Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 31. oktober 2012 #26 Skrevet 31. oktober 2012 Nok en bergenser, og her er det som nevnt flere ganger svært vanlig å gå julebukk, men kun på nyttårsaften (mange kaller det nyttårsbukk da). Tror ikke jeg vet om noen barn som ikke går julebukk den dagen, og vi får også mange på døren selv Utkledningen her er nok også mer like den tradisjonen man finner i USA, for man kan kle seg ut som alt mulig fra skumle monstre, til søte prinsesser, kule superhelter, eller bare ta på en nisselue og tegne noen fregner på kinnene. Alt er lov
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #27 Skrevet 31. oktober 2012 Er fra Finnmark, bodd forskjellige plasser i sør og vest Finnmark. Aldri opplevd julebukk, nyttårsbukk eller halloween gjester på døra. Synes mamma sa at hun ønsket at hennes yngste barn (7, 8 og 10 år) skal gå julebukk i år. I Finnmark.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #28 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg gikk julebukk da jeg var lita for ca 25 år siden i trøndelag. Var så kos at, men har ikke opplevd noen på døra på mange mange år nå. Hadde heller ønsket at ungene gikk julebukk istede for halloween men tror det har kommet for å bli gitt.. Voksenvarianten av julebukk er også ganske artig, gå rundt i bygda med dramglasset og tigge alkohol og synge julesanger!! Jeg er trønder ja..
Sunnybeach4gull :) Skrevet 31. oktober 2012 #29 Skrevet 31. oktober 2012 Jepp, vi gikk julebukk i romjulen Er fra Finnmark!
Musemorbr / Skrevet 31. oktober 2012 #30 Skrevet 31. oktober 2012 Har bodd forskjellige steder i nordnorge, både i by og bygd, og er vant med å gå og å gå besøk av julebukk. Alt mellom andre juledag og frem til (men aldri på) nyttårsaften. Kjempekoselig tradisjon. Å synge julesang hører så klart med, og man ber ikke om å få noe, men ønsker god jul og går dersom man ikke blir bedt om å vente.
Lille- MO Skrevet 31. oktober 2012 #32 Skrevet 31. oktober 2012 oppvokst på romerike, og vi gikk julebukk i romjula halloween visste vi vel ikke hva var på den tiden..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #33 Skrevet 31. oktober 2012 Der jeg vokste opp gikk vi noe vi kallte "lussi". Om kvelden den 12. desember kledde vi oss ut og ringte på hos andre folk og sang julesanger. Som belønning fikk vi godterier, mandariner e.l. Tror det var en svensk tradisjon som fikk fotfeste etter at mange svensker bodde i kommunen under etableringer av en hjørnesteinsbedrift. Og tradisjonen er fortsatt oppe å går. Dette er en ferjetur utenfor Stavanger, men har hørt at det er vanlig i Egersund også? Jeg syns det er en veldig koselig tradisjon, men er redd den er i ferd med å bli erstattet av Halloween. Og det synes jeg jo selvfølgelig ingenting om...... :-)
Popelko Skrevet 31. oktober 2012 #34 Skrevet 31. oktober 2012 Vi gikk julebukk når vi var små, og fikk også besøk av masse julebukk. Var jo såå koselig aldri sett en eneste julebukk etter at jeg flytta for meg selv for 5-6 år siden..
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 31. oktober 2012 #35 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg er fra Østlandet, nær Oslo/Akershus, og jeg er ihvertfall oppvokst med Julebukk. Jeg skrev i et annet innlegg at julebukk for meg ikke dreier seg om godteri. Da vi var små kledde vi oss ut som nisser eller engler og sang på dØrene. Vi fikk gjerne julekaker, klementiner o.l. Vi i gata har startet vår egen julebukktradisjon. Ungene kler seg fortsatt ut som engler og nisser, men istedenfor at de mottar noe så er det barna som deler ut pepperkaker o.l til naboene samtidig som de synger. Den eldre garde i gata her skryter veldig av ungene, så dette var tydeligvis vellykket
Gjest pizzadilla Skrevet 31. oktober 2012 #36 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg kommer fra nord og hadde ikke hørt om det før jeg og en venninne var ekstremt godtersyk på nyttåret på vgs. Vi kledde oss ut og samla godis hos lærerene(alle bodde på campus kan man si:-) Da var det noen som sa at julebukken var litt sent ute:-P Da lærte vi at det fantes julebukk og!
:)novemberbarn:) Skrevet 31. oktober 2012 #37 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg kommer fra Drøbak og der gikk vi alltid julebukk. Veldig koselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå