Gå til innhold

Har noen av dere kjøpt bæresæle?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Babybjørn er bortkastede penger...

Det er absolutt ikke bra for babyen, og heller ikke bra for den som bærer, da all vekt ligger på skuldre og rygg..

Det anbefales jo ikke å bruke babybjørn i mer enn 30 min av gangen..

bæresjal er nok det beste. Da får du babyen helt inntil kroppen, babyen er i den beste posisjonen, og vekten av barnet fordeles på hele overkroppen din! merker ikke at du bærer noe engang.

Jeg har kjøpt et elastisk sjal som jeg kan bruke helt fra mini er nyfødt. Er også litt skeptisk til BabyBjørn (pga vinkelen på hoftene), men har det også (arvet) - kan kanskje være greit i korte perioder. Ellers ser jeg at Stokke har en bæresele som ser fin ut for hoftene til babyen: http://www.stokke.com/no-no/baby-carrier/mycarrier-movies/position-1.aspx

Annonse

Elastiske sjal kan man knytte på seg først, og så "sette" babyen inni etterpå, det kan være greit i starten, når man er uvant med sjal.

De fleste bæreseler egner seg ganske dårlig til nyfødte babyer, så sjal anbefales ofte. Enten elastisk eller vevd. Vevd sjal har en litt brattere læringskurve, men gir den klart beste avlastningen, og flest variasjonsmuligheter, når man først har lært det. Eventuelt en mei tai, gjerne med sjalstropper, som babyen kan sitte i froskestilling inni.

Det stemmer at Babybjørn ikke anbefales, da babyens hofter kommer i helt feil stilling. I tillegg kan det bli overstimulert av å bæres med ansiktet utover, uten mulighet til å skjerme seg for inntrykk når det blir slitent.

Ellers har jeg hørt mye om Ergo baby sin sæle.. uten og ha noe erfaring med den.. Har blant annet et innlegg man kan legge inn i selen for og tilpasse spedbarn...

Den har jeg:) Den er veldig god:)

Annonse

Når kommende storebror ble født så bodde vi midt i Oslo i fjerde etasje uten heis. Da kjøpte jeg et elastisk sjal fordi jeg visste jeg kom til å trenge å ha noe å bære mini i når jeg skulle opp trappene med stellebag, handleposer og mini. Viste seg at det var absolutt nødvendig, og jeg likte det så godt at jeg ofte gikk turer bare med sjalet i stedet for vogn.

Samtidig kjøpte jeg en bæresele fra Vaude som kan sammenlignes med Babybjørn. Den var veldig vond å bære. Fram til mini var 7 uker syntes han det var helt greit å sitte i den, men det ble vondt i ryggen for oss som skulle bære han. Fra 7 uker nektet han å sitte i den, bare hylskreik. Da gikk jeg til innkjøp av en Manduca (på Bæregledebutikken - www.bereglede.no). Den tok vi i bruk fra ca. 4 måneder. Og vi bruker den faktisk ennå! Han blir 4 år i januar. Kan brukes opp til 20 kilo.

Når mini var nesten ett år gikk jeg også til innkjøp av en MeiTai Concerti. Mest fordi sovehetten på Manducaen var litt kronglete, så jeg trengte en sele som var bedre å bruke når mini sovna i den. Kjempefornøyd med MeiTaien også. Det samme var sambo som brukte den hver dag til dagmamma i et halvt år.

Så jeg kan både anbefale elastisk sjal, Meitai og Manduca. Har vurdert å kjøpe Beco, siden man kan feste barnet i selen før man fester den på kroppen. Tror det kan være enklere når man er nybegynner. Ellers er vel det eneste jeg savner denne gangen et vevd sjal. Skal prøve ut det når nestemann kommer i desember. Og vi har en ringslynge liggende også, men det har jeg ikke noe erfaring med ennå, så kan ikke gi noen anbefaling der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...