønn te bør man ikke drikke før en graviditet, og i 1. Trimester, for det Inneholder et stoff som kan hemme opptak av folat.

Om du holder deg til mest mulig rene teer er det bare sunt og godt for både deg, fosteret og svangerskapet generelt.

Da var jo godt å høyra! :) Då kan eg berre slappa av ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...