Gå til innhold

5 år og bruker bleie om natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble 5 år forrige uke. Han sluttet med bleie da han var 3 år, har vel aldri hatt uhell, kanskje 2-3 tisseuhell i bhg første tiden.

Men, han må ha bleie om natten. Han tisser om natten tydeligvis uten å merke det.

Vi får han alltid til å tisse før han legger seg og begrenser drikke på kvelden (får selvsagt drikke hvis han er tørst).

Han sover veldig tungt, så å vekke han når vi legger oss er så godt som umulig.

Hva gjør vi? Noe han bare vil vokse av seg?

Skrevet

Jeg aner dessverre ikke, men har lest det er veldig vanlig og ett tabu emne. Prøvd å google?

Skrevet

Det er nok ganske uvanlig at en 5-åring fortsatt bruker bleie på natten. Hvis det vedvarer en stund til, så ville jeg forhørt meg med legen deres. Innen den alderen så burde de vel egentlig kjenne når de må tisse.

Skrevet

Det er nok ganske uvanlig at en 5-åring fortsatt bruker bleie på natten. Hvis det vedvarer en stund til, så ville jeg forhørt meg med legen deres. Innen den alderen så burde de vel egentlig kjenne når de må tisse.

Veldig vanlig. Min datter hadde det problemet og vi fikk vite at det var svært vanlig. De sa at de aldri satte inn tiltak før barna gikk i 1 kl.

Skrevet

Hva med å utrede han, kan jo være en årsak til det.. Kjenner noen med en tenåring som var sengevæter. En spesiell nesespray gjorde susen. Etter å ha prøvd en slags tissealarm i sengen, som ikke funket der i huset, så prøvde de den sprayen, og den funket.

Skrevet

Må le av hu over her som virker noget uvitende. Dette er slettes ikke uvanlig. Jeg tissa på meg til jeg var 7 år på natten, ingenting som feilte meg, og ingenting som feiler meg i dag. Det var bare sånn. Kjente tydeligvis ikke at jeg måtte tisse når jeg sov. Jeg slutta med det med en gang jeg begynte å sove naken. Har dere prøvd å la ham sove naken noen netter?

Skrevet

Så veldig uvanlig er det da ikke.

Jeg har jobbet mange år i tbhg., og når skolestarterene skal overnatte er det hvert eneste år to tre barn som trenger bleie om natta.

Han vil nok vokse det av seg, men er du bekymret så kontakter du lege.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

De sier at det blir betraktet som et problem fra 5-6-års alderen. Hvis barnet fortsatt tisser om natten når det er 6 år, så kan de få Minirin.

http://www.klikk.no/foreldre/article748963.ece

Ettersom han akkurat har fylt 5 år, så hadde jeg ikke stresset med det enda. Men det går jo an å forhøre seg med lege eller helsestasjon hvis du er bekymret.

Skrevet

Hvorfor svarer du når du ikke vet hva du snakker om?

10 % av norske gutter er sengevætere til etter at de har startet på skolen.

Det er helt normalt, og går som regel over av seg selv.

Du kan få resept må minirin av legen. Det er tabletter som kan nedsette urinproduksjonen om natten.

I motsetning til hva anonym over her tror, handler sengevæting nemmelig ikke om å "kjenne at man må tisse", men om at kroppen ikke enda har lært seg å produsere det hormonet som nedsetter urinproduksjonen om natten.

Du kan også få bleier på blå resept, slik at du slipper å betale for dem. Da får du de "goodnight pants" som selges på butikken, bare at du får dem på apoteket. Da blir det ikke lenger så "barnslig" med bleie ;)

Lykke til!

Skrevet

Men har du prøvd å la han sove uten? Hva med å snakke med han om det og så kjøpe inn noen tisselaken og gi det en sjanse. Min erfaring er at så lenge bleien finnes der så blir den brukt. Kanskje han er klar, men bare tisser i bleien av gammel vane?. Ville i allefall testet det ut en periode først og så evt søke råd hos helsestasjon/lege hvis han fortsetter å tisse seg ut.

Skrevet

Jenta mi er snart 6 og bruker også bleie om natten. Hun sover så tungt at hun ikke merker det tror jeg. Vi har pleid å bære henne ned på do når vi legger oss (rundt midnatt) og sette henne på do (i søvne) hun tisser da, men tisser likevel en gang til mellom midnatt og 6 (da hun står opp) veldig ofte går det gjennom bleia også. Helsesøster sa det var svært vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...