Supersnusken Skrevet 27. oktober 2012 #1 Skrevet 27. oktober 2012 Her sliter vi med tannpussen på "16mnderingen".. Hun vil bare suge på tannpastaen, så er det ferdig! En gang i blant klarer jeg så vidt å komme borti tennene, men oftest ikke. Nekter å åpne munnen. Prøvd å pusse selv samtidig, pusse på dukken osv, men ender bare med at hun vil pusse på meg.. :-) Regner jo m at det ikke finnes noen vidunderkur, men er litt engstelig for at hun skal få mye hull allerede nå! Tar fluortabletter da, men det hjelper jo ikke så godt uten pussing.. Noen m smarte tips?
Vicky 83 Skrevet 27. oktober 2012 #2 Skrevet 27. oktober 2012 På den alderen tror jeg at jeg fremdeles klarte å holde lillefingen min inn mellom gommene hans bakerst i munnen. På den måten fikk vi tvunget gjennom tannpussen.
Vicky 83 Skrevet 27. oktober 2012 #3 Skrevet 27. oktober 2012 Ja, også sang jeg mye. Blant annet "Puss, puss, så får du en suss...."
LilleMah Skrevet 27. oktober 2012 #4 Skrevet 27. oktober 2012 Belønne med en fluor drops etterpå. Da gaper hun som bare det, hun er 22 mnd da
Madolyn Skrevet 27. oktober 2012 #5 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Her pusses tennene morgen og kveld på noe motvillig unge. Han har hatet tannpuss siden han var 4 mnd gammel, og mislikt den siden han var 16 mnd gammel, men vi vil IKKE ha råtne tenner på veslegutten vår. Det handler om å våge å være upopulær hos barna sine tror jeg, for barnas eget beste når de selv er for unge til å vite hva som er best for seg selv. Tannpuss er jo ikke smertefullt og så lenge forelderen er vennlig og bestemt så er det ingen grunn til at opplevelsen skal være vond for barnet. Det har blitt lettere de siste par månedene men stort sett må vi stikke inn fingrene for å tvinge munnen åpen når det nærmer seg slutten på tannpussen. Vi nøyer oss ikke bare med et overfladisk strøk på hver tann. Muffin syns likevel det er gøy å sutte på tannkremtuben og leke med tannbørsten så han har ikke fått noe traumatisk forhold til tannpussen. Vi er alltid rolige, smilende og bestemte og han VET han ikke slipper unna. Det er faktisk lenge siden han har skreket nå (var et halvt års tid vi måtte fysisk holde ham fast mens han skrek), så han har nok omsider forstått at det faktisk er mamma og pappa som bestemmer. Og han elsker både oss og fluortabletten som han får etterpå <3 Endret 27. oktober 2012 av Madolyn&Muffin
marsve Skrevet 28. oktober 2012 #6 Skrevet 28. oktober 2012 Har prøvd det meste her også, men de vil ikke la meg pusse uansett fremgangsmåte så da blir det dessverre tvang. Føler meg som et monster men syns ikke jeg har noe valg når ingenting annet fungerer. Så jeg må fysisk holde de fast og pusse. Pleier la de pusse litt selv først, og prøver lure de til å la meg få lov, men det fungerer en av hundre ganger omtrent. Fluor liker de godt, så den får de etterpå med beskjed om at for å få fluor må man pusse tenner også roser jeg de alltid overdrevent mye hvis de ligger fint mens jeg pusser, eller for det sekundet de ikke "gjør motstand" i håp om at de skal ville la meg få lov, og ville ha rosen det medfører.
Mon tro.. Skrevet 28. oktober 2012 #7 Skrevet 28. oktober 2012 Her sliter vi med tannpussen på "16mnderingen".. Hun vil bare suge på tannpastaen, så er det ferdig! En gang i blant klarer jeg så vidt å komme borti tennene, men oftest ikke. Nekter å åpne munnen. Prøvd å pusse selv samtidig, pusse på dukken osv, men ender bare med at hun vil pusse på meg.. :-) Regner jo m at det ikke finnes noen vidunderkur, men er litt engstelig for at hun skal få mye hull allerede nå! Tar fluortabletter da, men det hjelper jo ikke så godt uten pussing.. Noen m smarte tips? Off, det er ikke bare bare..her hjalp det plutselg en dag nr vi gikk ut i gangen, der er det stort speil, og da fikk han se mer , pluss at vi synger pusse pusse nå må du pusse, som avleder et lite sekund, så man får sneket inn tannbørsten :)Lykke til!
Regina Phalange Skrevet 28. oktober 2012 #8 Skrevet 28. oktober 2012 Vi har minsten liggende på stellebordet Når vi pusser. Hvordan gjør dere det? Her er det full krig ved pussing!
Mon tro.. Skrevet 28. oktober 2012 #9 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Vi har minsten liggende på stellebordet Når vi pusser. Hvordan gjør dere det? Her er det full krig ved pussing! Det gjorde samboeren min og, og man kan jo tenke seg selv at det er ikke noen behagelig måte. Pusse tennene liggende, ungen brekker seg jo.. Finn et stort speil,eller der barnet kan se seg selv, og hva som foregår..som skrevet lengre oppe, har gjør vi tannpussen litt morsom, der vi synger litt fantorangen sangen, pusse pusse... Endret 28. oktober 2012 av Mon tro..
Madolyn Skrevet 28. oktober 2012 #10 Skrevet 28. oktober 2012 Vi har minsten liggende på stellebordet Når vi pusser. Hvordan gjør dere det? Her er det full krig ved pussing! Hadde nok hatt minsten sittende i stedet slik at ikke noe renner ned i svelget, må være ubehagelig å ligge under tannpuss Her syns Muffin det er gøy å kunne spytte innimellom også (jeg pusser tennene samtidig med ham og han vil alltid spytte "PTOIII" samtidig med meg).
Regina Phalange Skrevet 28. oktober 2012 #11 Skrevet 28. oktober 2012 Vi har minsten liggende på stellebordet Når vi pusser. Hvordan gjør dere det? Her er det full krig ved pussing! Hadde nok hatt minsten sittende i stedet slik at ikke noe renner ned i svelget, må være ubehagelig å ligge under tannpuss Her syns Muffin det er gøy å kunne spytte innimellom også (jeg pusser tennene samtidig med ham og han vil alltid spytte "PTOIII" samtidig med meg). Prøvde å la han sitte på en krakk i kveld! Var ingen vinner enda, da han bare vrir seg unna og ramler av krakken :-) kanskje jeg skal ha han stående på krakken i morgen, ser for meg at han kommer til å le seg ihjel av spytting! Takk for tips :-)
Vicky 83 Skrevet 28. oktober 2012 #12 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg tror det er bedre at du sitter på krakken med han på fanget. Da holder du tett rundt han slik at han ikke får gjort så mye motstand mens du pusser med den andre hånden din.
Gjest happyfeet<3 Skrevet 28. oktober 2012 #13 Skrevet 28. oktober 2012 Her står hun på gulvet, jeg står bak og holder under haka hennes med en hånd og pusser med den andre. I mens står hun og leker med noe, enten med noe leker på krakken eller roter litt i en av baderomsskuffene.. Det funker her stort sett, men må tvangspusse til en viss grad innimellom
Madolyn Skrevet 28. oktober 2012 #14 Skrevet 28. oktober 2012 Prøvde å la han sitte på en krakk i kveld! Var ingen vinner enda, da han bare vrir seg unna og ramler av krakken :-) kanskje jeg skal ha han stående på krakken i morgen, ser for meg at han kommer til å le seg ihjel av spytting! Takk for tips :-) Vi har en ganske lang benk med to vasker på badet så vi setter Muffin mellom vaskene. Man finner som regel en løsning der hvor man er
Juliprinsessene Skrevet 28. oktober 2012 #15 Skrevet 28. oktober 2012 Belønne med en fluor drops etterpå. Da gaper hun som bare det, hun er 22 mnd da Mi er snart 16 mnd, men fluor belønning har funket siden hun var 1 år:D GENIALT:))))
Honningmelon Skrevet 28. oktober 2012 #16 Skrevet 28. oktober 2012 Her er det foreløpig lite annet enn tvang som funker. Det går bedre om vi pusser litt i etapper. Men, jeg vet det blir bedre etter hvert, med erfaring fra to eldre søsken :-)
kaklemor Skrevet 29. oktober 2012 #17 Skrevet 29. oktober 2012 Her pusser sønnen min tennene selv. Han er 16 (snart 17 mnd) mnd. Han har funnet ut at å pusse tenner er gøy om han selv får gjøre det. Så her får han tannbørsten i hånden og Pusser tennene og jeg hjelper til. Tennene blir pusset ganske bra
zassy ☆ Skrevet 29. oktober 2012 #18 Skrevet 29. oktober 2012 Her går det veldig greit, selv om hun ikke LIKER det spesielt da, men får da pusset de få tennene hun har. Lurt å støtte godt på bakhodet mens du pusser. Her ser vi i speilet + på litt andre ting ved vasken da bryr hun seg ikke så mye om selve pussingen. Synger også puss puss Men jeg gir ikke noen fluortabl. enda, leser at mange av dere gjør det, når skal man begynne?Her er hun snart 15 mnd. Svelger de dem ikke bare rett ned??
Honningmelon Skrevet 29. oktober 2012 #19 Skrevet 29. oktober 2012 Alle mine tre har fått fluortablett fra 12 mnd. De suger og tygger litt. Har gått helt fint.
zassy ☆ Skrevet 29. oktober 2012 #20 Skrevet 29. oktober 2012 åja takk for svar kanskje det er noe å begynne med da.
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 19. november 2012 #21 Skrevet 19. november 2012 Huff... tannpussen ja.... Det er tvang som gjelder der. Han stritter imot med alle sine krefter og kniiiper igjen!! Bruker ikke tannkrem enda, og holder han fast på fanget. Føler det blir litt overgrep av det, men han må jo bare venne seg til det! Heldigvis har vi bare 5 tenner og holde styr på enda da... Gruer meg skikkelig til resten av tanngarden kommer..!
M-M-M-mamma Skrevet 19. november 2012 #22 Skrevet 19. november 2012 Vi har også hatt det litt sånn at vi kriger litt, pusser litt, synger litt, hun suger litt på tannbørsten, vi har prøvd sittende på stellebordet, stående på krakk, spytte i vasken, pusse begge to, pusse fantorangen osv. Så var vi på liggebesøk hos mormor som pusset tenner og leitet etter mus i munnen hennes. Hun later som hun hørte dem pipe i munnen og hun sa hun måtte pusse de ut! Dette har vi fortsettet med og pussingen går nå som en lek! Kanskje det ikke varer evig, men likevel deilig å slippe grining og sprelling! Hun suger fremdeles av tannkrem, men en ting av gangen Nå blir tennene skikkelig rene uten tvang, før ble de bare det med kamp! For har mamma og pappa bestemt at tennene skal pusses skikkelig så skal de det! mener jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå