Gå til innhold

Hva skjer med gjelda når man dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sterkt nedtynget av gjeld, og har tre barn. Jeg får ikke gjeldsforsikring pga den dårlige helsa mi, og nå er jeg bekymra for hva som skjer med gjelda mi når jeg dør? Jeg har omtrent 300000,- i lån og ingenting av verdi.

Fortsetter under...

Skrevet

Gjeld i Lånekassen blir slettet. Annen gjeld går i arv til dine barn. De kan så takke nei til arven dersom gjelda overstiger verdiene i boet.

Skrevet

Hvis du har noe av verdi blir det forsøkt tatt ut der. Hvis du ikke har, slettes den. Arvinger arver ikke gjeld. :)

Skrevet

Jeg signerer det hun over sier da.. De arver ikke gjeld - om de ikke vil! :)

Skrevet

Du har vel ingen planer om å dø enda? 300.000 er jo ikke så mye om du har forutsetning for å greie å betale det over tid.

MEN om du skulle dø og ikke har en gjeldsforsikring så får barna et valg: Arve alt inkl. gjeld / Arven blir kjøpt ut ved hjelp av eiendeler og barna kan i verste fall miste alt av arv, bilder, rammer, minner osv.

Skrevet

Hvis du har noe av verdi blir det forsøkt tatt ut der. Hvis du ikke har, slettes den. Arvinger arver ikke gjeld. smile.png

Joda, arvinger kan arve gjeld.

"Det er fullt mulig å arve gjeld. Det er derfor viktig at arvinger forsikrer seg om at det faktisk er verdier å arve, det vil si at verdiene overstiger gjelden. Hvis gjelden er større enn arven, er det mulig å avstå fra å ta i mot arven."

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6543044

Annonse

Skrevet

studiegjeld blir slettet, all annen gjeld går i arv. Men arvingene kan frafalle hele arven, om gjelden overstiger verdiene.

Skrevet

Hvis du har noe av verdi blir det forsøkt tatt ut der. Hvis du ikke har, slettes den. Arvinger arver ikke gjeld. smile.png

Klart de arver gjeld. Hvorfor finnes ellers gjeldsforsikring?!!

Skrevet

Studiegjeld blir slettet. Annen gjeld går til de som skal arve deg. Men arvtakere kan velge å ikke ta i mot arven (og også gjelden) men da kan arvtaker heller ikke ta i mot verdier som skal arves, da går disse til kreditorer.

Skrevet

Når jeg mistet forloveden min så fikk jeg velge om jeg ville arve hus og div, men da fikk jeg selvfølgelig med all gjeld også. Så da valgte jeg å ikke beholde huset siden det var så mye gjeld.

Da ble hus og bil solgt og div kreditorer fikk det som var å hente, resten ble vel slettet.

Sønnen vår arvet da ikke noe gjeld.

Skrevet

Har ingen planer om å dø enda, men man vet jo aldri. Jeg har brystkreft og har operert ut en svulst, går på cellegift og snart stråling. Jeg har planer om å leve til jeg blir hundre, men noen dager greier jeg rett og slett ikke å være så positiv..:S

Om dette går gale veien, så bør de egentlig bare hente ut alt av personlig verdi før det blir solgt? Det er jo ikke slik at folk kommer hit å henter ut dødsbo før jeg er senket i graven? Og alle barna er jo mindreårige, de er 3,5 og 8 år, og jeg er alenemamma.

Tenker mye på hvordan dette fungerer, jeg burde kanskje bare snakke med en advokat.

Skrevet

Klart de arver gjeld. Hvorfor finnes ellers gjeldsforsikring?!!

Jeg rettet det opp igjen da!! Hvis de ikke vil skrev jeg... :)

Skrevet

Har ingen planer om å dø enda, men man vet jo aldri. Jeg har brystkreft og har operert ut en svulst, går på cellegift og snart stråling. Jeg har planer om å leve til jeg blir hundre, men noen dager greier jeg rett og slett ikke å være så positiv..:S

Om dette går gale veien, så bør de egentlig bare hente ut alt av personlig verdi før det blir solgt? Det er jo ikke slik at folk kommer hit å henter ut dødsbo før jeg er senket i graven? Og alle barna er jo mindreårige, de er 3,5 og 8 år, og jeg er alenemamma.

Tenker mye på hvordan dette fungerer, jeg burde kanskje bare snakke med en advokat.

Klem til deg fra en som har gått gjennom det samme for 2 år siden.

Vet så utmerket godt hvilke tanker som rør seg i hodet ditt.

Lykke til.

Annonse

Skrevet

Takk "To små orkaner" :)

Ja, her er mange tanker både på godt og vondt, og selv om prognosene er bra, så blir jeg både frustrert og oppgitt. Og innimellom blir jeg både forbanna og redd, og har panikk for å forlate barna mine. Men dette skal gå bra! Det er bare så inni hampen irriterende at jeg ikke får ordna med gjelda! Hadde jeg bare tenkt så langt for noen mnd siden...

Håper det er en oppvekker for alle andre som ikke har gjeldsforsikring. Skaff det før det feiler dere noe, for da er det umulig å få noe slags hjelp og forståelse.

Godt at det går bra med deg!

Klem tilbake :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...