Gå til innhold

Hvor i Norge saltes veien på vinteren? *dum*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe ny bil, og gjett om jeg har funnet mange jeg kan tenke meg! ...men jeg rådes til ikke å kjøpe bil "sørfra", fordi veien der saltes på vinteren og det gjør at bilene gjerne har mer rust. Frustrerende, for ingen kan fortelle meg nøyaktig HVOR bilene ikke bør ha kjørt!

Hvor saltes veiene? Eller bør jeg bare holde meg nord for trondheim uten å tenke mer på det? :)

Skrevet

Jeg skal kjøpe ny bil, og gjett om jeg har funnet mange jeg kan tenke meg! ...men jeg rådes til ikke å kjøpe bil "sørfra", fordi veien der saltes på vinteren og det gjør at bilene gjerne har mer rust. Frustrerende, for ingen kan fortelle meg nøyaktig HVOR bilene ikke bør ha kjørt!

Hvor saltes veiene? Eller bør jeg bare holde meg nord for trondheim uten å tenke mer på det? :)

Ny BRUKT bil selvfølgelig :)

Skrevet

Det saltes i nord også. Harstad er STOR på salting. I Finnmark tror jeg ikke at det saltes så mye, men i både Nordland og Troms saltes det.

Dersom understellet til bilen spyles jevnlig så vedlikeholder man bedre, men det er kanskje ikke så mange som gjør det?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg bor i Vestfold, og her salter de da overalt, inkludert e18....

Skrevet

Det saltes i hele landet. men kanskje det kan ha litt med havet å gjøre?

Vi bor helt med sjøkanten og er salt på bilene året rundt ikke bare vinterstid.. men salt på veiene gjør de over hele landet.

Skrevet

Trodde alle europaveier i hele landet ble saltet jeg, alle motorveier blir saltet og det blir saltet i alle byer/tettbebygde strøk med mye trafikk.

Kan ikke skjønne at dette skal ha noe å si, bor på sørlandet selv og her saltes det ikke inne på byggefelt, langt ute på landet o.l. men det saltes på motorveier og store veier rundt byene. Vi har ihvertfall ingen plager med rust...

Skrevet (endret)

Her i Rogaland saltes det bare man ser 2 snøkorn i lufta.

Endret av Lilleva ❤ lillejenta si ❤
Skrevet

Det saltes i hele landet. men kanskje det kan ha litt med havet å gjøre?

Vi bor helt med sjøkanten og er salt på bilene året rundt ikke bare vinterstid.. men salt på veiene gjør de over hele landet.

Dette svaret gjorde at jeg måtte ta en ringerunde. "SALTES det HER!?", svaret var "i svært liten grad". Sjøbris regner jeg ikke som veisalting :) haha... alt man skal lure på! ;)

HI

Skrevet

Dei salter nesten over alt.

Blir vanskligt og finne ut siden du ikkje veit kor dei har kjørt bilen.

Skrevet

Det saltes på alle de store veien i Norge. Men sørpå så salter de mer eller mindre alle veiene, små som store. Det gjør de ikke her nord. Også er det ikke så lenge siden det begynte med salting av veier her nord. Veiene har blitt saltet i flere år i Oslo eks.

Skrevet

Det saltes vel nesten overalt? For å unngå rust må folk være flink til å vaske bilen, noe jeg ikke er og har nå masse rust :P

Skrevet

Jeg skal spørre sjåføren på strøbilen om det er blandet salt i sanda de bruker, så slipper jeg å tenke mer på det ;) Moralen bør være: Kjøp brukt bil fra forhandler og få den sjekket for rust (og annen faenskap) før du kjører den til andre sida av landet.

Skrevet

Et tips er å se etter biler som er understellsbehandlet med f. eks Tectyl. Det beskytter godt mot rust:-)

Skrevet

Her i Rogaland saltes det bare man ser 2 snøkorn i lufta.

Ikke her

Skrevet

Jeg har hørt man skal holde seg unna Oslo-biler, men det saltes jo overalt så..

#16 sier man skal se etter Tectylbehandlet biler og det er lurt, hvis bilen ikke er tectylert men ser fin ut under, gjør det selv så er man sikret i mange år ;) Ellers se etter galvaniserte biler, iallefall Audi har det. Ruster ikke i stor grad pga et sinklag under lakken.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Kjøp deg bil f.eks. i Nord-østerdal eller på Røros, så har du gode sjanser for å finne biler som knapt nok har "sett" salt. ;-)

Delvis også i Gudbrandsdalen, men E6 saltes delvis også der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...