Nikamo Skrevet 27. oktober 2012 #1 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg har vært hos en vikarlege for å få henvisning til doutest. (Han er en ung og fersk turnuslege, som knapt skjønte hva jeg spurte om... Så litt usikker på han gitt.) men han har fått sendt henvisning til sykehuset da, for jeg fikk brev derfra i dag. Har blitt kalt inn til ul mandag 12.11. - jeg vil da være 11 uker på vei. Men etter det jeg skjønner, så er denne første ul bare for å fastslå hvor langt jeg har kommet, for så å sende en henvisning til Rikshospitalet? (Skal først på Tbg sykehus.) Er det ikke da lovlig seint med ul på Tbg når jeg er 11uker, siden det sikkert tar tid å vente på time på Riksen også??? Eller er det ikke ventetid der?! Kjenner jeg blir så stressa, for jeg trodde den duotesten skulle taes i uke 11/12...? Er det noen av dere som kan komme med litt info, vær så snill?! De vet helt sikkert mer en min usikre lege... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Nikamo Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter #2 Del Skrevet 27. oktober 2012 Beklager skrivefeil - iPad suger å skrive med!! Håper dere skjønner innholdet likevel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144676316
Cinnamon4 Skrevet 27. oktober 2012 #3 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg hadde ringt sykehuset og forhørt meg! Ikke bruk tid på å vente på svar her inne, ring sykehuset mandag du Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144676460
babysyk_74 Skrevet 27. oktober 2012 #4 Del Skrevet 27. oktober 2012 Legen min skjønte heller ikke hva jeg mente før jeg forklarte han hva duotesten går ut på.Det var faktisk ingen av legene på legesenteret mitt som hadde hørt om det før.Men jeg fikk i allefall en ul på det lokale sykehuset i uke 7.Og duotesten ul+blodprøver ble tatt på Riksen uke 12. Duotesten skal tas fra uke 11+6 til og med uke 14.Du må bare ringe å snakke med det lokale sykehuset,mase litt på dem.At jeg ringte det lokale sykehuset flere ganger er nok mye av grunnen til at jeg fikk ul i uke 7. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144676471
Nikamo Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 27. oktober 2012 Tusen takk for svar begge to! Jeg hadde ikke akkurat tenkt til å sitte her og vente på svar altså... Haha Men jeg var så usikker på hvor lite vinduet var for å få tatt testen til riktig tid. Nå har jeg jo fått svar på det også! Supert Hadde planer om å ringe og mase på mandag, for det funker ofte veldig bra Så da kaster jeg meg på tlf kl ni mandag morgen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144676488
eaglebeagle Skrevet 28. oktober 2012 #6 Del Skrevet 28. oktober 2012 Tusen takk for svar begge to! Jeg hadde ikke akkurat tenkt til å sitte her og vente på svar altså... Haha Men jeg var så usikker på hvor lite vinduet var for å få tatt testen til riktig tid. Nå har jeg jo fått svar på det også! Supert Hadde planer om å ringe og mase på mandag, for det funker ofte veldig bra Så da kaster jeg meg på tlf kl ni mandag morgen! Et lite innspill til. Duotesten er egentlig blodprøven, og den kan du ta fra uke 9-10, i tillegg tar man en UL rundt uke 12 der de måler nakkefold, ser etter neseben osv. Optimalt er det å ta UL 12+6 ifølge Riksen. Risikovurderingen gir på bakgrunn av blodprøven og UL tilsammen. Hvis du ønsker å få risikoberegningen din så tidlig som mulig, lønner det seg å ta blodprøven først, slik at den er ferdig analysert når du kommer til UL (blodprøven tar mellom 7-14 dager å få analysert, sendes til Danmark). Både blodprøven (med den obilgatoriske genetiske veiledningssamtalen) og UL tas ved Ullevål/Riksen - men ved to forskjellige enheter. Når jeg fikk innkallingen til Riksen var det for å ta blodprøve og UL samme dag, så jeg ringte og endret det til å ta blodprøven først. Når jeg så kom til UL i uke 12, var alt klart. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144676797
Nikamo Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 28. oktober 2012 Tusen takk for svar begge to! Jeg hadde ikke akkurat tenkt til å sitte her og vente på svar altså... Haha Men jeg var så usikker på hvor lite vinduet var for å få tatt testen til riktig tid. Nå har jeg jo fått svar på det også! Supert Hadde planer om å ringe og mase på mandag, for det funker ofte veldig bra Så da kaster jeg meg på tlf kl ni mandag morgen! Et lite innspill til. Duotesten er egentlig blodprøven, og den kan du ta fra uke 9-10, i tillegg tar man en UL rundt uke 12 der de måler nakkefold, ser etter neseben osv. Optimalt er det å ta UL 12+6 ifølge Riksen. Risikovurderingen gir på bakgrunn av blodprøven og UL tilsammen. Hvis du ønsker å få risikoberegningen din så tidlig som mulig, lønner det seg å ta blodprøven først, slik at den er ferdig analysert når du kommer til UL (blodprøven tar mellom 7-14 dager å få analysert, sendes til Danmark). Både blodprøven (med den obilgatoriske genetiske veiledningssamtalen) og UL tas ved Ullevål/Riksen - men ved to forskjellige enheter. Når jeg fikk innkallingen til Riksen var det for å ta blodprøve og UL samme dag, så jeg ringte og endret det til å ta blodprøven først. Når jeg så kom til UL i uke 12, var alt klart. Lykke til! Tusen takk for masse info! Supert Er så godt å vite hva jeg skal spørre om liksom Lettere å mase når jeg vet hvordan det "bør" være! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144679575
eaglebeagle Skrevet 29. oktober 2012 #8 Del Skrevet 29. oktober 2012 Tusen takk for svar begge to! Jeg hadde ikke akkurat tenkt til å sitte her og vente på svar altså... Haha Men jeg var så usikker på hvor lite vinduet var for å få tatt testen til riktig tid. Nå har jeg jo fått svar på det også! Supert Hadde planer om å ringe og mase på mandag, for det funker ofte veldig bra Så da kaster jeg meg på tlf kl ni mandag morgen! Et lite innspill til. Duotesten er egentlig blodprøven, og den kan du ta fra uke 9-10, i tillegg tar man en UL rundt uke 12 der de måler nakkefold, ser etter neseben osv. Optimalt er det å ta UL 12+6 ifølge Riksen. Risikovurderingen gir på bakgrunn av blodprøven og UL tilsammen. Hvis du ønsker å få risikoberegningen din så tidlig som mulig, lønner det seg å ta blodprøven først, slik at den er ferdig analysert når du kommer til UL (blodprøven tar mellom 7-14 dager å få analysert, sendes til Danmark). Både blodprøven (med den obilgatoriske genetiske veiledningssamtalen) og UL tas ved Ullevål/Riksen - men ved to forskjellige enheter. Når jeg fikk innkallingen til Riksen var det for å ta blodprøve og UL samme dag, så jeg ringte og endret det til å ta blodprøven først. Når jeg så kom til UL i uke 12, var alt klart. Lykke til! Tusen takk for masse info! Supert Er så godt å vite hva jeg skal spørre om liksom Lettere å mase når jeg vet hvordan det "bør" være! Lykke til! Vi syntes det var en fin opplevelse. Det var slitsomt med venteperioden, men desto bedre etterpå. Vi følte vi fikk veldig god informasjon på Riksen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144682137
Nikamo Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 29. oktober 2012 Ringte til Tbg sykehus i dag da, og snakka med verdens minst sjarmerende dame Hun mente de var mer enn nok tid å være hos dem i uke 11, for det tok visst ikke lang tid å komme inn på Riksen... Vå får se da. Rakk aldri å si noe om den blodprøven jeg gjerne ville ha tatt tidligere! Og det å få flytta timen til en tidligere dato var visst heeelt umulig, var SÅ fullt. Argh... Greit at det er fullt altså, men det går an å være høflig og hyggelig likevel. Så da er det bare å vente da. Tenker som så at hvis jeg er nesten 13 uker når jeg kommer inn på Riksen, og blodprøven ikke blir tatt før, så er jeg vel rundt 15/16 uker før jeg får noe svar da... Begynner å bli lovlig seint. Hadde liksom ikke lyst til å offentliggjøre graviditeten før jeg fikk svarpå testen, men det er jo helt håpløst nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144682526
eaglebeagle Skrevet 29. oktober 2012 #10 Del Skrevet 29. oktober 2012 Ringte til Tbg sykehus i dag da, og snakka med verdens minst sjarmerende dame Hun mente de var mer enn nok tid å være hos dem i uke 11, for det tok visst ikke lang tid å komme inn på Riksen... Vå får se da. Rakk aldri å si noe om den blodprøven jeg gjerne ville ha tatt tidligere! Og det å få flytta timen til en tidligere dato var visst heeelt umulig, var Så fullt. Argh... Greit at det er fullt altså, men det går an å være høflig og hyggelig likevel. Så da er det bare å vente da. Tenker som så at hvis jeg er nesten 13 uker når jeg kommer inn på Riksen, og blodprøven ikke blir tatt før, så er jeg vel rundt 15/16 uker før jeg får noe svar da... Begynner å bli lovlig seint. Hadde liksom ikke lyst til å offentliggjøre graviditeten før jeg fikk svarpå testen, men det er jo helt håpløst nå. æsj, så kjedelig. Nettopp det med offentliggjøring var grunnen til at vi ønsket å ta blodprøven i uke 10, slik at vi hadde endelig risikovurdering i uke 12-13 på UL, lenger enn det var vanskelig å holde det skjult :-). Det var fastlegen min som sendte henvisning til Riksen, og vi fikk innkalling til blodprøve/genetisk veiledning bare noen dager etterpå, og noen dager etter det igjen kom innkallingen til UL. Jeg vet ikke helt hvorfor du skal på ditt lokale sykehus først? Jeg var kun hos egen lege og Riksen, men har som deg et annet sykehus som mitt lokale iom jeg ikke bor i Oslo og heller ikke skulle føde der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144682694
Nikamo Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 29. oktober 2012 Ringte til Tbg sykehus i dag da, og snakka med verdens minst sjarmerende dame Hun mente de var mer enn nok tid å være hos dem i uke 11, for det tok visst ikke lang tid å komme inn på Riksen... Vå får se da. Rakk aldri å si noe om den blodprøven jeg gjerne ville ha tatt tidligere! Og det å få flytta timen til en tidligere dato var visst heeelt umulig, var Så fullt. Argh... Greit at det er fullt altså, men det går an å være høflig og hyggelig likevel. Så da er det bare å vente da. Tenker som så at hvis jeg er nesten 13 uker når jeg kommer inn på Riksen, og blodprøven ikke blir tatt før, så er jeg vel rundt 15/16 uker før jeg får noe svar da... Begynner å bli lovlig seint. Hadde liksom ikke lyst til å offentliggjøre graviditeten før jeg fikk svarpå testen, men det er jo helt håpløst nå. æsj, så kjedelig. Nettopp det med offentliggjøring var grunnen til at vi ønsket å ta blodprøven i uke 10, slik at vi hadde endelig risikovurdering i uke 12-13 på UL, lenger enn det var vanskelig å holde det skjult :-). Det var fastlegen min som sendte henvisning til Riksen, og vi fikk innkalling til blodprøve/genetisk veiledning bare noen dager etterpå, og noen dager etter det igjen kom innkallingen til UL. Jeg vet ikke helt hvorfor du skal på ditt lokale sykehus først? Jeg var kun hos egen lege og Riksen, men har som deg et annet sykehus som mitt lokale iom jeg ikke bor i Oslo og heller ikke skulle føde der. Grunnen var visst at de skulle fastslå hvor langt på vei jeg er i Tbg, før jeg ble henvist videre til Riksen via dem. Tungrodd spør du meg - jeg vet jo hvor langt jeg er på vei! Men som sagt, turnuslegen jeg var hos ante ingenting om duotest... (Skal nevnes at han ba om råd fra en av de andre legene der, en som har maaange års erfaring - han visste heller ikke stort, og mente han alltid henviste videre til sykehuset ved sånt som dette. What??) Åååh, blir så oppgitt; har nemlig egentlig nettopp bytta fastlege, til en ung og oppdatert kvinne som selv nylig har fått barn. Men hun er visst borte frem til desember... Hun hadde sikkert hatt bedre greie på dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144682723
Nikamo Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Ut fra ditt svar, så skal jeg ringe legekontoret i morgen; skal be dem sende henvisning direkte til Riksen i stedet. Må bare mase her skjønner jeg, siden de overhodet ikke har greie på dette her! Endret 29. oktober 2012 av Nikamo Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144682729
Viiii Skrevet 30. oktober 2012 #13 Del Skrevet 30. oktober 2012 Jeg var på tidlig ultralyd på sykehuset her hvor jeg bor. Etter tidligere ultralyder skulle jeg da være 11+4. Jeg tok da blodprøven på lab`en der som ble sendt til Trondheim hvor jeg skulle til ny ultralyd og risikovurderingen. Uka etter hadde jeg ikke hørt noe fra St.Olav og ringte selv dit. Papirene var da faktisk ikke kommet fra mitt sykehus. Fikk time dagen etter og blodprøven var ferdig analysert. Så da fikk jeg resultatet med en gang. Tok ei uke på analysen av blodprøven. Men det er mulig at Trondheim kan utføre analysen selv..... Men det gikk i hvertfall ikke 14 dager for å få svarene... Men uansett - viktig å følge opp selv. Riksen vet sikkert bedre hva som er best. Ring dit direkte! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984538-duo-test-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144683676
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå