Gå til innhold

Ang å feire Halloween på feil dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvordan foreldre kan tillate ungene å gå trick or treat på feil dag?? Snakk om å utsette barna for risikoen å møte massiv motstand og irritasjon hos naboene. Hva med å lære dem hvilken dag det er, og forholde seg til det hvis man først skal feire Halloween.

At enkelte foreldre velger å holde lukkete halloween/ Hallo venn fester andre dager er heelt ok, men ellers.

Endret av Cat.68
Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Så absolutt! Kan skjønne at de litt eldre barna (ungdommene) blir frista til å gå før alle andre uten at foreldrene vet det ;) Hadde vel sikkert gjort det selv, men når det gjelder mindre barn så er det jo faktisk foreldrenes oppgave å være såpass opplyst at de ikke sender barna sine avgårde på feile dager. Og i tillegg opplyse de om hva som er rett adferd og ikke når det kommer til knepene.

Skrevet

Ikke noen krise. Kunne ikke brydd meg om deg kom søte kids i kostymer på døra om det var søndag eller onsdag. Huff, jeg syntes man lager problemer av alt, jeg...

Skrevet

Ikke noen krise. Kunne ikke brydd meg om deg kom søte kids i kostymer på døra om det var søndag eller onsdag. Huff, jeg syntes man lager problemer av alt, jeg...

Du skjønner ikke HI sitt poeng... Det er de færreste som tenker som deg, derfor utsetter du barna dine for en liten hyggelig dør-til-dør feiring...

Skrevet

Du skjønner ikke HI sitt poeng... Det er de færreste som tenker som deg, derfor utsetter du barna dine for en liten hyggelig dør-til-dør feiring...

Mitt barn er ikke gammel nok til det enda så jeg utsetter han ikke for noe som helst og plager heller ingen. Har ikke noe annet å si enn det jeg skrev over og at jeg virkelig ikke fatter hvorfor man ikke kan ta the high way. Skal liksom være problemer med alt. Det er ikke noen krise omd e kommer på døra, er det vel?!

Det er min mening.

Skrevet

Mitt barn er ikke gammel nok til det enda så jeg utsetter han ikke for noe som helst og plager heller ingen. Har ikke noe annet å si enn det jeg skrev over og at jeg virkelig ikke fatter hvorfor man ikke kan ta the high way. Skal liksom være problemer med alt. Det er ikke noen krise omd e kommer på døra, er det vel?!

Det er min mening.

Eneste det kan bli krise for er barna som må gå tomhendt hjem fordi folk ikke har handlet inn gotteri enda eller som ikke vil gi ut gotteri før det er Halloween

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg er enig med HI. Jeg sitter ikke på et lager av godteri som jeg kan dra frem helgen før og helgen etter. Jeg skal handle inn til onsdag, det er planen, men jeg sitter ikke klar i ti dager til ende med å fore barn med godteri. Og det handler ikke om at jeg er sur eller at jeg ikke synes barna er søte og slikt. Det handler rett om at Halloween er på onsdag.

Skrevet

Her blir det pyntet og godteskålen blir fylt opp på onsdag :) Ikke før og ikke etter :)

Jeg syns synd på de ungene som blir sendt ut av foreldrene nå på lørdag, eller neste lørdag, bare fordi det da er helg. Det er onsdag det er halloween, og enten er man presis, eller så mister man snopet man kunne fått og det uten å kunne gjøre tricks ;) For det er kun Allehelgens aften(halloween - All hollows eve) man kan gjøre trick or treat.

I Norge og mange andre land har man gjort nærmeste søndag til alle helgens dag i kirken, men Halloween er kvelden som virkelig gjelder.

Dersom folk leste seg litt opp på hva Halloween er, så ville flere forstått at det ikke er noen amerikansk "oppfinnelse" fra starten av.

Neper/kålarabi var det første som ble skåret ut med ansikt for å skremme skrømt. Dette var faktisk i Irland.

Og alle helgens aften og alle helgens dag hører til under religion.

Man feirer heller ikke julaften den dagen det passer best, men faktisk den dagen det er julaften. Samme med nyttår, selv om det ikke er religiøst begrunnet......

Skrevet (endret)

Jeg tror ungene får godteri uansett, jeg. Det er helg og da har man godteri. Om de ikke får av alle, så får de vel av noen. Ser fremdeles ikke problemet. Man gir godteri om man vil. Ferdig med det.

Er enig i at det er litt teit og feil at barna skal gå på en annen dag enn den faktiske dagen, men når de nå gjør det så OK. Lager ikke problem av det men heller det beste ut av det. Da håper jeg de får en hyggelig kveld lørdag som onsdag.. :) Grunnen til at jeg reagerer er fordi innlegget ble skrevet som om det var kjempekrise. Hun kan jo ikke FATTE hvordan foreldrene kan tillate ungene.... og Så stort problem syntes jeg ikke at det er.

Endret av mrsrogaland
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er faktisk viktig at Halloween feires med "Trick or treat" på den dagen det er Halloween, ikke før, ikke etter.

Det er viktig fordi det er plagsomt å ha unger på døra i dagesvis, enten man feirer eller ikke. Men spesielt plagsomt om man ikke feirer. Jeg ønsker ikke å ha mitt utelys avslått i en uke for å slippe å bli forstyrret. Jeg liker Halloween og stiller gjerne opp med godteri og pynt på dagen, men blir skikkelig sur når det dukker opp unger utenom tiden.

Og hvordan det er for gamle mennesker, syke mennesker, de med små barn som kanskje har lagt seg eller er på vei i seng osv osv - det kan jeg bare forestille meg.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

MrsRogaland, jeg fatter heller ikke hvordan foreldre kan la unger gå på feil dag.

Jeg synes det er kaldt og travelt i jula, så neste år sender jeg ungene på julebukk om sommeren....

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har ikke gotteri i hus så den som vil ha må komme på onsdag.

Skrevet

tviler på at det kommer unger i dagesvis og plager dere til alle døgnets tider. Om det kommer et par unger på lørdag og resten på den faktiske dagen så der jeg ikke problemet. Men det er det jeg mener. Dere kan jo bare syntes så mye dere vil men jeg jeg ikke problemet. Synd for dere, behagelig for meg ;)

Skrevet

Feir når dere vil, Rogalands-damen, men ikke forvent at vi andre skal tilpasse oss dere og ikke tving oss til å feire når DU vil feire

Skrevet

Feir når dere vil, Rogalands-damen, men ikke forvent at vi andre skal tilpasse oss dere og ikke tving oss til å feire når DU vil feire

Vi feirer ikke halloween. Skal heller ikk feire på i dag heller. Annet enn bursdagen min, vel og merke.

Det jeg prøver å si er at det er slettes ingen krise om det er enkelte barn som det passer for/vil feire på lørdag. Synd om de ikke får så mye godteri men jeg tror de vil ha en koselig feiring så lenge de møter hyggelige voksne i døra, uansett om de har godteri å dele ut eller ei.

Og du anonym, jeg tvinger dere ikke til å feire når jeg vil. Der sank du til lavmål. Jeg skjønner at det er best å feire på den faktiske dagen men når det ikke alltid blir slik så skjønner jeg ikke at det er noe å fyre opp for. Jeg har ikke problemer med det. Synd om dere har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...