Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Vi lurer på noen ang amming og pumping. Vår lille jente kom noen uker før tiden og får derfor min pumpemelk gjennom sonde, da hun ikke er sterk nok enda til å suge til seg et helt måltid på egenhånd.

Jeg ammer henne ca hver 3 time, hun får resten via sonde, og jeg pumper meg etterpå. Men "problemet" er at jeg produserer for mye melk i fohold til det hun trenger å få i sonden. Hvordan kan jeg klare å koordinere dette med hennes inntak? Hopper jeg over en runde med pumping får jeg skikkelig melkespreng. Vi synes også det blir for dumt å kaste den overflødige melken...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984340-amming-og-pumping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kan ikke jeg så mye om for tideligfødte og sondemating, men jeg hadde også problemer med for mye melk de første 3 mnd. Jeg frøs ned en del, som jeg nå bruker i mat eller hvis jeg skal ha barnefri (Tar endelig flaske!!(7mnd)). Men det som også kan være en løsning er tipset fra ammehjelpen.no om å ha brystene "på vakt" 3 timer for hvert bryst. På ammehjelpen.no er det også kontakt telefon der du kan snakke med en ammehjelper. Der inne finner du også informasjon om frysing av melk o.l. For å minske produksjonen når du pumper, kan du pumpe til den verste sprengen gir seg og så slutte av pumpingen. bare noen tips..

Jeg fødte en prematur i sommer (uke 33).

Hadde en helt ellevill melkeproduksjon i starten.

MYE mer enn det hun skulle ha i sonden.

Men jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde pumpet enda mer.

hadde vært deilig med et lite melkelager i fryseren nå.

Mitt råd er; pump og frys ned!

Lykke til!

Lykke til!

Takk for svar! Vet du hvor lenge melken er holdbar i fryseren? Kan jeg "blande" melk fra ulike tidspunkt etterhvert som eg pumper, og fryse det i samme beholder?

Lykke til!

Takk for svar! Vet du hvor lenge melken er holdbar i fryseren? Kan jeg "blande" melk fra ulike tidspunkt etterhvert som eg pumper, og fryse det i samme beholder?

jeg er ikke helt sikker på det jeg sier nå, sjekk gjerne ammehjelpen.no for sikkerhets skyld.

mener at du kan ha melken fryst i ca 3 måneder.

bare skriv på dato på beholderen, sånn som du sikkert gjør på sykehuset nå.

Du kan hvertfall blande fra samme døgnet tenker jeg.

men mener at om du skal fryse i en beholder som det allerede er melk i, så skal det være MER melk i beholderen enn det du putter oppi av fersk melk. Noe med at det som er fryst ikke skal tine.

Antar at din lille vil lære seg å ta tåteflaske på sykehuset,

det lærte min.

Så da er det gull med fryst melk som man kan gi om man skal ut en tur.

Lykke til :-)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Du kan fryse melka, den er holdbar i 6 mnd - etter dette kan den miste noe av næringsinnholdet, men så lenge den ikke smaker surt (sur morsmelk er som sur kumelk smaksmessig, du kjenner det) eller harskt kan den fint brukes til grøt eller til ei flaske i ny og ne. 6 mnd holdbarhet er viktigst for melk som brukes til fullernæring av babyer, i praksis vil dette som regel si donormelk (morsmelkbank feks.). Det er jo sjelden man fullernærer sitt eget barn på egen melk som er eldre enn 6 mnd.

Du kan fryse flere ganger i samme beholder, men siden melka må brukes opp når den først er tint er det dumt å fryse for store porsjoner. Okkesom, for å hindre at den frosne melka tiner bør du helle over mer mindre melk enn det som alt er frosset ned.

Du bør også fryse melka så fort som mulig etter pumping, selv om det også går an å fryse den ned etter noen dager i kjøleskap om du finner ut at det er for mye som er kjølt ned. Oppbevaring i kjøleskap anbefales om du skal bruke melka innen noen få dager. Frysing ødelegger noen av stoffene i den så du bør altså ikke fryse den ned om du skal ha den om et par dager. Melk som skal gis til friske og fullbårne barn kan oppbevares inntil 5 dager i kjøleskapet. Om melka er blandet i samme beholder - i fryser eller kjøleskap - er det datoen på den eldste melka som gjelder.

(For premature/syke Må du sjekke med sykehuset hvor lenge du kan oppbevare melka i kjøleskap før bruk. Hvor lenge melka kan oppbevares i fryseren kan du jo også spørre om, men jeg vil tro at evt andre (kortere) regler for oppbevaring her betyr noe for sykehuset, ikke for deg - barnet ditt er forhåpentligvis ikke prematurt/sykt så lenge :))

Du kan også sjekke om du kan bli morsmelkdonor, dersom sykehuset ditt har melkebank. Det vet de helt sikkert på barsel/nyfødtintensiv. Kravene til å bli mm-donor er omtrent som for å gi blod, og man kan donere melk så lenge barnet er under 6 mnd. Melkas sammensetning endrer seg i ammeperioden, og melk fra mødre til premature barn er også spesielt tilpasset premature - derfor er det veldig bra med "premature" donorer.

Annonse

Jeg har nylig vært igjennom dette med min lille snuppe som kom for tidlig. Hun lærte seg aldri å ta puppen så vi begynte med flaske tidlig, pumpet meg hver 4 time i begynnelsen. Dersom du pumper ofte og har mye melk så er mitt råd å pumpe nok til et måltid og deretter stoppe, du vil ha en del spreng i begynnelsen men dette vil regulere seg etter en stund, å øke melkemengden går som oftest greit selv om du prøver å redusere nå. Jeg frøs ned mye melk i begynnelsen men fikk beskjed om at den burde settes rett i fryser, jeg tinte de også i kjøleskap og laget til måltid for en dag i gangen når jeg begynte på den fryste melken. Fikk derimot beskjed om at premature ikke skal ha melk som er oppbevart mer enn 3 mnd i fryser, så jeg skrev dato på en lapp og teipet på begrene og fulgte litt med på datoene, når det nærmet seg tok jeg ut noen og frøs heller melka jeg pumpet som ble for mye.. Var veldig greit å ha litt melk i fryseren i tilfelle jeg spiste eller drakk noe som snuppa ikke burde få i seg ;) Det er også noen som setter stor pris dersom du gir melk til melkebanken din, er alltid behov, men dette er helt opp til deg :)

Jeg har nylig vært igjennom dette med min lille snuppe som kom for tidlig. Hun lærte seg aldri å ta puppen så vi begynte med flaske tidlig, pumpet meg hver 4 time i begynnelsen. Dersom du pumper ofte og har mye melk så er mitt råd å pumpe nok til et måltid og deretter stoppe, du vil ha en del spreng i begynnelsen men dette vil regulere seg etter en stund, å øke melkemengden går som oftest greit selv om du prøver å redusere nå. Jeg frøs ned mye melk i begynnelsen men fikk beskjed om at den burde settes rett i fryser, jeg tinte de også i kjøleskap og laget til måltid for en dag i gangen når jeg begynte på den fryste melken. Fikk derimot beskjed om at premature ikke skal ha melk som er oppbevart mer enn 3 mnd i fryser, så jeg skrev dato på en lapp og teipet på begrene og fulgte litt med på datoene, når det nærmet seg tok jeg ut noen og frøs heller melka jeg pumpet som ble for mye.. Var veldig greit å ha litt melk i fryseren i tilfelle jeg spiste eller drakk noe som snuppa ikke burde få i seg ;) Det er også noen som setter stor pris dersom du gir melk til melkebanken din, er alltid behov, men dette er helt opp til deg :)

Hei og takk for svar!

Vet du om jeg må sette melken jeg har pumpet direkte inn i fryseren etter pumping, eller kan jeg ha den oppbevart i kjøleskapet en stund før jeg fryser den ned?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...