Gå til innhold

Tips til næringsrik mat til en på 8,5 mnd som ikke vil ha grøt eller melk?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!

Minstemann har nå funnet ut at han er lei både grøt og melk. Jeg får maks i han en halv porsjon grøt og kanskje 150 ml melk per dag. Til frokost i dag begynte han å hyle så fort han så grøtskålen ;) Vi har også gitt han most avokado og banan i en periode, men nå vil han ikke ha det heller.

Han elsker derimot brødskive, og kan spise opp mot 2-3 skiver til hvert måltid. Men det blir jo litt lite variasjon i lengden. Drikker forresten også masse vann.

Har dere noen lure tips til hva jeg kan gi han?

Tenker spesielt på frokost og kveldsmat, hvor det er greit å gi han noe som både metter og er næringsrikt.

Fortsetter under...

Har du prøvd en smørklatt og kanel på grøten? Det hjalp når jenta mi ble grøtlei. Ellers så spiste hun mye youghurt med havregryn i fra hun ble 10 mnd:) Lagde den ganske tykk. Blir nesten som havregrøt. Det spiser hun den dag idag (2,5 år). Du kan sikkert begynne litt før 10 mnd siden han får lite kalsium i seg, men rådfør deg med helsestasjonen..

Yogurt med havregryn og rosiner.

Matmuffins?

Grove vafler og pannekaker

Rundstykker(variasjon for brød)

Hjemmebakte polarbrød?

Det meste går i perioder, h*n blir sikkert lei av brød og vil ha grøt igjen etterhvert. Ellers går det jo fint an å variere pålegget som barnet har. :)

Prøvd hjemmelaget sammalt hvete grøt?? Det er kjempe godt og veldig poppis i huset. Skal vi se om jeg husker oppskriften. 1 dl mme/mm/kumelk hvis barnet er stort nok.

1 dl vann og 2 ss sammalt hvete. Tror jeg.

Hvordan er det med egg til de som er så små? (Man glemmer søren meg mye på tre år...) Du kan jo kanskje lage eggerøre eller omelett, eller rett og slett koke egg?

Min gutt er snart 10 mnd men foreksempel:

Brødskive med meierismør og gulost, leverpostei, makrel i tomat..

Grøt med raspet eple, smoothie av en banan, mango, eple, avocado.

Middag: koker en potet, brokoli, gulrot, kålrabi.. Har oppi en smørklatt og en fløteskvett, litt basilikum eller oregano. Enkelt og sunt.

Egg er ikke bra til barn under 1 år. Du kan begynne så smått når de nærmer seg året men begynner du for tidlig kan de utvikle allergi.

Gjest Kira bjeffer!

Middag: koker en potet, brokoli, gulrot, kålrabi.. Har oppi en smørklatt og en fløteskvett, litt basilikum eller oregano. Enkelt og sunt.

Egg er ikke bra til barn under 1 år. Du kan begynne så smått når de nærmer seg året men begynner du for tidlig kan de utvikle allergi.

De har gått bort fra den anbefalingen ang egg. Så det er ikke noe problem å gi egg til barn under 1 år :)

Annonse

De har gått bort fra den anbefalingen ang egg. Så det er ikke noe problem å gi egg til barn under 1 år :)

Det er ikke alle som er enige i det så der må man bare finne ut hva man vil gjøre selv. :) Jeg kommer nok ikke til å gi egg før han nærmer seg året så jeg er sikker på at jeg ikke framprovoserer noe. :)

Gjest Kira bjeffer!

Det er ikke alle som er enige i det så der må man bare finne ut hva man vil gjøre selv. :) Jeg kommer nok ikke til å gi egg før han nærmer seg året så jeg er sikker på at jeg ikke framprovoserer noe. :)

Nå skal jeg ikke begynne å kverulere, men det var kanskje litt "dumt" formulert når du skriver at egg ikke er bra for barn under 1 år :)

Man bestemmer selvsagt selv når man ønsker å introdusere diverse matvarer til egne barn. Men hvis man ser på anbefalingene fra Helsedirektoratet så sier de at egg er helt greit for barn under 1 år. De sier også at selv ved høy risiko for allergi, er det ikke grunnlag for å utsette introduksjon av matvarer eller å unngå egg.

Nå skal jeg ikke begynne å kverulere, men det var kanskje litt "dumt" formulert når du skriver at egg ikke er bra for barn under 1 år :)

Man bestemmer selvsagt selv når man ønsker å introdusere diverse matvarer til egne barn. Men hvis man ser på anbefalingene fra Helsedirektoratet så sier de at egg er helt greit for barn under 1 år. De sier også at selv ved høy risiko for allergi, er det ikke grunnlag for å utsette introduksjon av matvarer eller å unngå egg.

Men det er jo det jeg tror.

Jeg tror ikke egg er bra for barn under 1 år. Personlig følger jeg ikke alle annbefalingene til helsedirektoratet men velger å se ann alt og bruke eget hode. Har en lege og en antroposofisk lege i nær familie og begge mener at det er noe man burde vente med til de er over 1 år.

Er jo selvsagt ikke sikkert de har rett heller så jeg skal jo ikke påstå noe, men siden jeg er usikker selv så velger jeg bare å vente for å ikke framprovosere allergi. :) Finnes jo så mye annen god og sunn mat og gjør ingenting å vente litt med egg. Da er jeg også på den sikre siden ;)

Vi får gjøre det vi selv tror er best for barna våre, så får vi håpe at det blir folk av de og! ;)

Gjest Vicky Pollard

Hvilken grøt gir du da?

Jeg lager hjemmelaget av maismel eller fullkorns-hvetemel. Går nesten like kjapt som de ferdiggrøtene. Nestle bare fnyser min av, hehe... Jeg har masse frukt i, most eple, banan, pære etc. :)

Men får han middag ila dagen også? Hvis han gjør det ville jeg nå bare gitt brød. Her får han også alt av smørbart pålegg (prim, kaviar, smøreoster osv).

Her det forøvrig makaroni veldig populært. Kan spises med hendene ;-)

Gjest Kira bjeffer!

Men får han middag ila dagen også? Hvis han gjør det ville jeg nå bare gitt brød. Her får han også alt av smørbart pålegg (prim, kaviar, smøreoster osv).

Her det forøvrig makaroni veldig populært. Kan spises med hendene ;-)

De siste dagene har jeg kun fått i han smootie og brødskive, men det kan også være fordi han er syk. Så matlysten er uansett ikke på topp.

Takk for tipset om makaroni, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Han elsker jo å spise selv, så det var en god ide :)

Jeg lager hjemmelaget middag og jeg laget en kjempehit her om dagen: kålrot, gulrot, potet og kjøtt (kjøttdeig). Kokt og most i blender (hurtig gir finere mos enn sakte hastighet), og så tilsatt usaltet smør. Usaltet smør er et kjempepoeng her i huset, og smaken blir altså en heeeelt annen! Smakte lapskaus (og jeg eeeelsker lapskaus 8-).

Mat med smak og variasjon i matveien har jeg tro på, men det skal også sies at våre gutter ikke er spesielt vanskelige i matveien ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...