Gjest overlord Skrevet 28. oktober 2012 #1 Skrevet 28. oktober 2012 dersom jeg får tilbud om den første, men helst vil ha den andre. Men vil ha den første dersom jeg ikke får den andre. Men egentlig ikke vet hvilken jeg vil ha.... Innser at jeg høres sprø ut....
Gjest sug lut Skrevet 28. oktober 2012 #2 Skrevet 28. oktober 2012 Se an - kanskje du ikke får noen av dem (blæ eller kanskje svarfristen gjør det mulig å vente, ellers ville jeg brukt det som brekkstang for den andre, ringt dem og sagt at du har en annen jobb på handa og må ha avklaring.
Gjest overlord Skrevet 28. oktober 2012 #3 Skrevet 28. oktober 2012 Se an - kanskje du ikke får noen av dem (blæ eller kanskje svarfristen gjør det mulig å vente, ellers ville jeg brukt det som brekkstang for den andre, ringt dem og sagt at du har en annen jobb på handa og må ha avklaring. Du er like kjip som mannen min. Stilte han det samme spørsmålet som her og fikk til svar "det er da langt fra sikkert at du får noen av dem, og at du får begge er ganske usannsynlig". *Møkkamann* Men søknadsfristen på den andre er etter at jeg venter svar på den første. Så kan ikke akkurat tvinge dem til å avklare før søknadsfristen er gått ut..
Gjest sug lut Skrevet 28. oktober 2012 #4 Skrevet 28. oktober 2012 Ah, det er verre. Da må du kanskje rett og slett ta den første, det er vel ofte kort oppsigelsestid i prøvetida, og se om du får og vil ha den andre, og så si opp den første igjen. (Var bare altfor fristende å være kjip.)
Gjest overlord Skrevet 28. oktober 2012 #5 Skrevet 28. oktober 2012 Ah, det er verre. Da må du kanskje rett og slett ta den første, det er vel ofte kort oppsigelsestid i prøvetida, og se om du får og vil ha den andre, og så si opp den første igjen. (Var bare altfor fristende å være kjip.) Du må bare være kjip, men jeg lever alltid i troen på at jeg får det jeg vil ha her i verden, og det er ganske behagelig! Sjokket de gangene det ikke går min vei er derimot noe ubehagelig.. Jeg har 3 mnd oppsigelsestid i jobben jeg har, så jeg må eventuelt si opp jobb nr. 1 før jeg har begynt. De må da lyse den ut på ny (hvis de ikke kan bruke samme søkerliste?). Da blir jeg nok en smule upop. antar jeg...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #6 Skrevet 28. oktober 2012 Herlighet du blir jo aldri ferdig med det der jente Er ikke sikkert at du får noen av dem. Så takke nei til den første om du får den er bare teit..
Gjest sug lut Skrevet 28. oktober 2012 #7 Skrevet 28. oktober 2012 Nåværende jobb må du jo si opp - men du kan vel i prinsippet også si opp nr 1 før du starter, om du skulle få nr 2 og ønsker å ta den, vil jeg tro, og da vil de sannsynligvis hate deg, men det er ikke ditt problem, tross alt.
Ikkesåallerværst Skrevet 28. oktober 2012 #8 Skrevet 28. oktober 2012 Nåværende jobb må du jo si opp - men du kan vel i prinsippet også si opp nr 1 før du starter, om du skulle få nr 2 og ønsker å ta den, vil jeg tro, og da vil de sannsynligvis hate deg, men det er ikke ditt problem, tross alt. Signerer denne. På min tidligere jobb var det en som gjorde det. Den dagen han skulle begynne, fikk vi beskjed om at han ikke kom likevel (vedkommende kunne riktignok si opp et vikariat hos oss til fordel for fast, men likevel). Vi hatet han ikke, fordi satan var sjef der. Men sjefen og resten av ledelsen hatet han nok ganske kraftig..
Gjest overlord Skrevet 28. oktober 2012 #9 Skrevet 28. oktober 2012 Så det er ingen alternativ som ikke innebærer å bli bli potensielt hatobjekt? (har ikke funnet noen gode løsninger selv...)
humlesurr Skrevet 28. oktober 2012 #10 Skrevet 28. oktober 2012 Var ute for det samme tidligere i år og jeg fikk begge Du må bare prøve å ta en avgjørelse på forhånd. Er det jobb nr to du ønsker aller mest så må du vurdere om det er verdt risikoen å takke nei til nr en i påvente av svar.
Iiiiik Skrevet 28. oktober 2012 #11 Skrevet 28. oktober 2012 Men hvis du har en jobb du kan leve med og håper å få drømmejobben, da ville jeg takket nei til den første jobben hvis du får den. Det å bytte jobb er ganske krevende emosjonelt og kognitivt, så hvis du har én jobb du helt klart foretrekker, så ville jeg ikke takket ja til en annen. Kanskje vil det føles annerledes hvis jobbtilbudet kommer og den første vil virke mer attraktiv? Det var den du var på intervju på for en ukes tid siden? Hvis du vil gardere deg, kan du uansett ringe den jobben du aller helst vil ha og høre hvor mange søkere de har, om de har gjort seg opp noen formening om hvor mange de skal ha inn til intervju og hvordan du ligger an i søkermassen. Vær ærlig og si at du har fått tilbud om en annen jobb, men at du aller helst vil jobbe hos dem. Jeg aner jo ikke hvor du bor og hvilket marked du befinner deg i, men jeg vet at jeg ofte diskuterer søkermasse osv med kollegaer og at en som trekker seg i siste sekund fort kan bli uglesett. Det er ikke en sjanse jeg ville tatt. Og jeg bor i Osloområdet hvor forholdene jo ikke er de mest gjennomsiktige.
humlesurr Skrevet 28. oktober 2012 #12 Skrevet 28. oktober 2012 Er det lang tid mellom eventuelt svar fra nr en og søknadsfrist på nr to? Kan du kjøpe deg tid med betenkningstiden etter du får tilbud om ener'n og det å ta kontakt med toer'n og sondere terrenget der i en tidlig fase? De fleste som lyser ut leser søknader fortløpende og har gjerne gjort seg opp en mening om eventuelle aktuelle kandidater når fristen går ut. Jeg har troen på å holde sin sti ren i jobbmarkedet, en vet aldri når veiene møtes ved en senere anledning.
Gjest overlord Skrevet 28. oktober 2012 #13 Skrevet 28. oktober 2012 Men hvis du har en jobb du kan leve med og håper å få drømmejobben, da ville jeg takket nei til den første jobben hvis du får den. Det å bytte jobb er ganske krevende emosjonelt og kognitivt, så hvis du har én jobb du helt klart foretrekker, så ville jeg ikke takket ja til en annen. Kanskje vil det føles annerledes hvis jobbtilbudet kommer og den første vil virke mer attraktiv? Det var den du var på intervju på for en ukes tid siden? Hvis du vil gardere deg, kan du uansett ringe den jobben du aller helst vil ha og høre hvor mange søkere de har, om de har gjort seg opp noen formening om hvor mange de skal ha inn til intervju og hvordan du ligger an i søkermassen. Vær ærlig og si at du har fått tilbud om en annen jobb, men at du aller helst vil jobbe hos dem. Jeg aner jo ikke hvor du bor og hvilket marked du befinner deg i, men jeg vet at jeg ofte diskuterer søkermasse osv med kollegaer og at en som trekker seg i siste sekund fort kan bli uglesett. Det er ikke en sjanse jeg ville tatt. Og jeg bor i Osloområdet hvor forholdene jo ikke er de mest gjennomsiktige. Takk for innspill. Jeg har absolutt en jobb jeg kan leve med, men dette er to jobber jeg har ønsket meg i mange år. Var ikke på jobbjakt i utgangspunktet, men måtte bare søke når muligheten kom. At da min andre drømmejobb skulle bli utlyst samtidig er jo et helt utrolig sammentreff. Vet faktisk ikke hvilken jeg har mest lyst på. Har satt opp lister med fordeler og ulemper ved hver av dem, men blir ikke klokere. ønsker ikke å bli uglesett, men ønsker heller ikke å takke nei til nr. 1 og så ikke få nr. 2 (dersom jeg lander på at nr. 2 er mest attraktiv da).
Gjest overlord Skrevet 28. oktober 2012 #14 Skrevet 28. oktober 2012 Er det lang tid mellom eventuelt svar fra nr en og søknadsfrist på nr to? Kan du kjøpe deg tid med betenkningstiden etter du får tilbud om ener'n og det å ta kontakt med toer'n og sondere terrenget der i en tidlig fase? De fleste som lyser ut leser søknader fortløpende og har gjerne gjort seg opp en mening om eventuelle aktuelle kandidater når fristen går ut. Jeg har troen på å holde sin sti ren i jobbmarkedet, en vet aldri når veiene møtes ved en senere anledning. Ja, kanskje det går an å kjøpe seg tid:) Hva begrunner jeg behov for tenkepause med da?
Gjest overlord Skrevet 28. oktober 2012 #15 Skrevet 28. oktober 2012 Er det lang tid mellom eventuelt svar fra nr en og søknadsfrist på nr to? Kan du kjøpe deg tid med betenkningstiden etter du får tilbud om ener'n og det å ta kontakt med toer'n og sondere terrenget der i en tidlig fase? De fleste som lyser ut leser søknader fortløpende og har gjerne gjort seg opp en mening om eventuelle aktuelle kandidater når fristen går ut. Jeg har troen på å holde sin sti ren i jobbmarkedet, en vet aldri når veiene møtes ved en senere anledning. Ja, kanskje det går an å kjøpe seg tid:) Hva begrunner jeg behov for tenkepause med da? Søknadsfrist for stilling nr. 2 er ikke før 10 nov, og jeg venter svar på stilling nr. 1 i slutten av denne uken.
Iiiiik Skrevet 28. oktober 2012 #16 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har tro på at ting ofte virker klarere når realiteten er der. Altså hvis tilbud nr 1 skulle komme, så kjenner du deg sannsynligvis sikrere enn du er nå. Dessuten tenker jeg at du får en klar formening om hva nr 2 tenker hvis du ringer dit rett før eller rett etter at søknadsfristen har gått ut. I det offentlige er det vanlig med 8 dagers betenkningsfrist etter at tilbudet har kommet skriftlig.
humlesurr Skrevet 28. oktober 2012 #17 Skrevet 28. oktober 2012 Er det lang tid mellom eventuelt svar fra nr en og søknadsfrist på nr to? Kan du kjøpe deg tid med betenkningstiden etter du får tilbud om ener'n og det å ta kontakt med toer'n og sondere terrenget der i en tidlig fase? De fleste som lyser ut leser søknader fortløpende og har gjerne gjort seg opp en mening om eventuelle aktuelle kandidater når fristen går ut. Jeg har troen på å holde sin sti ren i jobbmarkedet, en vet aldri når veiene møtes ved en senere anledning. Ja, kanskje det går an å kjøpe seg tid:) Hva begrunner jeg behov for tenkepause med da? Det er helt vanlig med en ukes tenkepause. Men helt til 10. nov... Den er vanskelig! Be hvertfall om tenkepause og ta kontakt med jobb nr to og forklar situasjonen, som foreslått over her. ønsker deg lykke til, viktig valg og man vil absolutt ikke tråkke feil.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #18 Skrevet 11. november 2012 Hvordan gikk det ? Anonym poster: 835e4f195e1b03e463bc2728b578e8b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå